anunturi
grandchef
Bolta rece
anunturi
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional
anunturi

vineri, 27.01.2023

Palma Sfântului Nicolae

GALERIE
pr Constantin Sturzu
  • pr Constantin Sturzu
- +

Nu doar la începutul lunii decembrie, ci şi în anumite situaţii conflictuale ce mai apar (din păcate) în Biserică, se obişnuieşte a se invoca drept argument pentru anumite comportamente palma dată de Sfântul Ierarh Nicolae lui Arie. 

În sinaxarul consacrat de Biserică, cel care a fost sursa de inspiraţie pentru generosul personaj Moş Crăciun, Sfântul Nicolae e descris ca fiind „blând, fără de răutate şi smerit cu duhul”. La primul Sinod Ecumenic al Bisericii, cel din 325, de la Niceea, convocat de Sfântul Împărat Constantin cel Mare, despre Sfântul Ierarh ni se spune că, „aprinzându-se cu râvnă dumnezeiască ca al doilea Ilie, a îndrăznit în mijlocul soborului a ruşina pe Arie, nu numai cu cuvântul, ci şi cu fapta, lovindu-l pe Arie peste faţă”. Momentul pare în dezacord cu blândeţea Sfântului şi cu bunul-simţ care ne învaţă că o lovitură nu poate constitui un „argument” într-o dispută.

Părintele Ioan-Florin Florescu a investigat importante texte haghiografice, documente istorice şi reprezentări iconografice ale vieţii Sfântului Nicolae de-a lungul secolelor şi a ajuns la concluzia că povestea pălmuirii lui Arie de către Sfântul Nicolae nu este cunoscută de marea Tradiţie a Bisericii. Ea apare în Occident, spre secolul al 14-lea, de unde trece în Răsărit, câteva secole mai târziu, găsindu-şi consacrarea abia în secolul al 18-lea, în Erminia lui Dionisie din Furna” (Ioan-Florin Florescu „Lumea ca o zi de vineri. Din jurnalul unui preot misionar”, Editura Doxologia, Iaşi, 2021, p. 215). Şi nu cred că e cineva care să nu rezoneze cu afirmaţia că dreapta credinţă nu poate fi „apărată cu pumnul în obrazul adversarului” (op. cit., p. 215).

Pe de altă parte, nu puţini sunt cei care susţin că episodul lovirii lui Arie e real, chiar dacă apare consemnat foarte târziu. Se invocă fapte din Vechiul Testament, dar şi episodul alungării din templu cu biciul a vânzătorilor de animale şi a schimbătorilor de bani (V. Ioan 2, 15). Moise, „omul cel mai blând dintre toţi oamenii de pe pământ” (Numerii 12, 3), a omorât pe un egiptean „pentru că bătea pe un evreu dintre fiii lui Israel, fraţii săi” (Ieşirea 2, 12). Mai mult, „acest om blând a socotit drept ca Datan şi Aviron şi Core să fie înghiţiţi de pământ, pentru că s-au răzvrătit împotriva preoţiei, şi ca şi alţii să fie arşi cu foc din cer, când au adus la jertfelnic foc străin. Şi David cel blând a ucis pe Goliat, a pus pe fugă armata filistinilor şi a repurtat o victorie strălucită. Căci aceasta este mai cu seamă specific omului blând, să ierte cele aduse împotriva lui, dar să pedepsească pe cei nedrepţi” (Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Psalmi, Doxologia, Iaşi, 2011, p. 266).

Cred că o soluţie pentru ieşirea din această dispută, care se înteţeşte de la an la an, putem găsi într-un episod mai aproape de zilele noastre, relatat de Mitropolitul Ierotheos Vlachos. E un fragment din viaţa Sfântului Cuvios Paisie Aghioritul:

„Odată l-am vizitat pe Părintele Paisie împreună cu un student la Teologie, care se afla la o vârstă critică. Când l-a întrebat despre studiile lui, studentul i-a răspuns cu nepăsare despre o lucrare legată de creaţia omului. La un moment dat, i-a spus Părintelui Paisie:

– Odată, Dumnezeu, neavând ce face, i-a creat pe Adam şi pe Eva, ca să-I treacă timpul.

Atunci am văzut pe Părintele Paisie cum a ridicat fulgerător mâna şi i-a dat aceluia o palmă puternică. Studentul s-a pierdut, a făcut ochii mari şi nu-i venea să creadă. Apoi a început să plângă cu suspine ca un copil mic. Părintele Paisie l-a privit, dar nu a spus nimic, ci l-a lăsat să plângă. După o vreme l-a întrebat:

– Binecuvântatule, ce sunt cele pe care le-ai spus? Vino cu mine!

Atunci l-a luat de mână, ca mama pe copilul mic, l-a dus la chiuvetă şi i-a spus:

– Spală-ţi faţa!

Apoi i-a dat un prosop ca să se şteargă pe faţă, după care a început cu gingăşie şi multă dragoste să-i arate greşeala şi să-i spună că nu trebuie să vorbim necuviincios despre Dumnezeu şi despre lucrarea Sa” (Nicolae Zurnazoglu, Cuviosul Paisie Aghioritul. Mărturii ale închinătorilor, Editura Evanghelismos, Bucureşti, 2006, p. 36-37).

Vedem, aşadar, pe Sfântul Paisie cum pălmuieşte, în chip neaşteptat, dar din dragoste, pe acel student la Teologie, din dorinţa de a-l ajuta să se trezească din rătăcirea lui. Încât aşa am putea înţelege şi legendara palmă – presupunând că episodul e real – dată lui Arie de Sfântul Ierarh Nicolae: nu ca pe o punere la punct a adversarului ci, dincolo de râvna înflăcărată pentru adevărul credinţei, ca fiind o ultimă metodă încercată spre a-l ajuta pe Arie ca măcar în felul acesta să se trezească din rătăcirea lui. Când vezi pe cineva că stă să cadă – din neatenţie, din nepăsare, din neştiinţă – într-o prăpastie, nu-i şopteşti blând să ia aminte, ci strigi la el din toţi rărunchii, avertizându-l de pericolul în care se află.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

OPENAI: despre viitorul luminos al şcolii

Ioan Alexandru TOFAN

OPENAI: despre viitorul luminos al şcolii

Cumva, punctişorul ne readuce la realitate: adică cu capul în nori, acolo unde le şade bine celor care pornesc pe drumul cunoaşterii. Ne provoacă, aşadar, să căutăm sensul şi nu informaţia, culoarea şi nu doar forma lumii. Să înţelegem în profunzime, nu să stăpânim, mongolic, depărtările. Cum spunea Marin Tarangul, să privim lumea, nu doar să o vedem.

opinii

Conservator? De ce nu…

Alexandru CĂLINESCU

Conservator? De ce nu…

Dacă odinioară mi se reproşa că eram prea atras de „nou”, iată că recent am fost etichetat drept „conservator”. Cum termenul are, pentru cei care l-au folosit, o conotaţie negativă, m-am întrebat în ce măsură mi se potriveşte şi dacă trebuie numaidecât să văd în asta un defect. Nu sunt, în mod clar, un „tradiţionalist”, nu mă cramponez de valori ce par - şi adesea chiar sunt - anacronice, am oroare de închistările dogmatice şi de tezismul rudimentar. În acelaşi timp constat că da, sunt zone unde agresivitatea „progresistă” mă crispează şi unde dispariţia unor criterii (morale, estetice etc.) mă deprimă.

IoT

Neculai SEGHEDIN

IoT

Adică Internet of Things (IoT), adică Internetul lucrurilor, sau, mai convingător spus, Internetul tuturor lucrurilor. Acest concept desemnează reţeaua de obiecte fizice, care conţin senzori, software şi alte tehnologii, în scopul conectării şi schimbului de date cu alte dispozitive şi sisteme de pe Internet. Lucrurile care se conectează pe Internet sunt, de exemplu, autoturisme, obiecte de uz casnic, sisteme de iluminat, sisteme de alarmă, sisteme de producţie industrială etc.

„Dezumanizarea” femeii Canaanence

pr. Constantin STURZU

„Dezumanizarea” femeii Canaanence

Într-un text publicat acum zece ani, atrăgeam atenţia asupra unor tendinţe extrem de îngrijorătoare pentru viitorul umanităţii. Din păcate, ele se adeveresc pe zi ce trece. Enumeram atunci, nu neapărat într-o ordine anume: promiscuitatea şi vulgaritatea, violenţa şi decăderea morală, transformarea omului în utilizator de tehnică performantă, concomitent cu pierderea accentuată a intimităţii, înmulţirea alimentelor tot mai chimizate şi creşterea gradului de dependenţă faţă de medicamente şi multe, multe alte elemente care indică un anumit grad de dezumanizare programată.

pulspulspuls

Iată-l pe marele politician ieşean care se milogea să urce pe scenă, lângă boşi!

Iată-l pe marele politician ieşean care se milogea să urce pe scenă, lângă boşi!

La cererea publicului continuăm pe astăzi miniseria de întâmplări haioase petrecute la Iaşi cu ocazia Zilei Unirii, dragi telespectatori. 

Caricatura zilei

Second Hand Germania

Editia PDF

Bancul zilei

Doi prieteni se întâlnesc dupa multa vreme: - Ei, prietene, cum e viata de barbat însurat? - Excelenta! Am reu (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Un raport al Universitatii “Babes Bolyai” din Cluj Napoca a stabilit ca teza de doctorat a ministrului de Interne este plagiata. Credeti ca Lucian Bode sa demisioneze?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.