marti, 19.03.2024
„Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one./ Realitatea este doar o iluzie, deşi una foarte persistentă” - Albert Einstein
Neurologul american Oiver Sacks* a descris în cărţile lui numeroase cazuri în care creierul uman, afectat de diverse boli, ajunge să ne ofere o imagine complet deformată a „realităţii”. Dar creierul este fix locul în care „realitatea” se formează şi există. Pentru omul din titlu realitatea era că soţia sa este o pălărie vorbitoare aşa cum pentru tine realitatea este că iarba este verde.
De mai puţin de 10 ani avem posibilitatea să ne construim o realitate socială paralelă celei fizice. Zece ani mai târziu este evident că cei mai mulţi dintre locuitorii acestei societăţi au ajuns să creadă că cele două lumi sunt identice şi se supun aceloraşi reguli. Din nefericire, această credinţă nu este doar incorectă, în cel mai bun caz, dar şi periculoasă. Un aspect în particular al celei mai populare, şi mai bine populate societăţi virtuale în acelasşi timp, este aparentul acord pe care îl primim prin „Like”. Atât de dependenţi am devenit de această confirmare a narcisismului personal încât am ajuns să îi acordăm puteri aproape mistice. Şi dacă sunteţi prinşi de frenezia „cât mai multor like-uri” e bine să ştiţi cât de mult valorează în viaţa fizică.
Ca şi voi, gigantul Pepsi a fost convins că noua societate virtuală este cel puţin la fel de valoroasă ca şi cea fizică. Prin urmare, au decis într-un an să renunţe complet la metodele „tradiţionale” de publicitate, în particular la reclamele extrem de eficiente din timpul finalei de fotbal american, şi să îndrepte toate fondurile (peste 20 de milioane de dolari) spre publicitatea pe Facebook şi Tweeter. Rezultatele virtuale au fost extraordinare: peste 80 de milioane de voturi online şi aproape 3,5 milioane de „Like”-uri pe lângă alte rezultate la fel de impresionante. Însă, când Wall Street Journal a analizat piaţa băuturilor răcoritoare la puţin timp după desfăşurarea acestei campanii cu un astfel de succes, a constatat că atât Pepsi-Cola, cât şi Pepsi Max (Diet Pepsi în America) au pierdut aproximativ 5% din piaţă (peste 350 de milioane de dolari), pierzând şi locul 2 în topul băuturilor răcoritoare.
Cum pot milioane de like-uri să însemne aşa un dezastru în lumea reală? Am atât de multe like-uri, sunt cel mai bun şi mai admirat şi mai influencer din univers. Un raţionament pe cât de greşit, pe atât de periculos. Se dovedeşte tot mai clar că like-urile de pe Facebook, sau numărul de „followersi” (un barbarism mai atroce decât fenomenul însuşi) de pe aceeaşi retea sau de pe Tweeter nu înseamnă clienţi mai mulţi sau mai devotaţi, nu înseamnă mai multe voturi sau mai mulţi simpatizanţi dispuşi să contribuie „de-adevăratelea” la orice întreprindere socială, caritabilă sau politică. De ce? Motivele sunt câteva extrem de profunde şi imposibil de întors decât prin strategii care să completeze activitatea virtuală cu activităţi în viaţa fizică. Le vom vedea, desigur, în materialul viitor.
Bogdan Iliescu este medic primar neurochirurg la Spitalul de Neurochirurgie din Iaşi şi preşedinte al Asociaţiei Creierului Iaşi
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Duelul reftorilor sau cum reftorul Tudorel a întins floreta iar reftorul Caşcaval i-a luat maul
VIDEO Explozie puternică la o rafinărie din Rusia lovită de drone ucrainene
Anual, la nivel mondial, 1 milion de persoane mor din cauza poluării atmosferice
VIDEO Meciul Alcaraz – Zverev de la Indian Wells, întrerupt din cauza unui roi de albine
Substanţă cancerigenă, descoperită în unele produse împotriva acneei
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |