O bacterie care "mănâncă" metal a fost descoperită din întâmplare de cercetători

bacterie metal
  • bacterie metal

Cercetătorii de la California Institute of Technology (Caltech) au descoperit un tip de bacterie care se hrăneşte cu metale, despre care credeau că există de câteva sute de ani dar nu au putut dovedi acest lucru până acum, precizează CNN.

Bacteria a fost descoperită accidental în urma unor experimente care nu au avut legătură cu aceasta şi în care au folosit mangan, un lement chimic destul de răspândit.  Dr. Jared Leadbetter, profesor de microbiilogie a mediului la Caltech în Pasadena, a lăsat un borcan cu această substanţă în apă plată în chiuveta din biroul său timp de mai multe luni, el fiind plecat să lucreze în afara campusului. Când s-a întors, Leadbetter a găsit borcanul acoperit cu o substanţă neagră.

"M-am gândit dacă are vreo legătură cu microbii, aşa că am început să facem o serie de teste", a spus el. Cercetătorii au constatat că învelişul de culoare neagră era mangan oxidat din cauza acestei bacterii, cel mai probabil aflată în apă. "Aceasta este o dovadă că astfel de creaturi trăiesc în apa din subteran şi că o parte din apa de băut din Pasadena este pompată din pânza freatică", a mai precizat profesorul.

Potrivit unui studiu publicat, joi, în revista Nature, oamenii de ştiinţă menţionează că este prima bacterie cunoscută care ar folosi manganul pentru a se hrăni. "Un aspect minunat al microbilor din natură este că pot metaboliza diverse materiale, precum metale, pentru a obţine energia necesară celulelor", a adăugat Leadbetter. Noua descoperire arată şi că bacteria poate folosi manganul într-un proces numit chemosinteză, prin care transformă dioxidul de carbon în biomasă.

Cercetătorii apreciază că această descoperire ar putea să explice mai mult rolul manganului - bile de metal care ajung la dimensiunea unui grapefruit şi care se găsesc de obicei pe fundul mărilor. Ele conţin metale rare. "Aceste noi informaţii ajută la înţelegerea ciclurilor elementelor de pe Pământ şi relevă multe aspecte cu privire la mangan, care a contribuit la conturarea vieţii pe planetă", a spus Woodward Fischer, profesor de geobiologie la Caltech. Fischer nu a fost implicat în studiu.

Dialog pre-diplomatic între Rusia şi Occident (I)

Lucian DÎRDALA

Dialog pre-diplomatic între Rusia şi Occident (I)

Dacă Moscova doreşte un cadru bilateral de discuţii cu SUA, prin care să-şi etaleze statutul de mare putere, este bine să îl aibă: orice ţâfnă occidentală este, în acest moment, contraproductivă.

Ziua Culturii Naţionale Underground

Florin CÎNTIC

Ziua Culturii Naţionale Underground

15 ianuarie a intrat deja în imaginarul colectiv ca o zi fastă! Dar ce-ar fi să sărbătorim şi ziua de 14 ianuarie, ziua de naştere, acum 75 de ani, a lui Luca Piţu, un eseist erudit şi muşcător, unul dintre corifeii culturii alternative, neoficiale, underground. El, care a fost în timpul dictaturii mentorul „Grupului de la Iaşi”, cred că ar binemerita o reverenţă postumă chiar în aceste zile cu focuri de artificii culturale. Iată, deci, ce scriam, sub titlul „Minus Eminescu”, cu şapte ani în urmă, la plecarea sa, într-o zi de iunie care devansa şi ea o comemorare eminesciană:

Legaţi de glie (II)

Radu PĂRPĂUȚĂ

Legaţi de glie (II)

Relatam în prima parte a articolului toate încercările mele nereuşite de a obţine detaşarea în învăţământ dintr-un judeţ în altul, din judeţul Bacău în judeţul Iaşi, pe vremea Împuşcatului. Eram ca „legaţi de glie” de legi ceauşiste, ca şi robii de pe vremea ceea, când vrabia mălai Viteazul. Aşa că până la urmă am venit cum se spunea într-un scheci COPILĂ, o dulce copilă, adică C-O PILĂ.

Dan Eremia Grigorescu - regizorul imaginii fotografice (I)

Alex VASILIU

Dan Eremia Grigorescu - regizorul imaginii fotografice (I)

Între coperți de albume publicate de-a lungul deceniilor în România și în Franța, în coperți de volume cuprinzând evocări și texte scrise la anii tinereții, în spațiile generoase ale expozițiilor devenite subit neîncăpătoare pentru imensitatea peisajelor, pentru geometria variabilă a liniilor și formelor naturale adăpostite în memoria peliculei, în obiectele-fragmente de artă meșteșugite spre finalul secolului al XIX-lea și începutul secolului următor, se ascund fărâme din povestea fascinantă a lui Dan Eremia Grigorescu.

Iacătă-l pe cel mai supărat ales al partidoiului de la Iaşi: i-au luat boii de la bicicletă!

Unul dintre cei mai nemulţumiţi aleşi locali de la partidoi faţă de ultimele numiri sau avansări din filială cică ar fi, aşa este, aţi ghicit: conţilierul Mugurel, stimaţi telespectatori.

Ciucă și plagiatul