O nouă țintă: supereroii, incorecți ideologic

luni, 06 iulie 2020, 11:36
2 MIN
 O nouă țintă: supereroii, incorecți ideologic

Presa americană are deseori, în ultima vreme, alură de ziar stalinist în care sunt denunțați inamicii ideologici, ca un îndemn la „rezolvarea problemelor ridicate de aceștia“. A fost întâi un articol al regizorului John Ridley care denunța Pe aripile vântului, publicat de „Los Angeles Times“. A doua zi, HBO Max a retras filmul din program. A urmat un articol în „Washington Post“ care cerea renunțarea la serialele polițiste. A venit rândul revistei „Time“.

În articolul We’re Re-examining How We Portray Cops Onscreen. Now It’s Time to Talk About Superheroes, publicat săptămâna aceasta, autoarea, o anume Eliana Dockterman, fixează o posibilă viitoare țintă pentru „luptătorii pentru justiție socială“: supereroii! De ce sunt problematici supereroii? Fiindcă, la fel ca polițiștii, aceștia sunt mult prea populari și pre­zent­ați într-o lumină pozitivă. Ei au devenit modele (spune „Time“) nu numai pentru copii, ci chiar printre protestatari, care „au venit la manifestațiile Black Lives Matter deghizați în Batman sau Omul-păianjen“.

„Și ce sunt altceva supereroii decât polițiști cu mantii care fac dreptate grație puterilor cu care sunt investiți?“, se întreabă Eliana Dockterman.

Ea susține că lumea supereroilor este „sistematic rasistă“ – majoritatea sunt bărbați albi, iar aceștia „nu reacționează adecvat față de problema rasismului sistemic, ca să nu mai vorbim despre sexism, homofobie, transfobie și alte forme de opresiune bigotă inserate în sistemul de justiție“.

Soluția? Este evidentă: creatorii de povești cu supereroi, de la comics la filme, să se plieze pe narativul ideologic promovat de presa și activiștii „progresiști“ de inspirație marxistă (așa cum au recunoscut fondatorii Black Lives Matter).

Numai că, în viața reală, marile studiouri, deși promovează astfel de cauze, devin brusc alarmate (și ipocrite) când vine vorba despre bani. Astfel, pentru HBO Max nu a fost greu să retragă temporar Pe aripile vântului, un film care nu ar mai produce astăzi încasări atât de mari. Dar ce vor face în cazul serialelor cu polițiști și oameni ai legii, care sunt extrem de populare (NCIS, de exemplu, este cel mai vizionat serial american)? Vor risca venituri substanțiale, în caz că publicul nu va urma trendul politic? Aplicate în lumea comicsurilor, ideile progresiste care au alterat personajele originale, cunoscute și iubite de mii de ani (de exemplu, zeul Thor a devenit femeie), au dus la o scădere dramatică a vânzărilor revistelor cu supereroi (au crescut în schimb vânzările benzilor desenate de tip manga). Alterarea „corect politică“ a unor francize extrem de populare (Terminator, Ghostbusters, Star Wars) aproape a distrus valoarea comercială a acestor mărci (pop)culturale, fiindcă publicul nu a fost de acord cu așa ceva.

În lumea reală, ecuația public-bani-Hollywood are un rezultat diferit, oricare ar fi înclinațiile marxiste ale șefilor marilor studiouri sau ale activiștilor din presa declarat „obiectivă“.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii