De Business

Punem punctul pe știi

Interviu cu Liviana Tane, fondator Reading Is Cool

O opinie optimistă într-o industrie plină de pesimism: „industria de carte are oportunități de business neexplorate”

marți, 05 noiembrie 2024, 02:00
8 MIN
 O opinie optimistă într-o industrie plină de pesimism: „industria de carte are oportunități de business neexplorate”

Într-un interviu despre provocările din piața editorială, Liviana Tane, fost realizator TV și fondator al platformei Reading Is Cool, oferă o viziune optimistă asupra industriei de carte din România, contrar pesimismului care planează adesea asupra ei.

De la impresii despre festivalul FILIT până la perspective de business în zona editorială, editoarea conturează o viziune neobișnuită și plină de încredere în viitorul cărților și al culturii scrise.

FILIT 2024: „Anul acesta mai intens ca niciodată”

Liviana Tane descrie ediția din acest an a festivalului FILIT drept o experiență intensă, în care fiecare zi a fost marcată de un program dens și de invitați care au atras un public variat. „Anul acesta găsesc FILIT mai intens, mai intens decât anul trecut. (…) Organizatorii au avut o listă foarte mare de invitați carismatici. Și când vii la FILIT, îți dorești să nu ratezi nimic. Ei bine, n-am ratat nimic,” spune Liviana, capturând un aspect deosebit al festivalului – dorința de a ajunge la toate evenimentele importante.

Un moment favorabil pentru industria de carte

În timp ce mulți se plâng de provocările economice, fondatoarea Reading Is Cool, evidențiază o creștere a interesului pentru literatură, atât la nivel de consumatori, cât și din partea autorilor: „Sunt din ce în ce mai mulți oameni care își dau seama că e o industrie care are nevoie de infuzie de sânge proaspăt, sunt din ce în ce mai mulți oameni care citesc, sunt din ce în ce mai mulți oameni care cumpără carte, sunt din ce în ce mai mulți autori care își doresc să scrie, care scriu bine, care sunt premiați, care sunt căutați în străinătate și atunci eu cred că toate lucrurile astea nu fac decât să facă bine industriei de carte. Sigur că orice schimbare trebuie să vină cu un pic de „pain”, un pic de durere. Probabil că asta simțim acum. Dar, de asemenea, sunt convinsă că soluțiile o să apară și ele în curând și că o să fie bine, doar că trebuie să facem ceva în sensul ăsta toți.” Liviana Tane adoptă o poziție care poate surprinde pe mulți: „Probabil că m-am născut optimistă, habar n-am, dar cred că suntem de fapt într-un moment foarte bun și cred că suntem într-un moment foarte bun nu din punct de vedere economic neapărat, ci din punct de vedere al conștientizării nevoii de carte.” Deși observă o schimbare de paradigmă și la nivelul autorilor și editorilor, susține că este nevoie de mai mult decât vânzări de carte, făcând referire la o întreagă infrastructură de susținere care poate crește și susține industria pe termen lung.

Literatura ca motor economic: impactul cultural și social al festivalurilor

Despre importanța economică a evenimentelor culturale, Liviana consideră că impactul festivalurilor ca FILIT asupra economiei locale este semnificativ întrucât, „nu doar creează noi oportunități sau sunt o piață de vânzare per se și se produce mult marketing în jurul lor, dar și pentru că sunt genul de evenimente care generează idei. Și știi cum e, văd la FILIT, vreau și eu să fac și eu un eveniment din ăsta la mine acasă, mai facem încă unul, încă unul, încă unul.” Ea sugerează că astfel de contexte contribuie la dezvoltarea turismului local, a economiei prin marketing, dar și a comunității prin sinergii culturale: „fără ajutorul comunității, cu siguranță nu poți să faci un eveniment de impact, deci cred că da, dincolo de acest de perspectiva asta, repet, culturală și socială, impactul economic nu e deloc de neglijat, de la vânzarea de carte până la promovarea de branduri locale, dacă vrei, cum se întâmplă și aici, la FILIT, până la marketing-ul din jurul evenimentelor de genul ăsta, de ce nu și turismul local pe care îl generează? Pentru că sunt zeci, sute de oameni care vin la FILIT în fiecare an. Cred că nu fac decât bine comunității genul acesta de evenimente.”

Oportunități noi: agențiile literare și colaborările interdisciplinare

Liviana Tane vorbește despre o „verigă lipsă” importantă în piața editorială românească – agențiile literare. Ea crede că rolul acestora ar putea fi decisiv pentru a conecta mai bine autorii, editorii și cititorii: „Văd o verigă lipsă de foarte multă vreme în piața editorială din România, și anume cred că e necesară crearea unei nișe care lipsește acum și care se numește agenție literară. În România în acest moment, poate tocmai pentru că industria editorială a fost un soi de Cenușăreasă așa foarte multă vreme a crescut singură și cu multe lipsuri. Iarăși, partea bună este că începem să fim conștienți de lipsurile astea și că începem să le acoperim. Cred că una dintre cele mai mari oportunități în momentul ăsta este să-i aducem la aceeași masă, dacă vrei, pe toți actorii din această industrie și cred că rolul cuiva care poate să facă asta este mai mult decât necesar în industria din România și poate să fie un business foarte bun pentru toată lumea, pentru autor, care va fi publicat, pentru editură care va avea acces la materiale de calitate, pentru cititori care vor avea literatură bună de citit și pentru toată lumea, pentru că, nu-i așa, mai avem ceva de făcut.”

Ea consideră, de asemenea, că sectorul editorial ar trebui să colaboreze mai activ cu alte industrii precum tehnologia, educația și divertismentul pentru a-și extinde impactul. Aceste colaborări ar putea crea noi căi pentru creșterea vânzărilor și pentru atragerea de noi cititori, inclusiv a generațiilor tinere care au alt tip de consum cultural.

Provocări în echilibrarea calității și comercialului

Fondatoarea Reading Is Cool aduce în discuție o altă problemă de actualitate: prioritizarea între calitate și comercial. Ea subliniază că editorii sunt prinși între dorința de a produce lucrări literare de calitate și presiunea comercială: „cred că din nou suntem într-o discuție care ține mult de etică, foarte multă vreme industria editorială a avut de luptat, dacă vrei, cu percepția asta a care ține de monetizare, adică întotdeauna a fost și o să rămână întrebarea asta „ce trebuie să prioritizeze o editură calitatea unei scriituri, unei unui produs literar sau capacitatea puterea ei de de a vinde, puterea comercială?”, cumva, cred că trebuie să existe un echilibru între cele două. Și cumva, cred că e și o formă de educare a publicului, dacă vrei, adică sigur că dacă focusul o să fie pe partea comercială, nivelul calitativ o să scadă și atunci sensul editurilor o să fie cel puțin problematic. Pe de altă parte, dacă rămânem în partea academică exclusiv, sigur că o să rămână întotdeauna un produs de nișă, care nu o să nu o să-și permită să crească, nu o să vândă, nu o să poată supraviețui și atunci e ca în dilema ce a fost înainte oul sau găina. Oul fără găină nu se poate. La fel și partea comercială, fără partea calitativă. Cumva, cred că secretul în business stă în echilibrarea acestor două nevoi. Și cine va reuși să găsească formula, să facă ambele, să atingă ambele nevoi fără să o altereze pe cealaltă, e pe drumul cel bun.” De asemenea, menționează că cititorii încep să aprecieze mai mult calitatea literară, iar aceasta este o direcție ce ar trebui susținută pe termen lung.

Importanța întâlnirilor directe cu cititorii

În opinia sa, cea mai eficientă strategie de promovare rămâne interacțiunea directă cu cititorii: „Întâlnirile cu cititorii au fost și rămân dintotdeauna cea mai eficientă metodă, nu doar de promovare, cât de înțelegere, de conectare.” Liviana Tane subliniază că aceste întâlniri, fie ele online sau offline, au capacitatea de a atrage un public fidel și de a normaliza consumul de carte: „Eu prilejuiesc astfel de întâlniri frecvent și mă bucur să fac asta nu doar online, ci și offline și cred că sunt privilegiată să am ocazia să întâlnesc atâția oameni de calitate și să pot să-i aduc în contact cu oamenii care îi urmăresc și cu cititorii avizi și cumva, cred că asta face parte din misiunea mea, dacă vrei, și anume să se normalizez consumul de carte, discuția despre carte și să repunem cartea acolo unde e locul ei, și anume să o luăm din raft, de unde stă, că e frumoasă și Instagramabilă să o deschidem și poate avem curiozitatea să și citim trei paragrafe și ne dăm seama că ne place.”

Sustenabilitatea autorilor independenți

În final, fondatoarea Reading Is Cool și realizatoarea podcastului cu același nume, abordează și problema autorilor independenți care încearcă să devină sustenabili financiar în era digitală. În ciuda accesibilității oferite de platformele online, ea subliniază importanța calității și a muncii constante, fiind convinsă că „în primul rând trebuie să scrie. Deci secretul e munca. În primul rând, trebuie să scrie mult și constant și în al doilea rând, trebuie să învețe să aibă răbdare. Nu există o formulă să rămână sustenabil peste noapte. Revin la întrebarea ta anterioară legată de oul sau găina. Depinde ce-ți dorești, știi. Sigur, poți să devii comercial instant, pentru că există tot felul de mecanisme, tot felul de algoritmi, tot felul de tehnici susținute și de inteligența artificială, mai nou, care să te ajute să fii foarte accesibil și foarte ușor de găsit și foarte interesant și foarte carismatic. Întrebarea e ce vinzi?” Ea consideră că autenticitatea și calitatea trebuie să rămână puncte centrale în acest proces, concluzionând că „din punctul meu de vedere însă partea cu adevărat importantă nu e cum să ajungi să vinzi sau să devii auto sustenabil, ci cum faci asta, păstrând calitatea produsului tău. Și atunci răspunsul rămâne mereu același: cu muncă și răbdare.”

* Liviana Tane este fost jurnalist, cu o carieră remarcabilă în televiziune, unde a lucrat în diverse roluri, de la reporter și editor la realizator de emisiuni. După 12 ani de activitate în presă, s-a dedicat educației și formării în domeniul storytelling-ului. A fondat platforma Reading is Cool, creând și un podcast cu același nume, în cadrul căruia promovează lectura și literatura, atrăgând un public larg din România prin recenzii și recomandări de cărți, interviuri cu autori, editori, dar și cu persoane cheie din industria cărții și nu numai.

Etichete: carti, FILIT, industrie

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii