Patru ani de mandat pentru deputatul Filip Havârneanu: cu și despre sistemul de educație din România (P)
Demnitarul de Iași a fost numit secretar în Comisia pentru învățământ din Camera Deputaților, iar provocările acestui mandat au fost, printre altele, dezbaterea și adoptarea noilor legi ale învățământului, reforme pentru bunăstarea elevilor, a studenților și a tinerilor, precum și pentru cadrele didactice.
După patru ani de mandat ca cel mai tânăr parlamentar ales în Legislatura 2020-2024, deputatul Filip Havârneanu anunță principalele reușite ale demersurilor sale. Cele mai multe astfel de proiecte se pot rezuma ca demersuri pentru dezvoltarea sistemului de educație din România.
Demnitarul de Iași a fost numit secretar în Comisia pentru învățământ din Camera Deputaților, iar provocările acestui mandat au fost, printre altele, dezbaterea și adoptarea noilor legi ale învățământului, reforme pentru bunăstarea elevilor, a studenților și a tinerilor, precum și pentru cadrele didactice.
Unul dintre proiectele realizate de Filip Havârneanu a fost o inițiativă legislativă prin care studenții au primit acces gratuit la bibliotecile centrale universitare.
Legea este în vigoare, iar acum toți tinerii înmatriculați într-o instituție de învățământ superior pot merge la bibliotecile universitare ca să învețe, să împrumute materiale de studiu și să își petreacă timpul într-un mediu prielnic pentru parcursul lor educațional.
Tot o lege care a intrat în vigoare este și proiectul semnat de Havârneanu prin care au fost eradicate creșterile de taxe universitare peste noapte: acum, taxele nu mai pot fi modificate într-o generație de studenți, ci doar, eventual, indexate cu rata inflației.
Un alt proiect, rămas încă în dezbatere în Parlament, se referă la propunerea de a acorda gratuitate elevilor pentru acces la muzee, teatre sau alte activități culturale, comparativ cu acordarea reducerii de 75% cum este în prezent.
Inițiatorul ieșean explică faptul că, dacă viitorul Parlament va adopta acest proiect, copiii și tinerii vor fi mai aplecați pentru a-și dezvolta latura artistică și pentru a crește conștientizarea necesității de a accesibiliza cultura încă de la vârste fragede.
Alături de alți colegi din USR, Filip Havârneanu a petrecut peste 100 de ore în care s-au dezbătut propuneri de amendamente la legile învățământului care transpun în realitate proiectul prezidențial „România educată”.
Deși statul nu a depus eforturile necesare pentru ca acest proiect să fie aplicat cu adevărat și pentru ca reformele reale să își facă simțită prezența în sistemul de învățământ, deputatul ieșean se bucură totuși de mici victorii – spre exemplu, amendamentul său cu privire la interzicerea colectării fondului clasei sau al școlii este acum în lege, iar astfel de practici sunt oficial ilegale.
Mai mult, proiectul „Masa caldă” a reprezentat o altă prioritate vreme
de patru ani și, deși programul nu și-a atins scopul inițial și nu a fost extins în toate școlile din România, acesta a ajuns să se aplice în mult mai multe școli decât inițial. Totuși, o parte din responsabilitate o poartă și autoritățile locale, care trebuie să încheie contracte cu operatorii economici și să organizeze licitații publice.
„Provin dintr-o familie de cadre didactice. Inclusiv eu am fost profesor pentru un timp înainte de a deveni parlamentar. Mandatul acesta l-am dedicat întru totul sistemului de educație – cred că acesta este secretul și piatra de temelie a societății românești de mâine. Doar prin politici publice care îi au în centru pe beneficiarii primari sistemului de învățământ, elevii și studenții, putem să ne asigurăm că școala își atinge misiunea: aceea de integrare în societate, pe de o parte, respectiv de inserție pe piața muncii, pe de altă parte.
Avem nevoie de tineri pregătiți, care să gândească critic, să nu se lase manipulați, să se dăruiască unei profesii în care își regăsesc vocația. Doar așa România va putea să își asigure un parcurs prosper, pentru că, în fond, copiii și tinerii noștri reprezintă viitorul națiunii”, a declarat deputatul ieșean USR Filip Havârneanu.
Alte proiecte inițiate de parlamentar sunt legate de oferirea reducerii de 90% la transport inclusiv pentru studenții care învață la distanță sau cu frecvență redusă, consiliere psihopedagogică în școală pentru elevii cu părinți plecați la muncă în străinătate sau posibilitatea ca victimele abuzurilor din universități să depună sesizări anonime la comisiile de etică, fără frica de a suporta eventuale consecințe negative ce decurg din verbalizarea abuzurilor pe care le suportă.
Aceste proiecte urmează a fi dezbătute și votate de următorul Parlament, care a fost convocat spre învestirea oficială în data de 20 decembrie.
Deputatul Filip Havârneanu este cel mai activ parlamentar din județul Iași și printre cei mai activi din Moldova, iar rezumatul mandatului său numără peste 270 de proiecte inițiate sau susținute (dintre care peste 40 devenite legi), peste 100 de întrebări și interpelări parlamentare adresate instituțiilor ca urmare a solicitărilor venite de la cetățeni, precum și luări de cuvânt în plen sau în comisiile parlamentare.
Raportul său de activitate poate fi consultat pe https://bit.ly/3BQTLu6.
Publicitate și alte recomandări video