Omul care îşi confunda soţia cu o pălărie* - Capcana Facebook
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

vineri, 14.05.2021

Omul care îşi confunda soţia cu o pălărie* - Capcana Facebook

GALERIE
Bogdan Iliescu
  • Bogdan Iliescu
- +

„Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one./ Realitatea este doar o iluzie, deşi una foarte persistentă” - Albert Einstein

Neurologul american Oiver Sacks* a descris în cărţile lui numeroase cazuri în care creierul uman, afectat de diverse boli, ajunge să ne ofere o imagine complet deformată a „realităţii”. Dar creierul este fix locul în care „realitatea” se formează şi există. Pentru omul din titlu realitatea era că soţia sa este o pălărie vorbitoare aşa cum pentru tine realitatea este că iarba este verde.

De mai puţin de 10 ani avem posibilitatea să ne construim o realitate socială paralelă celei fizice. Zece ani mai târziu este evident că cei mai mulţi dintre locuitorii acestei societăţi au ajuns să creadă că cele două lumi sunt identice şi se supun aceloraşi reguli. Din nefericire, această credinţă nu este doar incorectă, în cel mai bun caz, dar şi periculoasă. Un aspect în particular al celei mai populare, şi mai bine populate societăţi virtuale în acelasşi timp, este aparentul acord pe care îl primim prin „Like”. Atât de dependenţi am devenit de această confirmare a narcisismului personal încât am ajuns să îi acordăm puteri aproape mistice. Şi dacă sunteţi prinşi de frenezia „cât mai multor like-uri” e bine să ştiţi cât de mult valorează în viaţa fizică.

Ca şi voi, gigantul Pepsi a fost convins că noua societate virtuală este cel puţin la fel de valoroasă ca şi cea fizică. Prin urmare, au decis într-un an să renunţe complet la metodele „tradiţionale” de publicitate, în particular la reclamele extrem de eficiente din timpul finalei de fotbal american, şi să îndrepte toate fondurile (peste 20 de milioane de dolari) spre publicitatea pe Facebook şi Tweeter. Rezultatele virtuale au fost extraordinare: peste 80 de milioane de voturi online şi aproape 3,5 milioane de „Like”-uri pe lângă alte rezultate la fel de impresionante. Însă, când Wall Street Journal a analizat piaţa băuturilor răcoritoare la puţin timp după desfăşurarea acestei campanii cu un astfel de succes, a constatat că atât Pepsi-Cola, cât şi Pepsi Max (Diet Pepsi în America) au pierdut aproximativ 5% din piaţă (peste 350 de milioane de dolari), pierzând şi locul 2 în topul băuturilor răcoritoare.

Cum pot milioane de like-uri să însemne aşa un dezastru în lumea reală? Am atât de multe like-uri, sunt cel mai bun şi mai admirat şi mai influencer din univers. Un raţionament pe cât de greşit, pe atât de periculos. Se dovedeşte tot mai clar că like-urile de pe Facebook, sau numărul de „followersi” (un barbarism mai atroce decât fenomenul însuşi) de pe aceeaşi retea sau de pe Tweeter nu înseamnă clienţi mai mulţi sau mai devotaţi, nu înseamnă mai multe voturi sau mai mulţi simpatizanţi dispuşi să contribuie „de-adevăratelea” la orice întreprindere socială, caritabilă sau politică. De ce? Motivele sunt câteva extrem de profunde şi imposibil de întors decât prin strategii care să completeze activitatea virtuală cu activităţi în viaţa fizică. Le vom vedea, desigur, în materialul viitor.

Bogdan Iliescu este medic primar neurochirurg la Spitalul de Neurochirurgie din Iaşi şi preşedinte al Asociaţiei Creierului Iaşi

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Este nevoie de consultanţă din partea fostei soţii a lui Relu Fenechiu

Toni HRIŢAC

Este nevoie de consultanţă din partea fostei soţii a lui Relu Fenechiu

Când interesul privat este mare, iar responsabilitate aproape inexistentă, expertiza liberalilor urcă la cote ameţitoare. Când urgenţa publică cere însă sacrificiu, iniţiativa lor dispare. Reglementările devin sfinte. Lipsa de iniţiativă a autorităţilor în vremuri cu totul excepţionale ar intra mai degrabă la zădărnicirea combaterii bolilor decât nepurtarea măştilor.

Filmuletul zilei

opinii

„Viaţa mea e un roman”

Alexandru CĂLINESCU

„Viaţa mea e un roman”

Am expus aici o părere strict personală. Şi ca să nu existe nici o ambiguitate: nu ţin jurnal, nu-mi voi scrie memoriile, dar citesc cu plăcere şi cu interes - atunci când merită - jurnale şi memorii.

Lenin şi Ştefan cel Mare

Radu POPESCU

Lenin şi Ştefan cel Mare

Socialiştii şi medalia de AUR.

Complexul Cultural Ieşean

George PLEȘU

Complexul Cultural Ieşean

În timpul unei dezbaterii pe care am organizat-o anul trecut, intitulată „Cultura şi oraşul”, l-am întrebat pe Ştefan Teişanu, directorului Centrului Cultural Clujean, despre oportunitatea înfiinţării unei astfel de instituţii la Iaşi. Răspunsul primit a deranjat orgoliile unei părţi din publicul prezent, dar a atins un subiect sensibil, pe care rar avem curajul să-l abordăm pe plan local. Astfel, în glumă, a sugerat ca instituţia similară din Iaşi să fie numită „Complexul Cultural Ieşean”, cu referire la modul în care fosta capitală culturală a României se raportează la statutul demult pierdut.

pulspulspuls

Mr Ciorăpel de la Iaşi

Mr Ciorăpel de la Iaşi

Iacătă, dragilor, că nu degeaba îl remarcam aicea la rubricuţă în Postul Mare pe junele conţilier USR de 26 de ani în comiţia Cozetei, la ieşirea de la negocierile cu Chirica, pe viitorul acuzat de trădare Mr. Ciorăpel! 

Caricatura zilei

Lupii manifestanți

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.