
Localul din centrul Iașului la care, timp de o oră pe zi, totul este la jumătate de preț. Câteva secrete „șoptite” de bucătăreasă
Zilnic, la 15:55, la o cantină „împinge tava” din centrul Iașului, timpul pare că se oprește. Tăvile rămân nemișcate pe bandă, iar conversațiile se sting într-un zumzet reținut. De o parte și de cealaltă a vitrinelor cu șnițele aurii, cu salate preparate dintr-un amestec colorat de legume sau cu recipiente aburinde cu pui cu smântână, angajații și clienții se uită la ceas. Nu se mai comandă nimic. Nu se mai vinde nimic. Toată lumea așteaptă ora 16:00 – începutul Happy Hour-ului, când toate preparatele din zi se vând la jumătate de preț.
„Gusstare” e o cantină cu autoservire, poziționată în centrul Iaşului, lângă Liceul Vasile Alecsandri. Locul s-a lipit de rutina angajaților din birourile de prin zonă, care îl știu deja ca pe un punct fix de prânz, dar și ca pe o variantă bună de cină – mai ales pentru cei care nu mai au chef să gătească după program. Reducerea de 50% de la ora 16:00 a devenit, în timp, un fenomen local. Corporatiști, funcționari, studenți, pensionari, vânzători de la magazinele apropiate – toți știu că dacă mai ai puțină răbdare după-amiaza, poți pleca acasă cu două feluri de mâncare la preț de unul. Mâncare gătită, nu sandvișuri sau fast-food.
Majoritatea clienților de la „împinge tava” sunt corporatiști
Majoritatea clienților sunt totuși corporatiștii, a observat Marcela Ștefanache, managerul businessului deschis în urmă cu circa doi ani și adoptat rapid de ieșeni.
„Avem o parte dintre clienți care vin și la prânz, și își iau apoi vin la Happy Hour și își iau mâncare la pachet pentru acasă, pentru cină. Noi am pus happy hour-ul tocmai pentru că ideea atrage. Orice reducere atrage. Noi gătim zilnic și vrem să ne putem descurca și cu stocurile, să nu avem depreciere. Așa că, în ultima oră de activitate, tot ce rămâne se vinde la jumătate de preț”, spune managerul de la Gusstare.
Ideea acestui „happy hour” nu e doar un gest de marketing, ci o soluție pragmatică la o problemă reală: risipa alimentară. Antreprenoarea Andreea Baciu, cea care a pus pe picioare cantina, spune că inițiativa a venit dintr-o nevoie practică: „Am început cu gândul de a reduce pierderile. În fiecare zi, rămâneau preparate bune, proaspete, dar care nu puteau fi păstrate pentru a doua zi. E o situație win-win, câștigul e de ambele părți: noi ne reducem pierderile, iar clienții au mâncare pentru acasă la prețuri mici. Și știu și ei în felul acesta că mâncarea e zilnic proaspătă, pentru că după happy hour nu mai rămâne nimic”.
Cum funcționează acest model?
Modelul e simplu și funcționează: la 16:00 se aplică automat 50% reducere la tot ce mai e disponibil. Meniul zilei, zilnic altul, e compus dintr-o ciorbă și un fel principal de mâncare și costă 35 de lei, înainte de happy hour. Pentru cei care preferă alte combinații din cele 16 oferite zilnic de Gusstare, prețul poate fi puțin mai mare, explică managerul restaurantului „împinge tava”: „De exemplu, dacă luni avem pui cu smântână și mămăliguță, cu ciorbă de pui, pachetul costă 35 de lei. În schimb, drei ciorbă de legume și pui cu smântână, cumperi produsele separat și te duci spre 50 de lei, chiar dacă e o ciorbă mai simplă”. Chiar și așa, coada de clienți se șerpuiește uneori prin tot restaurantul și ajunge până afară, spune și Irina Ceuca, bucătăreasa de la Gusstare.

Irina Ceuca (stânga), Marcela Ștefanache (dreapta)
„Lumea caută mâncare ca acasă. Și sunt mulți tineri, până în 30 de ani, care apreciază asta. Eu cred că vedetele sunt ciorbele. E prânzul, e baza la noi. Oamenii vin pentru mâncare gătită și consistentă”, spune Irina Ceuca. Marcela Ștefanache o completează: „Dacă ne uităm pe rapoarte, meniul zilei — care conține felul 1 și felul 2 — e cel mai vândut. Apoi, piureul de cartofi. Îl facem cu unt și lapte, iese foarte bun. Îl poți combina cu orice: friptură, salată… Avem câteva produse de care nu ne lipsim niciodată: orez, piure, cartofi la cuptor, șnițel crispy, grătar. Ciorbele și meniul zilei sunt produsele noastre locomotivă”.
Reducerea a fost implementată și de simigeriile Luca și Petru
Și pentru că ieșenilor le place mâncarea de casă, mai ales când e și ieftină, dar și servită într-un local care strălucește de curățenie, Gusstare s-a dezvoltat atât de bine încât după doi ani de activitate se pregătește deja să mai deschidă o replică, în apropiere de Palas Campus, o zonă în care alte câteva sute de corporatiști se vor putea bucura și ei de Happy Hour.
De fapt, sistemul nu e unic în oraș – și alte branduri mari practică reduceri similare, dar în alte intervale. La Luca, de exemplu, covrigii și plăcintele se vând la jumătate de preț între 19:30 – 20:00. Exact la fel fac și rivalii de la Petru.
Așezate „umăr la umăr” în diverse locuri din oraș, magazinele Luca și Petru afișează chiar și anunțuri asemănătoare prin care își atrag clienții la același interval de Happy Hour cu aceeași reducere de 50%, pentru același tip de produse (dar bineînțeles, preparate după rețete proprii). Dincolo de vitrine, orașul învață să mănânce mai atent, cu ochii atât pe portofel, cât și pe ceas.
Publicitate și alte recomandări video