
„Ordonanța trenuleț” deraiază și prin școlile ieșene. Directorii nu știu cum se vor descurca cu banii „Un an cu mari provocări”

Ordonanța de urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024, cunoscută și sub denumirea de „Ordonanța trenuleț”, aduce modificări importante și în ceea ce privește finanțarea școlilor.
„Va fi un an mai agitat, care, în calitate de manager, îmi trezește îngrijorarea”, a transmis fostul inspector școlar general al ISJ Iași Camelia Gavrilă. Art. 139, alin. 3 din Legea educației 198/2023 prevedea următoarele: „Costul standard pentru acoperirea cheltuielilor prevăzute la alin. (2) lit. b) și c) reprezintă minimum 20% din costul standard pentru cheltuielile prevăzute la alin. (2)”. Este vorba despre costul standard pentru acoperirea cheltuielilor cu formarea continuă și cu bunuri și servicii, „din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele local”.
Însă, Ordonanța de ugență nr. 156 din 30 decembrie 2024 prevede, la art. 51, alin. (1), lit. f) ca această reglementare să fie prorogată până la începutul anului școlar 2026-2027: „prevederile art. 139 alin. (2) lit. d), alin. (3) și (7) se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027”.
„E un an de provocări manageriale și financiare”
Reporterii „Ziarul de Iași” au discutat cu directori ai unităților de învățământ din Iași despre implicațiile noilor reglementări și despre măsurile pe care intenționează să le ia pentru a asigura funcționarea corespunzătoare a instituțiilor pe care le conduc.
Camelia Gavrilă, fost inspector școlar general al ISJ Iași și director al Colegiului „Costache Negruzzi” din Iași, a explicat că această ordonanță îi trezește îngrijorarea în privința finanțării activităților din școală.
„Probabil că va fi o dinamică, un an mai agitat, care, în calitate de manager, îmi trezește îngrijorarea, pentru că sunt foarte multe activități care trebuie derulate, inclusiv competențele examenului de Bacalaureat care se suprapun peste, deci îți trebuie o abordare foarte atentă, ca să nu perturbi programul școlar. Și anul trecut a fost complicat, pentru că facturile erau foarte ridicate la utilități și rămâneau foarte puțini bani din bugetul alocat școlii pentru a derula alte activități și proiecte. E o limitare strict la activitate didactică și atâta tot. Sunt limitări legate și la consumuri și materiale. E destul de dramatică situația, pot să o înțeleg în logică macro, dar când e vorba de educația copiilor, de școală, de funcționalitate și activități – vin olimpiade, sunt simulări –, școlile sunt consumatoare de energie, de resurse. Ordonanța ar trebui contextualizată și în funcție de specificul domeniilor”, a transmis Camelia Gavrilă.
În ceea ce privește limitarea acoperirii cheltuielilor pentru consumabile și materiale, ar fi o problemă majoră în cazul unităților de învățământ care organizează activități extrașcolare, concursuri și olimpiade, unde participă sute de elevi.
„E vorba de foarte multe restricții legate de achizițiile de hârtie, tonere, elemente de acestea de logistică pentru care nu ai bani și, atunci, trebuie să stai să te gândești dacă îți ajung sau nu îți ajung tipizatele, ce faci când se termină tonerele. E o presiune asupra economiilor făcute într-o școală, care sunt destul de apăsătoare. De exemplu, Colegiul «Negruzzi» întotdeauna a avut olimpiada națională de matematică sau una dintre olimpiadele de limba română, iar asta înseamnă 500 de elevi. Gândiți-vă câte foi se scriu la matematică sau la limba română, numai dacă luăm partea tipizată. Deci, sunt olimpiade mari, consumatoare de resurse și, de asta, limitările existente și prin ordonanța veche și prin cea actuală probabil că vor pune niște probleme. Eu sper și în rațiunea guvernanților care vor mai corecta pe traseu ce e de corectat. E un an de reflecție și de provocări manageriale și financiare”, Camelia Gavrilă
Mihaela Pîrpîlă-Gotcu: „Vom apela la soluții alternative și consum responsabil”
Mihaela Pîrpîlă-Gotcu, directoarea Colegiului „Emil Racoviță” din Iași, a precizat că va încerca asigurarea unui flux suficient de consumabile atât din bugetul local, cât și din alte surse, precum asociația părinților sau Fundația Leris, așa cum s-a întâmplat și în alți ani.
„Noi mai avem posibilitatea prin intermediul asociației părinților sau a Fundației Leris să achiziționăm o parte din aceste consumabile, dacă nu ne-am descurca. Sperăm să fie în regulă și să nu existe modificări din punct de vedere al cantității acestor consumabile necesare concursurilor și olimpiadelor. Suntem obișnuiți cu un consum destul de mare. Să vedem dacă vor fi modificări în ceea ce privește cantitatea, însă sperăm să nu fie probleme. De asemenea, de fiecare dată încercăm să avem un consum «verde» pe partea de activități extrașcolare, în sensul de a utiliza cât mai puțină hârtie”, a explicat Mihaela Pîrpîlă-Gotcu.
Anamaria Chelaru, directoarea Liceului Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Lunca Cetățuii, premiată drept „Directorul Anului 2024”, a explicat că, deocamdată, nu a conturat un plan concret. Totuși, aceasta consideră că instituția sa are resurse suficiente pentru a face față situației, datorită finanțărilor extrabugetare. „Încă nu am făcut niciun plan, pentru că oricum fondurile bugetate pe costul standard pe elev vor fi aprobate, pentru a ne descurca din punct de vedere al administrării clădirilor și spațiilor. Suntem asigurați din punct de vedere al dotărilor. Ne vom adapta la ce ordine vor fi. Nu îmi fac neapărat probleme, pentru că noi oricum avem și proiecte finanțate extrabugetar pentru concursuri, premierea copiilor sau alte activități. Vom urmări legislația și ordonanța, vom găsi o soluție”, a declarat Anamaria Chelaru.
Anca Dimitriu, directoarea Liceului Teoretic „Dimitrie Cantemir” din Iași, a subliniat că situația financiară va fi clară abia după aprobarea bugetului.
„Deocamdată, noi funcționăm cu cota aceea de 1/12 din buget până la aprobarea bugetului. În momentul în care vom vedea cum arată bugetul pentru Liceul «Cantemir», sigur că vom încerca să eficientizăm cheltuielile. La momentul acesta, noi știm că investițiile nu vor fi blocate, deci ce investiții avem vom continua cu ele. Nu știu la nivelul de consumabile, de birotică și de ce vom mai avea nevoie ce va fi exact”, a precizat Anca Dimitriu.
Adina Romanescu: „Educația, în continuare subfinanțată”
Problemele generale de subfinanțare a sistemului de învățământ au fost scoase în evidență de Adina Romanescu, directoarea Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași. Aceasta a atras atenția asupra importanței remunerării corespunzătoare a personalului didactic auxiliar și administrativ.
„Educația a fost subfinanțată tot timpul. Ne bucurăm la Liceul Teoretic de Informatică «Grigore Moisil» din Iași de profesori foarte bine pregătiți, dedicați și de elevi străluciți. Fără sprijinul financiar al absolvenților LIIS și al comunității IT ieșene, nu am fi ajuns aici. O idee genială, un proiect educațional valoros devin sustenabile și produc rezultate pentru elevi doar cu o finanțare adecvată. Cadrele didactice trebuie remunerate corespunzător, iar activitățile de învățare au nevoie de resurse. Nu poți doar să valorizezi profesorii, să-i prețuiești fără să le oferi salarii adecvate. Nu mai vorbesc de salariile personalului didactic auxiliar și administrativ care sunt foarte scăzute în raport cu cerințele posturilor. Școlile trebuie să fie medii sănătoase, atât pentru angajați, cât și pentru elevi”, a transmis Adina Romanescu.
Directorul Colegiului „Garabet Ibrăileanu”, Constantin Chirilă, a subliniat nevoia de gestionare atentă a resurselor și a reamintit experiențele anterioare de adaptare la restricții bugetare.
„Ne descurcăm, noi avem și asociația cu personalitate juridică de 24 de ani înființată aici. Sigur că ordonanța va influența, dar să vedem cum. Nu e vorba de retragerea unor sume. Noi am mai trecut printr-o astfel de criză în 2008-2009. Dacă o luăm conform normativelor existente, mai avem nevoie de personal, pentru că, de exemplu, în unitățile școlare nu avem suficienți consilieri școlari”, a menționat Constantin Chirilă.
Publicitate și alte recomandări video