marti, 19.03.2024
Omul textual nu are o identitate stabilă, el migrează tipologic, în universul ficţional. Nu-şi arată niciodată fizionomia. Preferă imaginea „haşurată”, decompusă în „aburul” literaturii. Bret Easton Ellis este, indubitabil, unul dintre cei mai mari prozatori contemporani, un postmodernist pur-sânge.
Dacă intri pe pagina personală de web a scriitorului american Bret Easton Ellis, descoperi o curiozitate biografică. Există, de fapt, doi pozatori cu (aproximativ) aceleaşi date existenţiale. Faptul este sugerat şi iconic: fotografia lui Ellis pare fracurată la mijloc, jumătate prezentându-ne chipul real al autorului, cealaltă o variantă haşurată. Amândoi au scris aceleaşi cărţi, dintre care câteva sunt romane (Less Than Zero/ Mai puţin decât zero/ 1985, The Rules of Attraction/ Regulile atracţiei/ 1987, American Psycho/ American Psycho/ 1991, Glamorama/ Glamorama/ 1998, Lunar Park/ Lunar Park/ 2005 şi Imperial Bedrooms/ Dormitoarele imperiale/ 2010), iar una, o colecţie de povestiri (The Informers/ Informatorii/ 1994). Ce se întâmplă, te întrebi imediat, în absenţa oricărei explicaţii din partea site-ului? Există gemenii Ellis, cu aceleaşi prenume şi aceeaşi profesiune scriitoricească, sau eşti victima unei farse ambigue? Răspunsul e mai degrabă cel din urmă. Avem aici un Ellis „real” (cel „nehaşurat”) şi un altul „ficţional” (cel „haşurat”). Evident, personajele din viaţa „haşuratului” sunt nişte „invenţii” epice, creionate în romanul Lunar Park. Sensul mai amplu al parabolei lui Easton devine acela că scrisul iese din „turnul de fildeş” şi „invadează” existenţa propriu-zisă (un ideal postmodern, vizibil şi în conceptul cărtărescian de texistenţă). Omul real se cere înlocuit, tot mai mult, de omul textual.
Critica s-a obişnuit cu strategiile narative ale lui Ellis, căutând să-i decripteze mesajele absconse, înainte ca scriitorul să vină cu explicaţii prin interviuri. Astfel, s-a observat că o tehnică recurentă a prozatorului este aceea de reluare a personajelor în mai multe romane (care devin, prin urmare, piese dintr-un puzzle textual uriaş). De asemenea, unii exegeţi au remarcat faptul că imaginarul joacă un rol crucial în naraţiunile lui Ellis şi, ca atare, orice eveniment (prezentat ca „real” în roman) trebuie privit cu circumspecţie. Astfel, controversatul American Psycho a fost apreciat ca derapajul unei minţi bolnave (a naratorului) şi nu, aşa cum pare iniţial, drept cronica unor masacre urbane. La fel, Less Than Zero s-ar axa pe universul halucinant, ieşit din creierele narcotizate ale studenţilor-protagonişti, expuşi exceselor în vacanţa de Crăciun. Lunar Park nu face excepţie de la regulă. Privit de la distanţă, e un horror psihedelic, dar intriga propriu-zisă ar putea fi, ultimativ, imaginată doar de către Bret Easton Ellis (personajul, „ficţiunea”, naratorul, „haşuratul”), consumator notoriu (în carte) de alcool şi stupefiante. Situaţia se repetă în Glamorama (publicat, în SUA, în 1998, tradus şi la noi, la Polirom), unde evenimentele halucinante prin care trece protagonistul (Victor Ward) ar fi ori efectul drogurilor, ori reflecţia cinematografică a vieţii sale (un regizor, cu o cameră de luat vederi, îl urmăreşte pretutindeni, controlându-i comportamentul).
Ward pleacă în Europa, la solicitarea unui diplomat straniu (Fred Palakon), în căutarea unei foste iubite. Descinde însă în plin delir existenţial (îşi schimbă chiar şi numele, ajungând altcineva), în compania unor terorişti londonezi. Aici nu se exclude totuşi, pe lângă motivul „ficţionalizării”, şi tema conflictului tată-fiu, Ward fiind urmărit, fantomatic, de spectrul autorităţii paterne. Dialogul cel mai elocvent din roman (un fel de „artă poetică implicită” a lui Easton) rămâne cel dintre Victor şi Palakon, în care primul întreabă, disperat, „Ce-i adevărat?” Răspunsul cade ca o ghilotină: „Nimic /.../. Există adevăruri diferite.” Eroul continuă: „Şi atunci ce se întâmplă cu noi?” Palakon: „Ne schimbăm. /.../. Ne adaptăm.” Omul textual nu are o identitate stabilă, el migrează tipologic, în universul ficţional. Nu-şi arată niciodată fizionomia. Preferă imaginea „haşurată”, decompusă în „aburul” literaturii. Bret Easton Ellis este, indubitabil, unul dintre cei mai mari prozatori contemporani, un postmodernist pur-sânge.
Codrin Liviu Cuţitaru este profesor universitar doctor la Facultatea de Litere din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Fostul primar din Baia Mare, Cătălin Cherecheş, adus în România din Germania
Riscul unui război nuclear se află la ”cel mai înalt nivel” de zeci de ani, avertizează Guterres
O companie cu afaceri de 155 milioane euro în 2023 vrea să deschidă un magazin la Iași
Un nou hotel, de 4 stele, va fi construit la Iași, în Păcurari. Încep lucrările anul acesta?
Ministrul Mediului: În România, la fabrica Ford, se va produce curând primul autoturism electric
Cârnaţii din topor vor fi protejaţi în UE. Urmează ”Carnea afumată la garniţă din Vâlcea”
Trump incapabil să garanteze plata celor 454 de milioane de dolari pentru fraudă (avocaţi)
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi? Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |