vineri, 29.03.2024
Dacă Bacăul crede în cântecul de sirenă de la Bucureşti, întreaga Moldovă va rămâne în continuare cu firimiturile bugetului.
Care a fost răspunsul PSD la demersurile-protest pentru demararea autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş? O contra-propunere: autostrada Bacău-Braşov, o diversiune ţintită să împiedice o solidarizare regională care câştigă rapid şi masiv suportul moldovenilor. O Moldovă solidară şi unită, nedivizată prin momeli de la centru, scoasă măcar parţial din jocul intrigilor de partide, este coşmarul Bucureştiului. Din ce în ce mai mulţi înţeleg ce clocoteşte aici şi ce zăcământ de frustrare se acumulează. Nu întâmplător una dintre explicaţiile oferite de europarlamentarul Sorin Moisă la demisia din PSD s-a referit la situaţia dramatică a regiunii: „Frustrările care se acumuleză în Moldova, care se simte, pe bună dreptate, abandonată, ignorată, nereprezentată, sunt foarte mari şi periculoase, posibil, la un moment dat, chiar în plan geopolitic” (18 noiembrie 2018).
De ce spunem că Bacău-Braşov nu este altceva decât o diversiune menită să divizeze moldovenii? Fiindcă, de fapt, există un singur proiect aprobat de Comisia Europeană: Iaşi-Târgu Mureş, deci eligibil pentru scheme de finanţare care nu sunt strict dependente de bugetul public. Restul e minciună. E minciună pentru că bugetul naţional nu suportă o finanţare în următorii ani pe deficitele construite de PSD în 2017-2018 cel puţin. Apoi, varianta Bacău-Braşov e o minciună fiindcă se bazează pe „cuvântul” PSD. Ca să pricepeţi cât înseamnă pentru PSD interesele moldovenilor trebuie să aveţi în vedere o singură cifră: 2% din bugetul naţional pentru transporturi din 2018. E în eroarea de calcul. Probabil au greşit la socoteli şi ceea ce a mai rămas necheltuit de la stadionul municipal construit de ministrul Olguţa Vasilescu la Craiova a fost „alocat” Moldovei.
E minciună până şi întreaga discuţie legată de costuri. Nimeni nu ştie costurile reale, fiindcă nici pe Iaşi-Târgu Mureş, nici pe Bacău-Braşov nu s-au realizat studii de fezabilitate credibile. Pe prima variantă, ca să-i rămână şi lui o parte, Relu Fenechiu a pus 9 miliarde de euro, după ce s-a uitat pe nişte poze din satelit; pe a doua variantă băcăuanii au făcut nişte calcule contabile probabil după indicaţiile lui Viorel Hrebenciuc, tătucul uitat al acelui proiect. Să pară mai ieftin, mai uşor. Or, pasul Oituz nu e un traseu prin Bărăgan, preţul la care a fost calculat. S-ar putea ca structura geologică să pună probleme mai mari. Deci atenţie când comparăm pielea ursului din pădure cu cioara de pe gard! E tot parte a propagandei de amăgire.
Diversiunea Bacău-Braşov ni se pare o capcană economică fiindcă, de fapt, deserveşte interesele generale ale Moldovei: o autostradă orientată spre Sud, apoi spre o zonă blocată a Transilvaniei (din Braşov nu sunt trecute în masterplan autostrăzi, iar spre Sibiu e un drum cu un singur sens) face Moldova să fie „ruptă” între Nord şi Sud, să se mute „centrul” foarte mult spre Bucureşti. Pe când A8, o cale directă spre vest prin mijlocul regiunii, ar fi un adevărat vector comercial şi pentru nordul şi pentru sudul Moldovei şi, în plus, capabil să „străpungă” în est Prutul, agăţându-i pe basarabeni la spaţiul economic european. În acelaşi timp, ar fi incomparabil mai aproape de românii din Bucovina rămasă Ucrainei. La ei cine să se gândească? O asemenea autostradă ar avea un sens şi o miză geopolitică.
Apropo de miza geopolitică. Oricât ar părea de caraghios şi neverosimil, dar o autostradă Bacău-Braşov nu face decât să menajeze unele mentalităţi ardeleneşti, destul de vehiculate în cercurile politice şi administrative. Pentru ele nu ar fi dezirabilă o autostradă (rapidă) dinspre Moldova spre Transilvania, „fiindcă pe acolo ar putea veni ruşii”. Aşa ceva nu se afirmă la colţul străzii, ci în întâlniri selecte cu oficiali ardeleni importanţi pe care-i credeam destupaţi la minte. Sună complet aiurea, dar despre o asemenea „gândire strategică” se aude că are adepţi inclusiv în cercurile serviciilor secrete (şi nu doar SRI!). Sunt unii care fabulează că aşa ceva ar face parte şi din strategia de apărare a ţării. Aici ar trebui descretizate şi puse cap la cap nişte documente ca să ne lămurim. Este Moldova, din perspectiva operaţiunilor militare luate în calcul în caz de conflict, o „zonă tampon” cu statut nedeclarat, pe care nu trebuie amplasată infrastructură strategică? Ceea ce ar fi complet ridicol. Tancurile ruseşti n-au avut nevoie de autostradă ca să ajungă până la Berlin.
Miza A8 nu este numai una pur economică. Economia primează desigur, dar la un nivel şi mai profund este acela de a reconferi convergenţă cultural-identitară unei regiuni. O regiune istorică ciopârţită între imperii şi statele moştenitoare. O regiune „demontată” de 150 de ani prin proiecte administrative centralizatoare, deposedată de identitatea ei istorică pentru că e mai mult mai comod ca, din când în când, să i se arunce resturile, adică ce mai rămâne de la buget. În acest fel s-au construit metodic decalajele Nord-Sud, apoi Est-Vest, şi în acest fel moldovenii au ajuns subiect de bancuri şi victimele unui tip de xenofobie care guvernează pe faţă politicile de stat.
Această autostradă va face Moldova mai puternică, aşa cum se întâmplă în Transilvania. Îi va autonomiza pe liderii politici în raport cu Bucureştiul. Una e să discuţi la Bucureşti ca primar de oraş în care se bat mari producători, firme, există sute de mii de angajaţi, cu exporturi de miliarde, cu PIB european, alta e să te duci cu mâna întinsă, aşteptând ajutoare să nu dai faliment. Uitaţi-vă la Cluj-Napoca, unde primarul a luat în mâini propria autostradă, fiindcă ştie că Bucureştiul nu are interesul şi va fi întotdeauna o piedică.
Dacă Bacăul crede în cântecul de sirenă de la Bucureşti, întreaga Moldovă va rămâne în continuare cu firimiturile bugetului - 2%. Şi cu asta s-a încheiat? Nicidecum. Îi aşteptăm pe băcăuani să se deştepte şi ei. Le vom da argumente că sunt luaţi drept papagali. Dar aceasta necesită timp, bună credinţă şi inteligenţă din partea lor.
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Administratora unui bloc din București a fost înjunghiată mortal de un vecin
Rusia acuză Armenia că încearcă să rupă legăturile cu Moscova
Cât costă kilogramul de miel de Paște: ”Nu-mi pot permite luxul ăsta”
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |