Opinie discutabilă – Autostrada A7 spre București, mai importantă pentru Moldova decât A8 spre Viena

vineri, 18 octombrie 2024, 11:10
3 MIN
 Opinie discutabilă – Autostrada A7 spre București, mai importantă pentru Moldova decât A8 spre Viena

Jurnalistul Sorin Pâslaru scrie în ediția de azi a ZF că autostrada Moldovei (A7) spre București și Balcani ar fi mai importantă pentru dezvoltarea regiunii decât legătura rapidă (A8) cu vestul și lumea civilizată.

„Ideea că autostrada A7, Ploieşti-Suceava, va contribui prea puţin la dezvoltarea economică a Moldovei dacă nu va fi însoţită şi de A8,  Iaşi-Târgu Mureş, prinde în mod surprinzător tot mai multă putere la Iaşi, după cum a reieşit ca urmare a unei dezbateri despre dezvoltarea economică şi financiară a regiunii de nord-est găzduite de ZF în această săptămână în „capitala” Moldovei.

Oamenii de afaceri din Iaşi spun că au nevoie în primul rând de o legătură cu Occidentul, nu cu Bucureştiul. Ieşenii şi-au lungit gâtul tot privind peste gardul celor două rânduri de munţi spre Occident şi aşteaptă cu nerăbdare breşa care să le permită accesul mai rapid pentru mărfuri şi pentru oameni spre vest.

E de înţeles această frustrare faţă de alte metropole precum Cluj sau Timişoara, deja legate pe autostradă de ani buni de partea „cealaltă”. Însă vestea bună este că spre deosebire de acum 20 ani, perioada de dinaintea de aderarea la UE, modelul economic de creştere al României prin investiţii străine directe s-a schimbat, aşa încât axa nord-sud a autostrăzii A7, care va fi gata în doi ani, va avea o importanţă suficient de mare, dacă nu mai mare decât viitoarea A8, pentru dezvoltarea regiunii de nord-est.

Modelul s-a schimbat sub influenţa a doi factori. În primul rând, investitorii străini industriali pe care i-ar aştepta Moldova să folosească A8 nu mai sunt la fel de aprigi ca în perioada 2003-2008. De 2-3 ani, investiţiile străine directe cresc doar pe baza creditelor intragroup şi a profitului reinvestit. Capitalul social subscris nou este negativ de fapt, fiind depăşit de retragerile de profit. Industria germană, principalul investitor în capacităţi în vestul României, traversează o perioadă dificilă din cauza deconectării de la energia ieftină din Rusia, a competiţiei cu China şi în general este destul de dezorientată pentru a mai căuta extindere în următorii ani.

În al doilea rând, autostrada A7 vine într-o zonă foarte densă din punctul de vedere al populaţiei şi al dezvoltării economice. În mod normal aceasta ar fi trebuit să fie a doua autostradă, A2. Nu degeaba DN 2 este Bucureşti-Iaşi. Judeţul Iaşi are 1 milion de locuitori, fiind cel mai populat judeţ din România. La o cifră de afaceri de 500 miliarde de euro, jumătate reprezentată de companii cu capital privat românesc, adică 250 miliarde de euro, şi la un profit de 10%, firmele româneşti au de investit în fiecare an 25 miliarde de euro.

Finalizarea A7 va fi ca şi apariţia unei artere noi de circulaţie pentru mărfuri, servicii şi oameni care va accelera businessul intraregional. De aici va veni cea mai mare creştere pentru Iaşi şi toate judeţele din Moldova: pur şi simplu din comunicarea între judeţe. Capitalul abia aşteaptă să se dezvolte regional, comerţul să accelereze şi resursele să-şi găsească cea mai bună utilizare.”. Citește articolul complet pe zf.ro.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii