
Până când se mai poate lua Agheasma Mare? Slujba de Bobotează, oficiată ieri la Mitropolie în premieră în două locații

Ieri, la Mitropolie, a fost oficiată slujba de Bobotează, în două locații diferite. Circa 2.000 de persoane s-au aflat în curtea Catedralei Metropolitane, participând la slujbă sau așteptând să ia Agheasmă Mare. În acest an, pentru sărbătoarea Botezului Domnului, au fost 10.000 de litri de agheasmă.
Cum a fost oficiată slujba de Bobotează de la Mitropolie
Sfânta Liturghie a început la ora 6:30 la Paraclisul „Sfântul Ierarh Iosif cel Milostiv” – Sala „Eclesia” din Muzeul Mitropolitan, iar de la ora 09:00 în Catedrala Mitropolitană. Prima slujbă de sfințire, cea de la 6,30 dimineață, a fost ținută chiar de mitropolitul Teofan. Recomandările medicale de după intervenția chirurgicală suferită la începutul lui decembrie l-au împiedicat să participe și la slujba de la ora 9.00.
Primul rând de oameni care a așteptat să primească agheasmă a fost ocupat de romii din Zanea și Ciurea, care au venit cel mai devreme. „Am venit la slujbă de la 06:00. Am adus sticle, 5 litri vrem să luăm, venim de 10 ani”, spun ei, însoțiți de zâmbete.
La finalul Sfintei Liturghii din Catedrala Mitropolitană, în jurul orei 11, a început slujba de Agheasma Mare, săvârșită de PS Nichifor Botoșăneanul, episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor. Această slujbă a fost oficiată pe esplanada din fața Catedralei și a durat aproximativ 40 de minute.
Credincioşii care au dorit să ia Agheasmă Mare de Bobotează au trebuit să se aşeze, întocmai ca anul trecut, pe rândul care a fost coordonat cu sprijinul autorităţilor locale. A existat și un rând separat al credincioşilor care doresc să se închine la Sfânta Cuvioasă Parascheva.

Episcopul vaciar Nichifor Botoșăneanul sfințește apa
Cei care ieșeau din Catedrală de la închinat au avut posibilitatea să se aşeze apoi la rând spre a primi Agheasma Mare. Credincioșii l-au așteptat în două coloane pe PS Botoșăneanul, jandarmii formând, în premieră, în acest an, doar un coridor uman între zona cu butoaie și intrarea în catedrală.
Mai apoi, apa sfințită a fost oferită enoriașilor de circa 50 de voluntari, coordonați de clericii care slujesc la Catedrala Mitropolitană din Iaşi.
Conform Doxologia, Agheasma Mare se ia timp de 8 zile, până pe 14 ianuarie, la Odovania praznicului Botezului Domnului, când se încheie prăznuirea liturgică.

Episcopul vaciar Nichifor Botoșăneanul vorbește cu presa
Mesajul Preasfințitului Nichifor Botoșăneanul
PS Nichifor Botoșăneanul a transmis credincioșilor un mesaj legat de binecuvântarea primită prin taina botezului. ,,Binecuvântarea pe care o primim, să fie și în noi izvor de binecuvântare. Domnul ne-a dăruit lumea și a reînnoit-o prin taina botezului pentru ca să înțelegem că această binecuvântare suntem chemați și noi să o împărtășim celorlalți. De aceea, Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă «Purtați-vă sarcinile unii altora». Ca să porți sarcina celuilalt trebuie, pe de o parte, să ai putere, pe de altă parte, trebuie să ai această inimă largă și înțelegătoare ca să îi adâncești și să îi înțelegi suferința, să o pui la inima ta, să devină suferința lui, suferința ta. Și o suferință poate să fie și aceea a celor care nu înțeleg sau nu cred încă taina pe care Domnul lucrează în lume. Și Nașterea Domnului și Botezul Domnului sunt fapte istorice. Dar faptul istoric cu nimic nu face mai mică taina. Și Nașterea Domnului a fost taină și este de neînțeles pentru noi cât de adânc a lucrat Dumnezeu această taină pe care Biserica o vestește, chiar de îngeri neștiută.
Pe de altă parte, Botezul însuși a fost o taină”, a precizat clericul.
Semnificația zilei de Bobotează
În mesajul său, PS Nichifor Botoșăneanul a făcut trimitere și la semnificația zilei de Bobotează. ,,Semnificația zilei de astăzi este că în ziua de Bobotează creația se reînnoiește, își redobândește prospețimea de odinioară. Prin sfințirea apei, apa își redobândește stricăciunea cu care a fost la început. Când în timpul creației, spune referatul biblic, Duhul Sfânt se purta deasupra apelor.
Evenimentul de astăzi este un eveniment ce stă sub semnul binecuvântării și al întoarcerii de la moarte la viață. Un ultim simbol pe care îl vedem pregătit dinainte. Iordanul își alimentează apa din două izvoare. Vor ceda și curge spre Marea Moartă și în aceasta este un înțeles. Viața fără Hristos curge spre moarte într-o curgere pasivă. De care omul nu se poate sustrage. Când Domnul Hristos a intrat în apa Iordanului, Iordanul s-a întors, arătând că este întoarcere de la moarte. Când Domnul Hristos ni Se împărtășește și intră în viața noastră ca în Iordan, aceasta nu înseamnă că nu vom mai trece prin evenimentul morții, că nu ne vom mai îmbolnăvi. Dar nu vom mai trece la fel. Nu vom mai purta în mintea noastră frica, spaima și necunoașterea acestora, ci vom ști că și acestea au un rost și țin doar de lumea aceasta, și că suntem chemați la mult mai mult la Împărăția Domnului, care ni se descoperă în aceste taine, la care suntem chemați toți și pe care suntem chemați să le împărtășim și celorlalți tainele care ne vestesc Împărăția cerurilor”, a conchis PS Nichifor Botoșăneanul.
Publicitate și alte recomandări video