O firmă a convins instanța că din cauza unei furtuni s-a ars calculatorul unui camion. A cerut 93.000 de lei, dar a primit mai puțin de jumătate
La întoarcerea din concediu, un șofer a încercat să pornească autotractorul firmei. Martorii de avertizare de pe bord s-au aprins, iar calculatorul camionului a ars. Firma de asigurări a refuzat să achite reparațiile, în valoare de aproape 100.000 de lei. Instanța a trebuit să decidă dacă de vină pentru incident a fost sau nu un trăsnet.
Camionul de la care a plecat întreaga poveste fusese cumpărat în leasing de Smart Deals Transport SRL de la Scania Credit România IFN SA, având o asigurare Casco încheiată cu Omniasig SA. Spre sfârșitul lui iunie 2021, șoferul camionului a plecat în concediu. După scurt timp, în noaptea de 1 iulie, a fost sunat în jurul orei 3.00 de un coleg care pleca în cursă, acesta spunându-i că la autoutilitară sunt aprinse luminile de marșarier. Pentru moment, șoferul nu a dat nicio importanță detaliului.
Întors din concediu pe 14 iulie, a încercat să pornească mașina, dar niciunul dintre calculatoarele camionului nu mai funcționa, de la cel pentru frânare sau cel al cutiei de viteze, până la cel al camerei de bord sau al celui de management al motorului. Reparațiile au costat 93.989 lei, bani pe care Smart Deals Transport SRL i-a cerut de la Omniasig, transportatorul apreciind că defecțiunile fuseseră produse în cursul unei furtuni produse în noaptea de 30 iunie / 1 iulie. Camionul fusese lovit de trăsnet, iar polița de asigurare acoperea astfel de incidente. Răspunsul primit a fost negativ, Omniasig SA precizând că nu poate efectua plata din cauza unor „aspecte frauduloase”. Urmarea a fost o acțiune în instanță, în care transportatorul și firma de leasing au cerut decontarea reparațiilor. Smart Deals Transport SRL a cerut în plus și 42.924 lei ca despăgubiri pentru lipsa de folosință a camionului de la data incidentului și până la data chemării în judecată.
De cealaltă parte, reprezentanții Omniasig SA au afirmat că nu se poate stabili cu certitudine dacă autocamionul fusese lovit de trăsnet. Utilajul nu prezenta urme de descărcare electrică pe caroserie, calculatoarele nu prezentau urmele specifice suprascurtcircuitării, cirucitele electrice erau intacte. Specialiștii consultați de Omniasig SA excludeau posibilitatea ca trăsnetul să nu fi lăsat nicio urmă. Cel mai probabil, apreciau aceștia, defectarea calculatoarelor survenise în urma supraalimentării instalației electrice în momentul pornirii. Camionul rămăsese cu luminile de marșarier aprinse timp de două săptămâni. Bateria se descărcase, ceea ce impusese folosirea unui robot sau a curentului de la alt autovehicul pentru pornire. Era suficientă inversarea bornelor bateriei în momentul transferului de curent pentru defectarea calculatoarelor.
La solicitarea Tribunalului, Centrul Meteorologic Moldova a confirmat că în zilele de 30 iunie și 1 iulie se înregistraseră averse de ploaie și descărcări electrice. La rându-i, expertul tehnic consultat de instanță a apreciat că scenariul prezentat de transportator era plauzibil. Nu era nevoie ca trăsnetul să fi lovit chiar camionul. Calculatoarele puteau fi afectate și de un trăsnet căzut în apropiere, ceea ce ar fi explicat lipsa urmelor de arsură de pe caroserie. Expertul nu a identificat probe pentru susținerea ipotezei unei fraude.
Ca urmare, magistrații Tribunalului au apreciat că Omniasig SA trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale. Întrebarea era însă cât anume avea efectiv de plătit. Reclamantele nu depuseseră în instanță actele justificative pentru efectuarea reparației, așa că judecătorii s-au raportat la termenii din contractul Casco. Conform acestuia, în cazul lipsei documentelor justificative sau al reparațiilor efectuate de un service neagreat, urma să se scadă TVA și 37% din prețurile utilizate de Omniasig SA. De asemenea, manopera se calcula la un tarif stabilit de asigurător. După efectuarea calculelor, judecătorii au stabilit un nivel al despăgubirilor de 48.484 lei. Contractul Casco excludea acordarea de despăgubiri pentru lipsa de folosință a vehiculului, așa că al doilea capăt de cerere al transportatorului a fost respins.
Sentința a fost contestată atât de transportator, cât și de firma de leasing. Dosarul a intrat pe rolul Curții de Apel, care urmează să stabilească primul termen de judecată.
Publicitate și alte recomandări video