
Pas decisiv pentru trenul metropolitan: Primăria a admis oferta pentru proiectul tehnic, iar contractul poate fi semnat

Proiectul tehnic pentru introducerea trenului metropolitan va fi gata până la finalul anului. Primăria Iași a admis singura ofertă depusă la licitație, iar contractul va fi semnat în perioada următoare.
Proiectantul este TPF Inginerie, subsidiara din România a grupului belgian TPF, grup care activează în 54 de țări. În România, TPF a participat la numeroase proiecte feroviare, printre acestea numărându-se Ploiești – Foșcani sau nodul intermodal București – Ilfov. Pentru proiectul trenului metropolitan de la Iași TPF a depus oferta alături de Atelier 3 Au Design (București) și Muzeul Olteniei.
Proiectul trebuie finalizat în decembrie
După eșecul de la începutul acestui an, Primăria Iași a relansat licitația în luna aprilie. Termenul de finalizare a documentației este unul extrem de scurt: decembrie 2025. Acest termen este impus în contextul datei limită până la care Iașul poate depune proiectul pentru obținerea unei finanțări europene nerambursabile.
Față de licitația inițială, procedura a fost lansată într-o formă revizuită: execuția liniei noi, cea spre Aroneanu, a fost scoasă, temporar, din calcul. Din punct de vedere tehnic, această componentă prezenta cel mai mare grad de complexitate. Apoi va fi făcută o analiză dacă pasajele rutiere Vest (Păcurari) și Est (bariera Tomești) vor face obiectul finanțării care ar urma să fie solicitată prin cererea de la finalul acestui an.
Astfel, studiul de fezabilitate care va face obiectul noului contract vizează analiza liniilor existente (Podu Iloaiei – Ungheni și Nicolina – Ciurea, în total circa 55 kilometri) în vederea adaptării pentru introducerea trenului metropolitan.
Care sunt componentele trenului metropolitan
Proiectul trenului metropolitan este gestionat de Asociația Metropolitană de Transport Public Iași (AMPTI), dar organizarea licitației pentru studiul de fezabilitate este asumată de Primăria Iași.
Pe lângă amenajarea liniilor existente (inclusiv a punctelor de oprire) și achiziția de trenuri, cererea de finanțare de la finalul acestui an ar putea să mai cuprindă o componentă importantă, conform unui scenariu prezentat de șeful AMPTI, Eduard Boz: o linie nouă între Lețcani și Iași. Potrivit acestuia, introducerea noii linii a fost deja analizată tehnic în cadrul unui studiu realizat de CFR pe tronsonul Roman – Iași – Frontieră. „Ar fi practic un import de date pe care proiectantul nostru să le includă în cererea de finanțare”, declara, recent, șeful AMPTI pentru „Ziarul de Iași”.
Introducerea trenului metropolitan la Iași a fost, în ultimii ani, un proiect vehiculat intens în timpul campaniilor electorale. În 2020, Primăria Iași a încercat timid să implementeze o astfel de investiție prin realizarea unui studiu superficial care, ulterior, a primit denumirea de „studiu de prefezabilitate”. Timp de aproape 4 ani, pe proiect s-a așternut praful, iar, în paralel, Ministerul Transporturilor pregătea lansarea liniei de finanțare. În primăvara anului 2024, proiectul a fost preluat de AMPTI, studiul inițial suferind o serie de modificări. Însă, licitația pentru studiul de fezabilitate a fost lansată târziu, în noiembrie 2024, și a fost sortită eșecului.
Publicitate și alte recomandări video