Oamenii de ştiinţă au descoperit o bacterie care ''mănâncă'' plastic

sambata, 06.03.2021

Oamenii de ştiinţă au descoperit o bacterie care ''mănâncă'' plastic

plastic
  • plastic

O echipă de oameni de ştiinţă din Germania a identificat o nouă tulpină de bacterie care descompune elementele chimice constitutive ale poliuretanului (PU), un polimer utilizat la fabricarea mai multor tipuri de materiale plastice, relatează UPI.

Cercetătorii au detaliat descoperirea, săptămâna aceasta, în Frontiers in Microbiology. "Bacteriile pot utiliza aceşti compuşi drept singură sursă de carbon, azot şi energie", a declarat Hermann J. Heipieper coautor al studiului şi cercetător-şef la Centrul Helmholtz pentru Studii de Mediu-UFZ din Leipzig, Germania, citat într-un comunicat. "Această descoperire reprezintă un important pas înainte pentru reutilizarea produselor PU greu reciclabile", a notat el.

Poliuretanul este utilizat în orice, de la materiale de construcţie şi încălţăminte până la componente frigorifice şi roţi de skateboard. Polimerul este apreciat pentru proprietăţile sale, fiind uşor, izolator şi flexibil, însă reciclarea sa este mare consumatoare de energie. Majoritatea obiectelor din poliuretan sfârşesc la gropile de gunoi, unde pot elibera o varietate de toxine, unele dintre acestea fiind cancerigene. În cadrul eforturilor de reducere a problemei deşeurilor de PU, Heipieper şi colegii săi au apelat la microorganisme. Majoritatea studiilor s-au concentrat asupra capacităţii tulpinilor de bacterii şi fungi de descompunere a materialelor plastice pe bază de petrol, puţine fiind axate pe poliuretan.

În timp ce analizau comunităţile de bacterii care trăiesc printre deşeurile de plastic, oamenii de ştiinţă au identificat şi izolat o tulpină numită Pseudomonas sp. TDA1. Bacteria s-a dovedit promiţătoare prin capacitatea sa de a viza legăturile chimice care formează plasticele din poliuretan. Pe lângă faptul că poate consuma poliuretan, tulpina face parte dintr-o familie de bacterii cunoscută pentru capacitatea lor de a rezista la toxine. "Această trăsătură se mai numeşte toleranţă la solvent şi este o formă de microorganisme extremofile", a declarat Christian Eberlein, coautor al studiului şi cercetător în cadrul aceluiaşi centru.

Analiza genomică a bacteriilor i-a ajutat pe cercetători să identifice posibile căi pentru metabolizarea compuşilor chimici din PU. Oamenii de ştiinţă speră că cercetări genomice ulterioare vor scoate la iveală enzimele extracelulare sau exoenzimele pe care bacteriile le utilizează pentru a declanşa reacţia biochimică cu potenţial degradant a compusului. Dacă testele viitoare se vor dovedi un succes, oamenii de ştiinţă ar putea dezvolta bacterii ce vor descompune compuşii poliuretanici într-un mod mai eficient.

SURSA: Agerpres

Proiectele, iluzii în fotbalul ieşean

Proiectele, iluzii în fotbalul ieşean

Atunci, când Politehnica va fi un club puternic, când Copoul va fi un punct de atracţie pentru fotbaliştii din toată Moldova, atunci ne putem gândim şi la antrenorul necesar pentru a râvni la performanţă

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

Monumenta linguae Dacoromanorum. Scurt istoric al unui proiect filologic major (IV)

În foiletonul de faţă autorul evidenţiază rolul pe care l‑a jucat proiectul MLD la trezirea printre tinerii cercetători a interesului pentru studiile biblico-filologice.

Hirotonie de Episcop: Preasfinţitul Nichifor Botoşăneanul

Hirotonie de Episcop: Preasfinţitul Nichifor Botoşăneanul

Mâine va fi hirotonit noul Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor, Nichifor Botoşăneanul, ales de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în şedinţa sa din 25 februarie 2021. Acest post de Episcop-vicar era vacant după ce, anul trecut, Preasfinţitul Părinte Calinic Botoşăneanul a fost ales şi întronizat Arhiepiscop al Sucevei şi Rădăuţilor. Vorbim, aşadar, despre un eveniment rar, un moment istoric. În Catedrala Mitropolitană din Iaşi, precedenta hirotonie de episcop săvârşită a fost tocmai cea a Preasfinţitului Calinic Botoşăneanul, în urmă cu 30 de ani, pe 25 martie 1991.

Ce înseamnă să ai de-a face cu o lume mult prea complexă ca să o poţi înţelege pe deplin? (I)

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Azi vă voi familiariza cu câteva dintre ideile şi teoriile unui om de ştiinţă, eseist, filozof şi fost trader, unul dintre cei mai cunoscuţi şi urmăriţi specialişti în înţelegerea probabilităţii, incertitudinii şi riscului. Fie că vorbim de lebădă neagră, (anti)fragilitate, sisteme complexe, stresor, şoc, criză, instabilitate, volatilitate sau predictibilitate, aceste noţiuni sunt extrem de criticate de către multe gulere scrobite ale orgolioşilor scientişti.

Suferinţele discrete ale madamei

Una mai molcuţă, de uichend, pe azi, dacă tot e sâmbătă şi e aşa frig afară. Şi ce ar putea fi mai moale şi mai pufos decât opera lirică, stimaţi telespectatori, şi mai ales graniţa penală a acesteia cu politichia mâloasă de Bahlui?

De citit