One moment in time
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
Oala cu Gust
anunturi

One moment in time

GALERIE
dana tabrea200
  • dana tabrea200
- +

Fără a deveni o platitudine, subiectul spectacolului, urmând tema piesei de teatru, luată ca punct de plecare, este dragostea, apropierea, siguranţa. De asemenea, relaţiile posibile dintre cei trei termeni: reprezintă proximitatea o condiţie necesară pentru dragoste?

Voi începe printr-o mărturisire despre proba memoriei atunci când scriu despre un spectacol de teatru. Dacă regia sau/ şi jocul actorilor sunt de calibru înalt, îmi amintesc orice detaliu, a (re)citi piesa de teatru devine un răsfăţ, care poate avea ca efect construirea unei imagini proprii asupra a ceea ce ar fi putut fi spectacolul sub o altă viziune regizorală. În schimb, dacă cele numite sunt cel mult satisfăcătoare, îmi amintesc mai greu spectacolul în ”măruntaiele” lui. Uneori textul depăşeşte producţia scenică, ceea ce nu e tocmai de dorit, alteori un text reuşit este foarte bine valorificat, se mai poate întâmpla, în cazurile cele mai fericite, ca spectacolul să permită surclasarea sau reinterpretarea textului (sigur, situaţiile posibile se diversifică, dar nu mi-am propus să analizez mai mult). În cazul de faţă, odată cu Undeva, aproape, avem de-a face cu o adaptare a textului lui John Cariani la spaţiul scenic de cafenea (economie în materie de decor, reducerea numărului de scene, apoi mai bine de zece roluri sunt jucate de doar doi actori, aceştia trecând de la partituri beneficiind de ceva mai multă naturaleţe la partituri de compoziţie, dar făcând apel şi la experienţe de rol anterioare). Ancuţa Gutui se precipită în scena a doua (femeia ajunsă în curtea unui necunoscut, pentru a privi stelele nordului etc.), dar excelează în cea de-a treia (excentrica ce-şi caută fostul iubit, trecând cu uşurinţă de la impulsivitatea regretului unei indecizii anterioare la fermitatea sinceră a unui ”da” tardiv), per ansamblu dă dovadă de abilităţi actoriceşti, care o recomandă pentru o varietate de tipuri de rol; de cele mai multe ori, Theodor Ivan, mult prea tributar trupei Idiot, are, însă, şi momente de calitate, trecând chiar de la ingenuitatea care l-a afirmat în Fluturi… fluturi, la mimarea maturităţii.

Fără a deveni o platitudine, subiectul spectacolului, urmând tema piesei de teatru, luată ca punct de plecare, este dragostea, apropierea, siguranţa. De asemenea, relaţiile posibile dintre cei trei termeni: reprezintă proximitatea o condiţie necesară pentru dragoste? Ne putem simţi în siguranţă în afara recunoaşterii iubirii celuilalt sau, dimpotrivă, sentimentul de confort emoţional depinde de mărturisirea dragostei? Ce pondere au cuvintele, gesturile sau dovezile de afecţiune pentru a ne simţi aproape şi pentru a putea avea încredere în celălalt? Este încrederea o condiţie sau o consecinţă a dragostei (re)simţite? De ce uneori preferăm ceea ce este departe aproapelui? Cât de departe poate fi cel/ cea care ne este aproape?

În utopia lui Cariani, e vorba despre oameni, în acelaşi timp sinceri şi oneşti, care vorbesc din inimă şi nu cunosc sarcasmul. În actuala montare, întrebările grave sunt tratate într-o manieră umoristică. Din indivizi ce parcurg o scală dinspre plus (ideali), trecând printr-o zonă mediană (obişnuiţi), înspre minus (personajele ajung uşor dincolo de graniţa normalităţii) - personalităţi accentuate, excentrici (femeia cu inima soţului într-o pungă, fosta iubită indecisă), naivi (în prolog), indivizi hiperprotejaţi (băiatul ghidat de frate, care nu a experimentat pe propria piele ceea ce îl poate răni; el este jucat de Theodor Ivan de parcă ar fi idiot, dar compune inverse valide din punct de vedere logic, totuşi bizare ca şi conţinut) ori foarte independenţi şi siguri de sine (logodnica/vecina care bate covoarele), deprimaţi (fostul iubit), dar şi banali (chelneriţa, reparatorul). Tensiunea şi schimbările de situaţie sunt în permanenţă întreţinute printr-o considerabilă ambiguizare a relaţiilor interpersonale redate prin comedie şi prin finalizarea scenelor într-un mod absurd ori incomod, de fiecare dată fiind lăsate în suspensie. Acţiunea se desfăşoară într-un oraş imaginar, (Almost, Maine), timpul nu se derulează prin succesiune, ci totul se petrece într-o clipă (one moment in time), de aici simultaneitatea scenelor: în aceeaşi clipă, se petrec cele patru „acte” distincte, alese de regizor din nouă prezente în script(”Inima ei”, ”Vesel, dar trist”, ”Povestea lui Hope”, ”Despre ceea ce te poate răni”) şi, în mod circular, este rectificată prima scenă (introductivă) prin ultima, un succint epilog.

Prologul şi epilogul configurează condiţia de cuplu/ ideea de pereche/ conceptul de împreună, întors, de altfel, pe toate părţile, în fiecare dintre cele patru scene intermediare. Raportul dintre depărtare şi apropiere este acum crucial. Pământul este rotund, ca o minge, ca o portocală… Acesta este un fapt. Doi tineri într-un oraş, în care e mai mereu iarnă, pe o bancă, se aşază unul lângă celălalt. Pură întâmplare. Dacă încerci să te apropii de celălalt, dat fiind că pământul e rotund (în sens ecuatorial, nu dinspre un pol înspre altul), practic eşti mai departe de el/ ea (argumentul lui sfidează prin imaginaţie evidenţa sentimentului ei de siguranţă). Nu atât spaţiul, dar şi timpul sunt de luat în considerare: dacă faci ocolul pământului în câteva ore (80 de ore, record mondial în anul 2012), distanţele se reapropie. Dincolo de geografie, ori de cât de mult a fost revoluţionată literatura SF a lui Jules Verne, iniţial confirmată, ulterior depăşită de realitate, un lucru e cert: e de-ajuns o singură clipă pentru a te simţi periculos de aproape sau infinit îndepărtat de celălalt.

(Undeva, aproape, adaptare după ”Almost, Maine” de John Cariani, distribuţia: Theodor Ivan, Ancuţa Gutui, regia: Ovidiu Ivan, premiera: 22 februarie, 2014, Maideyi)

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi cronicar de artă teatrală

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Armistiţiu ca să ce?

Cosmin PAȘCA

Armistiţiu ca să ce?

Propunerea unui armistiţiu este un semn de disperare din partea PNL. Un indiciu în plus că Iohannis şi Cîţu au aruncat ţara într-o criză politică fără să aibă un plan B, că baronii liberali joacă de două luni la cacealma, improvizează soluţii ca să câştige timp şi să se agaţe de putere.

Filmuletul zilei

opinii

O poveste (nebună) victoriană

Codrin Liviu CUȚITARU

O poveste (nebună) victoriană

Scriitorii sunt, din ce în ce mai mult, „regizorii” unor filme cu intrigi şocante, derulate, dinamic, în imagini pe hârtie, imagini creionate prin complicitate cu abilităţile onirice ale „consumatorului”, adică ale cititorului însuşi. Intervalul epic a ajuns spaţiul de desfăşurare a unor blitzkrieg-uri devastatoare cu imaginaţia celui de dincolo de fila cărţii.

Arta surâsului

Nicolae TURTUREANU

Arta surâsului

Această încercare de portret, săvârşită de mine în urmă cu cinci ani, şi reluată aici şi-acum, s-a vrut o punere în lumină a Vioricăi S. Constantinescu (27 mai 1943 - 22 oct. 2021). Pentru că Viorica însăşi emana lumină. Asta nu-i o metaforă (răsuflată), ci chiar modul de-a fi al unei fiinţe empatice, solare, exclamative şi interogative cât să nu tulbure „corola de minuni a lumii” celuilalt. A acceptat spontan să colaboreze la „Cronica veche”, bucurându-ne paginile cu traducţiuni şi comentarii „din lumi ce vorbeau în versuri”. Într-o vară şi într-o doară, mi-a spus (telefonic) că are o casă cu grădină, la Agapia, se duce să se odihnească în raiul acela. Îmi place să cred că-i tot acolo.

Instabilitatea politică şi performanţa economică

Alin ANDRIEȘ

Instabilitatea politică şi performanţa economică

Instabilitatea politică este considerată de economişti un factor care afectează negativ economia. Instabilitatea politică este definită în studiile economice ca fiind probabilitatea ca un guvern să fie demis şi înlocuit cu un alt guvern din cauza conflictelor sau a competiţiei vehemente dintre diferiţi politicieni sau partide politice.

pulspulspuls

Tot despre mâini înfinpe-n gât la partidoi: ce are nea Măricel şi n-are nea Vasile?

Tot despre mâini înfinpe-n gât la partidoi: ce are nea Măricel şi n-are nea Vasile?

Stăteam aseară la filosofat câte-n lună şi-n stele cu amicul Archibald Tănase, om cu doftorat magna cu lăute în sforăraie politică de Bahlui, iar la un moment dat, de la Prolegomenele lui Kant şi Zarathustra lui Nietzsche, am început a analiza, în context, şi oareşce psihologie socială legată de feţele unora sau altora de prin politichia locală. 

Caricatura zilei

Mall

Editia PDF

Bancul zilei

Cercetatorii ardeleni au descoperit ca oricâta mâncare le-ai da musafirilor, tot se îmbata.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Ar trebui închise școlile dacă se trece de 6 la mie?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.