Profesorii din învățământul preunviersitar ieșean susțin că această schimbare nu este în beneficiul elevilor și ar exista posibilitatea ca această măsură să nu fie aplicată în cazul tuturor facultăților, întrucât există autonomia unversitară.
Iată ce prevede Metodologia-cadru din 1 februarie 2024, care privește organizarea admiterii în învățământul superior în ciclurile de studii universitare de scurtă durată, de licență, de master și de doctorat, și se aplică pentru admiterea la facultate în anul universitar 2025-2026:
„Art. 14 – (9) Candidații la studiile universitare de licență care au obținut, în perioada studiilor liceale, distincții (premiile I, II, III, la olimpiade școlare internaționale recunoscute de Ministerul Educației și/sau premiul I la olimpiade naționale, finanțate de Ministerul Educației) beneficiază de dreptul de a se înscrie, fără susținerea concursului de admitere, pe locuri finanțate de la buget, în instituțiile de învățământ superior de stat și, respectiv, cu taxă, în instituțiile de învățământ superior particulare sau confesionale. Instituțiile de învățământ superior pot corela prin regulamentul propriu disciplinele școlare la care au fost obținute premiile cu domeniile de studii pentru care se organizează admiterea la studii.”
Până acum, erau admiși la facultate, fără susținerea concursului de admitere, absolvenții de liceu cu premiile I, II, III și mențiune atât la olimpiade școlare internaționale, cât și naționale.
Această schimbare a atras atenția cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, iar pe platforma Declic a fost lansată o petiție pentru „ reintroducerea posibilității ca și absolvenții de liceu cu premiile II, III și mențiune la olimpiade – etapele pe țară să poată beneficia de acces direct la universități”. Vineri, 20 septembrie, la ora 20, erau 3.140 semnături.
„Decizia nu vine în interesul elevului”
Mai mulți profesori din învățământul preuniversitar ieșean sunt de părere că această schimbare din Metodologie nu are în vedere ceea ce presupune pregătirea pentru olimpiadă. Mai mult decât atât, la olimpiadă, diferența dintre premiile I, II, III și mențiune poate fi doar de un punct, iar o asemenea departajare este considerată incorectă.
„În primul rând, nu este în intresul elevului. Cred că această decizie a fost luată în contextul în care cei din conducerile universităților nu știu ce înseamnă o diferență între premiul I, II și III la o olimpiadă. De exemplu, la Olimpiada de Biologie, între premiul I și premiul II poate fi diferență doar de un punct. O diferență de un punct mi se pare nedefinitorie în ceea ce înseamnă a califica un copil la statutul de bun sau foarte bun. Toți cei care obțin premii și mențiuni și chiar cei care nu apucă să ia mențiune sunt copii foarte buni. Toți cei care ajung la etapa națională, în opinia mea, ar trebui să fie admiși, pentru că sunt copii care nu învață numai anatomie și fiziologie umană, ci știu biologie, iar asta cred că este foarte important”, a declarat Ioana Bohotineanu, profesoară de biologie la Colegiul Național din Iași.
Până acum, în cazul olimpiadei de biologie, Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București admitea inclusiv copii cu mențiune. Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” din Iași era cea care admitea doar absolvenții de liceu cu premiile I, II și III. Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca accepta elevii cu premii, dar, în același timp, și pe cei cu participare la lotul restrâns, însemnând cei 20 de copii din întreaga țară care se pregătesc în cadrul Facultății „Iuliu Hațieganu”.
„Mi se pare că este o decizie care nu vine în interesul elevului pasionat de ceea ce înseamnă biologie și știință în general. Eu cred că la Medicină toți olimpicii de fizică, chimie și biologie ar trebui să fie admiși, nu neapărat cu premiul I, II, III și mențiune, ci toți cei calificați în loturile naționale. Sunt copii care merită lucrul acesta”, a completat profesoara de biologie din Iași.
În acord cu incorectitudinea acestei măsuri este și profesorul de geografie Bogdan Dumitrașcu, de la Colegiul Național „Garabet Ibrăileanu” din Iași, care a explicat că la olimpiada națională nu ajunge oricine, iar acest lucru era recompensat corespunzător cu admiterea fără concurs la facultate. Acesta atrage atenția și asupra faptului că absolvenții olimpici practic vor concura pe aceleași locuri cu cei care aleg să se înscrie la facultate doar pe baza dosarelor.
„Ar trebui să se mențină intrarea la facultate cu premiile respective la olimpiada națională. Cred că era bine, pentru că dacă elevii erau pasionați și au reușit să ajungă până la olimpiada națională, cred că putea face cu brio față la facultatea respectivă. Acesti elevi olimpici au o pregătire mai bună decât studenții care intră la facultate doar pe baza dosarelor”, a precizat profesorul Bogdan Dumitrașcu.
Olimpicii cu premiile II, III și mențiune nu mai sunt admiși automat la facultate, potrivit noii metodologii
Cadrele didactice din învățământul preuniversitar ieșean susțin ideea că pregătirea pentru olimpiadă reprezintă o muncă susținută, depusă de elev în timpul școlii. Aceștia sunt de părere că valorificarea premiilor este importantă, mai ales dacă accesul la facultate este corelat cu domeniul olimpiadei respective. Adică, olimpicii din zona umanistă să meargă spre facultăți umaniste, iar cei cu premii la olimpiade științifice să fie admiși la facultăți pe acest profil.
„Aș fi fost de acord cu anumite limitări, în funcție de această corelație cu disciplina la care s-a luat un premiu și specificul facultății pe care absolventul o dorește. Mențiunile sunt, într-adevăr, greu de obținut și sunt puține locuri la nivel național, unde punctajul final pe un premiu sau mențiune se face pe câteva sutimi. Aș fi putut înțelege o îndepărtare a mențiunilor dacă ar fi rămas focalizarea pe premiile I, II și III. E frustrant pentru tineri, e puțin nefiresc, pentru că pregătirea pentru o olimpiadă înseamnă foarte mult studiu, lectură, exerciții și ar fi fost, pe lângă acel premiu, care e o încununare a efortului, și o finalitate practică destul de importantă”, a transmis Camelia Gavrilă, directoare a Colegiului Național „Costache Negruzzi” din Iași și profesoară de limba și literatura română.
Universitățile au propria autonomie și pot admite olimpicii
Tot Camelia Gavrilă ne-a spus că au fost situații, în cazul absolvenților olimpici de la Colegiul „Costache Negruzzi”, în care au fost acceptați la universități din București, pe baza unor premii, dar nu și la universități din Iași.
„Unii sunt mai restrictivi și preferă să se întoarcă la concursul lor, mergând pe ideea că e mai relevant acel concurs decât olimpiada”, a precizat directoarea Colegiului ieșean.
Având în vedere că fiecare universitate are propria autonomie, reporterii „Ziarului de Iași” au cerut un punct de vedere din partea conducerii Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași.
„Universitatea «Alexandru Ioan Cuza» din Iași a aprobat în luna decembrie 2023 regulamentele privind organizarea și desfășurarea admiterii pentru anul universitar 2024-2025, inclusiv lista olimpiadelor şcolare și a concursurilor de nivel naţional şi internaţional ai căror laureați, absolvenţi cu diplomă de bacalaureat, au dreptul să fie admişi la studii universitare de licență, pe locuri finanţate de la buget, fără susţinerea concursului de admitere. Chiar dacă această metodologie prevede că doar absolvenții de liceu care obțin premiul I la olimpiade naționale, finanțate de Ministerul Educației, beneficiază de dreptul de a se înscrie, fără susținerea concursului de admitere, același document permite universităților ca, în baza autonomiei universitare, să își stabilească facilități sau condiții speciale referitoare la admiterea candidaților la programe de studii universitare de licență, care au obținut în perioada studiilor liceale distincții la olimpiadele școlare și/sau la alte concursuri naționale și/sau internaționale. Prin urmare, Universitatea «Alexandru Ioan Cuza» din Iași, la admiterea din anul 2024, nu a modificat condițiile și a continuat să ofere dreptul de a fi admiși fără a susține concurs și absolvenților de liceu care au obținut premii II și III la olimpiadele naționale, chiar și mențiuni sau premii la diverse alte concursuri școlare relevante, în funcție de fiecare facultate în parte”, a declarat rectorul UAIC.
Publicitate și alte recomandări video