Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Omul care îşi confunda soţia cu o pălărie* - Capcana Facebook

GALERIE
Bogdan Iliescu
  • Bogdan Iliescu
- +

„Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one./ Realitatea este doar o iluzie, deşi una foarte persistentă” - Albert Einstein

Neurologul american Oiver Sacks* a descris în cărţile lui numeroase cazuri în care creierul uman, afectat de diverse boli, ajunge să ne ofere o imagine complet deformată a „realităţii”. Dar creierul este fix locul în care „realitatea” se formează şi există. Pentru omul din titlu realitatea era că soţia sa este o pălărie vorbitoare aşa cum pentru tine realitatea este că iarba este verde.

De mai puţin de 10 ani avem posibilitatea să ne construim o realitate socială paralelă celei fizice. Zece ani mai târziu este evident că cei mai mulţi dintre locuitorii acestei societăţi au ajuns să creadă că cele două lumi sunt identice şi se supun aceloraşi reguli. Din nefericire, această credinţă nu este doar incorectă, în cel mai bun caz, dar şi periculoasă. Un aspect în particular al celei mai populare, şi mai bine populate societăţi virtuale în acelasşi timp, este aparentul acord pe care îl primim prin „Like”. Atât de dependenţi am devenit de această confirmare a narcisismului personal încât am ajuns să îi acordăm puteri aproape mistice. Şi dacă sunteţi prinşi de frenezia „cât mai multor like-uri” e bine să ştiţi cât de mult valorează în viaţa fizică.

Ca şi voi, gigantul Pepsi a fost convins că noua societate virtuală este cel puţin la fel de valoroasă ca şi cea fizică. Prin urmare, au decis într-un an să renunţe complet la metodele „tradiţionale” de publicitate, în particular la reclamele extrem de eficiente din timpul finalei de fotbal american, şi să îndrepte toate fondurile (peste 20 de milioane de dolari) spre publicitatea pe Facebook şi Tweeter. Rezultatele virtuale au fost extraordinare: peste 80 de milioane de voturi online şi aproape 3,5 milioane de „Like”-uri pe lângă alte rezultate la fel de impresionante. Însă, când Wall Street Journal a analizat piaţa băuturilor răcoritoare la puţin timp după desfăşurarea acestei campanii cu un astfel de succes, a constatat că atât Pepsi-Cola, cât şi Pepsi Max (Diet Pepsi în America) au pierdut aproximativ 5% din piaţă (peste 350 de milioane de dolari), pierzând şi locul 2 în topul băuturilor răcoritoare.

Cum pot milioane de like-uri să însemne aşa un dezastru în lumea reală? Am atât de multe like-uri, sunt cel mai bun şi mai admirat şi mai influencer din univers. Un raţionament pe cât de greşit, pe atât de periculos. Se dovedeşte tot mai clar că like-urile de pe Facebook, sau numărul de „followersi” (un barbarism mai atroce decât fenomenul însuşi) de pe aceeaşi retea sau de pe Tweeter nu înseamnă clienţi mai mulţi sau mai devotaţi, nu înseamnă mai multe voturi sau mai mulţi simpatizanţi dispuşi să contribuie „de-adevăratelea” la orice întreprindere socială, caritabilă sau politică. De ce? Motivele sunt câteva extrem de profunde şi imposibil de întors decât prin strategii care să completeze activitatea virtuală cu activităţi în viaţa fizică. Le vom vedea, desigur, în materialul viitor.

Bogdan Iliescu este medic primar neurochirurg la Spitalul de Neurochirurgie din Iaşi şi preşedinte al Asociaţiei Creierului Iaşi

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri