mineralia

vineri, 01.07.2022

Oamenii de ştiinţă au descoperit 12 luni care orbitează planeta Jupiter

Jupiter
  • Jupiter

Oamenii de ştiinţă au descoperit 12 noi luni care orbitează planeta Jupiter, iar printre sateliţi se numără un corp ceresc despre care spun că are un comportament "ciudat", notează independent.co.uk. Are doar un kilometru în diametru, zboară în direcţia opusă multor luni din jurul planetei şi se comportă într-o manieră cu totul diferită de oricare dintre cele 78 de obiecte care orbitează Jupiter.

Cercetătorii cred că multitudinea de obiecte care orbitează astrul sunt cel mai probabil rezultatul unor ciocniri în perioada de formare a lui Jupiter, care au fost capturate în jurul său şi continuă să se rotească. Luna mică - numită Valetudo, după strănepoata zeului roman Jupiter - continuă să se ciocnească şi ar putea să se autodistrugă, spun oamenii de ştiinţă.  "Aceasta este o situaţie instabilă", a spus Scott S Sheppard, şeful echipei care a descoperit lunile. "Acest fenomen va transforma totul în praf".

Identificarea acestor sateliţi ridică la 79 numărul de obiecte descoperite în jurul lui Jupiter. Experţii se aşteaptă să fie în jur de 100 de obiecte diferite în total.  Saturn, "rivalul" apropiat de Jupiter, are 62 de luni care orbitează în jurul lui.  Toate lunile din jurul lui Jupiter au un diametru mai mic de trei kilometri.De aceea nu au fost descoperite până acum, când specialiştii au folosit telescoape de cea mai înaltă precizie.

Echipa din spatele descoperirii a găsit şi cel mai depărtat obiect cunoscut din sistemul nostru solar - sugerând că ar putea fi o planetă misterioasă, o planetă misterioasă, Planeta X (a zecea) sau Planeta 9, care se ascunde în profunzimile Căii Lactee. Noua descoperire a fost făcută aproape accidental în timp ce experţii căutau mai multe probe despre lumea de dincolo de Pluto.

Războiul din Ucraina divide Occidentul; taberele (I)

Alexandru LĂZESCU

Războiul din Ucraina divide Occidentul; taberele (I)

În timp ce puterile europene majore doresc o finalizare rapidă a războiului din Ucraina, indiferent de rezultat, pentru America miza acestuia este una globală, cu impact asupra competiţiei geopolitice cu China.

Mistica secretului

Mistica secretului

Ne îndreptăm oare către un regim autoritar, în care renasc vechi frustrări şi obsesii? (...) Din luările de poziţie pe care le-am urmărit în aceste zile, reiese că situaţia actuală a Arhivelor ridică serioase semne de întrebare. Se perpetuează o anomalie: Arhivele sunt în subordinea Ministerului de Interne, ceea ce ne trimite din nou la isteria „secretului de stat”. Ar fi o regretabilă reîntoarcere în timp.

Arte şi meserii

Neculai SEGHEDIN

Arte şi meserii

Acum mai mulţi ani, după ce se înfiinţaseră universităţi şi filiale ale acestora pe la fiecare colţ de stradă, de ziceai că riscăm să ajungem o naţie de superintelectuali, de se speriase însuşi Comitetul Nobel de avalanşa de potenţiale premii ce urmau să poposească pe plaiurile mioritice, s-a ajuns la concluzia că, totuşi, cineva trebuie să mai muncească şi cu mâinile, pentru că, vorba lui Creangă, … dac-ar fi să iasă toţi învăţaţi […], n-ar mai avea cine să ne tragă ciubotele.

Patologia şi puţinătatea intelectuală

Radu POPESCU

Patologia şi puţinătatea intelectuală

Perseverenţa cu care Dodon, socialiştii moldoveni şi partenerii lor politici de la Kremlin apelează doar la dezinformări pentru a-şi argumenta părerile reflectă un fenomen aflat la graniţa dintre patologie şi puţinătate intelectuală, rezultatele ultimelor alegeri prezidenţiale şi parlamentare din Republica Moldova arătând că oamenii - obişnuindu-se nu doar cu acelaşi tip de păcăleală, dar şi cu aceiaşi propagatori ai mesajelor false - nu mai pot fi duşi de nas ca pe vremuri.

Speranţe de la Iaşi via Suceava pentru un posibil aranjament în Guvern

Demisia şi ancheta procurorilor DNA privindu-l pe ministrul pesedist al agriculturii, junele oltean de partid şi de stat Chesnoiu, om al sistemului, cică ar fi creat unele speranţe în anumite zone ale politichiei din mai multe judeţe, printre care şi la Iaşi, auzim.

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)