De Business

Punem punctul pe știi

Numărul de vehicule electrice pe plan mondial a ajuns la 42 de milioane

joi, 08 august 2024, 16:30
5 MIN
 Numărul de vehicule electrice pe plan mondial a ajuns la 42 de milioane

Conform ZSW, 23,4 milioane de maşini electrice erau în China, mai mult de jumătate din stocul mondial. Pe următoarele locuri, la mare distanţă, se află Statele Unite, cu 4,8 milioane, Germania, cu 2,3 milioane, Franţa, cu 1,6 milioane şi Marea Britanie, cu 1,5 milioane.

Numărul vehiculelor electrice (EV) pe plan mondial continuă să crească rapid, conform celor mai recente ale Centrului de cercetări în domeniul energiei solare şi a hidrogenului (ZSW) din Germania, transmite DPA. La finalul anului trecut erau în circulaţie aproximativ 42 milioane de maşini cu motoare electrice, cu aproximativ 50% mai multe decât în 2022. Cifra include vehiculele complet electrice, hibride plug-in şi maşinile electrice cu prelungitor de autonomie (Range Extender). Conform ZSW, 23,4 milioane de maşini electrice erau în China, mai mult de jumătate din stocul mondial. Pe următoarele locuri, la mare distanţă, se află Statele Unite, cu 4,8 milioane, Germania, cu 2,3 milioane, Franţa, cu 1,6 milioane şi Marea Britanie, cu 1,5 milioane.

Pe termen lung, este puţin probabil să se modifice dominaţia Chinei, creşterea în acest an fiind de 60%, mult mai solidă decât în alte ţări. Pentru ca Germania să-şi îndeplinească obiectivele de electromobilitate, trebuie stimulată piaţa, a apreciat Andreas Püttner de la ZSW. „Iniţiativa Guvernului german de a spori promovarea maşinilor electrice este doar un prim pas”, a explicat oficialul ZSW. El a sugerat renunţarea la subvenţiile pentru vehiculele pe benzină şi motorină. Anul trecut, cei mai mari producători de vehicule complet electrice şi hibride plug-in au fost firma chineză BYD (cu peste trei milioane), compania americană Tesla (cu 1,8 milioane) şi grupul german VW (cu un milion). Pe locul şase se află BMW (aproximativ 570.000 unităţi) iar pe zece Mercedes (aproximativ 400.000 EV).

Turcia investeşte miliarde de dolari în producţia de vehicule electrice

În acest context, Turcia va lansa un pachet de măsuri de cinci miliarde de dolari pentru a majora producţia anuală de vehicule electrice (EV) la un milion de unităţi, a anunţat preşedintele Recep Tayyip Erdogan, adăugând că Ankara va prezenta şi alte pachete de stimulare pentru domeniul high tech, în valoare totală de 30 miliarde de dolari, transmite Reuters. Într-un discurs rostit la Istanbul, Erdogan a declarat că Turcia a deschis calea pentru ca producătorii EV să investească în această ţară, după ce luna aceasta compania auto chinezească BYD a anunţat că va construi o fabrică în Turcia, cu o capacitate de producţie de 150.000 de vehicule electrice şi hibride pe an, un Centru de mobilitate, de cercetare şi dezvoltare (R&D), valoarea totală a investiţiei fiind de un miliard de dolari. Producţia ar urma să demareze la finalul lui 2026, iar în Turcia vor fi create 5.000 de locuri de muncă directe. Pe termen lung, Ankara vrea să fie un jucător major pe segmentul EV.

„Implementăm subvenţii de cinci miliarde de dolari în această zonă pentru a majora capacitatea noastră anuală de producţie la cel puţin un milion de unităţi”, a afirmat preşedintele turc.

Guvernul intenţionează să adopte un alt pachet de investiţii, de cinci miliarde de dolari, pentru a construi o unitate de producere a semiconductorilor.

„Cu investiţiile noastre în baterii, vrem să ajungem o bază regională de producţie prin construirea de capacităţi de 80 gigawaţi oră până în 2030”, a adăugat Erdogan.

Acesta a anunţat că Turcia va furniza granturi de 2,5 miliarde de dolari pentru sprijinirea unităţilor producătoare de celule solare cu o capacitate de până la 15 gigawaţi, iar Guvernul va aloca încă 1,7 miliarde de dolari pentru a produce componente esenţiale pentru energia eoliană. Cu ajutorul acestor subvenţii, Turcia vrea să atragă investiţii în sectorul privat de cel puţin 20 miliarde de dolari, detaliile urmând să fie anunţate în curând, a informat Erdogan.

Ce se întâmplă în România?

Automobilele electrice pe baterii reprezentau anul trecut 1,7% din totalul maşinilor din Uniunea Europeană, iar cea mai scăzută pondere era în Cipru, Grecia, Polonia, Slovacia, Cehia, Croaţia, Bulgaria şi România, arată datele publicate vineri de Oficiul European de Statistică (Eurostat). În 2023, erau înmatriculate în UE 1,5 milioane de vehicule electrice pe baterii noi, iar numărul total era de 4,5 milioane, o creştere de 48,5% comparativ cu 2022, când numărul total era de trei milioane. În Danemarca, automobilele electrice pe baterii reprezentau anul trecut 7,1% din totalul maşinilor. Ponderi ridicate erau şi în Suedia (5,9%), Luxemburg (5,1%) şi Ţările de Jos (5%). În contrast, 14 state membre înregistrau ponderi sub 1%, cele mai scăzute fiind în Cipru, Grecia, Polonia (fiecare cu 0,2%), Slovacia (0,298%), Cehia (0,344%), Croaţia (0,369%), Bulgaria (0,381%) şi România (0,484%). Ponderea automobilelor electrice pe baterii în totalul înmatriculărilor noi din Uniunea Europeană a ajuns la 14,6% în 2023. Această pondere a rămas sub 1% până în 2018, dar a crescut semnificativ în ultimii patru ani, ajungând la 5,3% în 2020, 9% în 2021, 12,1% în 2022 şi 14,6% în 2023.

Cum ar vrea șeful Volkswagen să fie taxate mașinile electrice made în China

Directorul general al Volkswagen AG, Oliver Blume, a afirmat că Europa şi China ar trebui să construiască regimuri tarifare care să-i recompenseze pe cei care investesc în producţia auto internă şi a adăugat că miniştrii chinezi pe care i-a întâlnit recent la Beijing sunt deschişi pentru discuţii şi au ca obiectiv o soluţie corectă, transmite Reuters. Declaraţia sa vine în condiţiile în care Comisia Europeană a impus din 5 iulie taxe vamale provizorii la importurile de maşini electrice (EV) din China. Tarifele vamale suplimentare care se aplică celor trei producători chinezi din eşantion sunt de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely şi de 37,6% pentru automobilele SAIC.

„Când ei investesc în Europa şi lucrează împreună cu ţările europene este un element pozitiv, de care ar trebui să se ţină cont … când noi investim în China vrem să beneficiem de aceleaşi condiţii”, a declarat joi Oliver Blume, după publicarea rezultatelor financiare ale celui mai mare producător auto european.

Într-un comunicat de presă, Volkswagen a informat că va trebui să facă „eforturi semnificative de reducere a costurilor” în semestrul doi din 2024 şi dincolo de această perioadă, pentru a redresa marja de profit, care în primul semestru a fost „prea scăzută”.

Grupul german a precizat că îşi reduce şi mai mult capacitatea de producţie şi îşi modifică cheltuielile legate de software, după investiţia sa în producătorul de vehicule electrice Rivian. În anumite uzine, compania a redus deja capacitatea cu 25%, inclusiv la fabrica sa principală din Wolfsburg, ca parte a obiectivului mai amplu de reducere a capacităţii cu 10% în Europa.

De asemenea, Oliver Blume a anunţat joi că Volkswagen se va alătura companiilor rivale în prelungirea gamei de maşini cu motoare cu combustie, potenţial adăugând noi modele, dar fără a majora cheltuielile totale de investiţii. Joia trecută, acţiunile Volkswagen înregistrau un declin de 1,6% la Bursa de la Frankfurt.

 

Etichete: China, masini electrice, SUA

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii