mineralia
Impact FM regional

Oamenii de ştiinţă au descoperit ''sare de masă'' pe un satelit al planetei Jupiter

europa
  • europa

Specialiştii în planetologie au descoperit recent că porţiunile galbene de pe suprafaţa unui satelit al planetei Jupiter, Europa, reprezintă depozite de clorură de sodiu, un compus chimic cunoscut pe Pământ sub denumirea de "sare de masă", potrivit unui comunicat publicat miercuri de Jet Propulsion Laboratory (JPL), un centru de cercetări ştiinţifice administrat de NASA, informează Xinhua.

Această descoperire sugerează că oceanul sărat de sub suprafaţa îngheţată a satelitului Europa ar putea semăna din punct de vedere chimic cu oceanele de pe Terra mai mult decât au crezut în trecut oamenii de ştiinţă, reprezentând astfel o provocare pentru deceniile de supoziţii lansate pe seama compoziţiei oceanului de pe Europa.

Survolările realizate de sondele spaţiale Voyager şi Galileo lansate de NASA i-au făcut pe cercetători să ajungă la concluzia că Europa conţine un strat de apă sărată în stare lichidă, acoperit de o calotă de gheaţă.

Întrucât calota de gheaţă este tânără din punct de vedere geologic şi conţine dovezi numeroase ale unei activităţi geologice trecute, experţii suspectează că orice tip de săruri care ar exista la suprafaţa satelitului Europa ar proveni din oceanul aflat sub acea calotă, potrivit comunicatului publicat de JPL.

Kevin Hand, cercetător la JPL, a folosit mostre de săruri oceanice şi a descoperit că mai multe trăsături distincte apar în structura clorurii de sodiu după iradiere. El a aflat astfel că mostrele de săruri îşi schimbă culorile până în punctul în care ar putea fi identificate printr-o analiză realizată în spectrul vizibil. De exemplu, clorura de sodiu a căpătat o nuanţă de galben similară cu aceea care este vizibilă într-o regiune tânără din punct de vedere geologic de pe satelitul Europa.

"Clorura de sodiu seamănă puţin cu cerneala invizibilă pe suprafaţa lui Europa. Înainte de iradiere nu poţi să spui că ea se află acolo, dar după iradiere culoarea sa devine imediat vizibilă", a precizat profesorul Kevin Hand.

Utilizând telescopul spaţial Hubble, cercetătorii de la JPL au putut să identifice o absorbţie distinctă în spectrul vizibil la 450 de nanometri, care corespunde cu exactitate valorii furnizate de sarea de masă iradiată, confirmând astfel teoria potrivit căreia culoarea galbenă de pe suprafaţa satelitului Europa reflectă prezenţa clorurii de sodiu iradiate.

Deşi descoperirea nu garantează că această clorură de sodiu provine din oceanul aflat sub calota de gheaţă, oamenii de ştiinţă americani consideră că studiul lor justifică o eventuală reevaluare a structurii geochimice de pe Europa. AGERPRES

Ochiul care nu mai vede (IV)

Cătălin ONOFREI

Ochiul care nu mai vede (IV)

Cum de-au căzut ţărăniştii atât de jos?

Educaţia colaterală

Educaţia colaterală

Lăsaţi copiii să încerce singuri, lăsaţi-i să se dea cu capul de perete, să simtă durerea, învăţaţi-i să se aştepte la greşeli şi la lucruri imprevizibile şi să se adapteze, altfel nu vor ajunge adulţi deplini şi independenţi, iar lumea rea şi crudă prin natura ei îi va face nefericiţi.

Se mărită Adriana!

Cristina DANILOV

Se mărită Adriana!

După o perioadă în care evenimentele au fost restricţionate din cauza pandemiei de Covid-19, viaţa, iată, şi-a reluat cursul, cel puţin în cazul nunţilor. Primim deja invitaţii, ne preocupăm de ţinuta pe care o vom purta la petrecere, ne gândim la cadoul de casă nouă şi nu doar la acestea: ne gândim la miri, la drumul pe care îl vor urma împreună, mulţi retrăind chiar emoţia din ziua nunţii noastre. O nostalgie plăcută pe care am simţit-o şi eu atunci când colega mea de birou, Adriana, mi-a înmânat, radiind de fericire, invitaţia la nunta ei. Prilej bun de a spune, azi, câteva cuvinte despre căsătorie şi petrecerea prin care o facem cunoscută tuturor celor dragi din viaţa noastră.

Oglinda fisurată a lui Nicolae Stan

Nichita DANILOV

Oglinda fisurată a lui Nicolae Stan

Lumea lui Nicolae Stan se configurează rotindu-se melancolic în jurul pipei din lemn de cireş pe care o fumează agale stând în cerdacul casei parohiale tânărul preot al satului Crăsani, Radu Plămadă, pătruns până dincolo de adâncul sufletului său de ceea ce crede că ar fi menirea sa.

Iacătă-l şi pe sforarul politic în izmene!

Vă mai amintiţi, stimaţi telespectatori şi fini observatori ai vieţii politice de Bahlui, ce mai conflict şi ce mai sudălmi răzbăteau până-n drum între conţilierul fost UNPR Manolache, om de-al gheneralului Oprea Izmană (apropo, iată ce pantaloni tip izmană are şi conţilierul de care vă spunem!) şi fostul şef de Cejău Popa? Ba chiar zice lumea că odată erau cât pe ce să-şi înfingă şi mâinile-n gât, nu alta.

BAC