Pe urmele utilajelor la A8, prin munții Neamțului. Ce s-a găsit? „E bătaie de joc“
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

vineri, 14.05.2021

Cum s-a rătăcit Autostrada Unirii prin munţi?

Pe urmele utilajelor la A8, prin munții Neamțului. Ce s-a găsit? „E bătaie de joc“

GALERIE
MVA_A8_autostrada1MVA_A8_autostrada0
  • MVA_A8_autostrada1
  • MVA_A8_autostrada0
- +

Temerile că firma care şi-a asumat pentru o sumă mult prea mică studiile tehnice din teren în proiectul Autostrăzii Unirii nu îşi va face corect treaba par a se adeveri. Membri ai asociaţiilor pro-autostradă s-au deplasat pe traseu, în judeţul Neamţ, acolo unde firma spaniolă ACCIONA face forări în baza unui contract cu CNAIR. „Un singur utilaj. E o bătaie de joc“, spun reprezentanţii asociaţiilor, care s-au întors ieri la Iaşi. Aceştia reclamă avansul prea lent al studiilor din teren. „CNAIR nu are control asupra a ceea ce se întâmplă“, avertizează liderul uneia dintre asociaţiile civice. S-a solicitat o întrevedere cu şeful statului şi cu premierul pentru deblocarea situaţiei. O treabă făcută de mântuială în acest stadiu al lucrării poate duce la blocarea viitoare a întregului proiect. Întârzierile, de asemenea, pot afecta grav, poate iremediabil, finanţările pentru A8.

La trei ani şi jumătate de la primele mitinguri de amploare, pe Pietonalul din centrul Iaşului, şi la doi ani şi jumătate de la adoptarea unei legi pentru A8, în Parlamentul de la Bucureşti, proiectul Autostrăzii Unirii nu s-a mişcat prea mult: se actua­lizează studiul de fezabilitate pe segmentul montan şi se întocmesc studiul şi proiectul tehnic pentru ceilalţi 100 de kilometri, între Prut şi Siret. Nerăbdarea, dar şi nemulţumirile cresc în rândul asociaţiilor pro-autostradă.

Un ultim protest de amploare a avut loc cu zece zile în urmă la Cristeşti, unde sute de oameni şi sute de autovehicule de toate felurile au ocupat intersecţia E85/DN 15B (drumul spre Tg. Neamţ) cerând urgentarea întocmirii documentaţiei.

Amintim că SF şi proiectul pe tronsonul Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ au termen de finalizare începutul verii 2023, în vreme ce actualizarea studiului pe partea montană a A8 a intrat în prelungiri: termenul iniţial, ianuarie 2021, a fost extins până la sfârşitul lunii noiembrie.

„Nu se întrevede un termen de execuţie predictibil“

Ieri, asociaţiile Împreună pentru A8, Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Transportatorii de Mărfuri Bucovina, Fermierii Grânari şi mai mulţi oameni de afaceri au remis preşedintelui şi premierului solicitarea unei întrevederi „în vederea stabilirii unui orizont de timp în care românii din această regiune urmează să beneficieze de autostrăzile A7 şi A8. Deşi autostrăzile Moldovei au reprezentat un angajament asumat de toate partidele politice în ultimii ani, în realitate nu se întrevede un termen de execuţie predictibil“.

„Am fost ieri (alaltăieri, n.r.) în teren, la Leghin, în comuna Pipirig-Neamţ, şi am constatat o bătaie de joc în privinţa proiectului A8 de la Târgu Mureş la Târgu Neamţ: un singur utilaj care încerca să foreze fără să fie adaptat la situaţia din teren. Cei de la CNAIR au fost nevoiţi să recunoască existenţa unor probleme mari pe acest traseu, şi nu se întrevăd soluţii în viitorul apropiat“, a declarat Ionel Apostol, liderul Asociaţiei Împreună pentru A8.

„Marea problemă este de ordin politic şi administrativ. Nu vedem existenţa unei voinţe politice pentru ca autostrada A8 să se construiască. E o incapa­citate administrativă majoră: pe tronsonul montan există o singură foreză, iar cei de la CNAIR nu controlează ce se întâmplă acolo. Trebuie schimbată această atitudine, pentru că altfel nu vom vedea autostrada gata nici în 2030“, a declarat şi Dorin Dobrincu, lider al Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei.

Între 0 şi 95 la sută

Ieri, Asociaţia Moldova Vrea Autostradă a prezentat grafic stadiul lucrărilor de prospectare a terenului. Astfel, dacă studiul de fezabilitate este realizat în proporţie de 75 la sută, măsurătorile geotehnice lipsesc cu desăvârşire pe partea cea mai dificilă, Tulgheş-Poiana Largului, şi sunt făcute în foarte mică măsură pe distanţa Poiana Largului - Tg. Neamţ. Capetele, respectiv Tg. Mureş - Miercurea Nirajului - Sovata şi Tg. Neamţ - Cristeşti, sunt mai aproape de 100 la sută.

„Am atras atenţia asupra întârzierilor în derularea contractului ACCIONA - CNAIR pentru sectorul montan al A8, întârzieri care au potenţialul de a deveni riscuri majore pentru finanţarea unor porţiuni din A8 prin PNRR. Este necesar ca prestatorul să conştientizeze la rândul său acest aspect“, se arată în ultimul mesaj al MVA afişat pe pagina de Facebook împreună cu graficul progresului pe sectorul montan.

Click pentru a mări

Speranţe pentru măcar 56 din cei 300 km ai A8

La evenimentul de ieri al asociaţiilor au fost prezenţi, printre alţii, directorul Institutului de Boli Cardiovasculare, dr. Grigore Tinică, oameni de afaceri - Marin Berdan, Alin Creţu, Dorin Cristea, Lucian Grecu, Emil Bălteanu - şi oameni politici din Republica Moldova.

Amintim că, la ultima deplasare la Iaşi din campania electorală, cu câteva zile înainte de alegerile parlamentare, ministrul de atunci al Fondurilor Europene a anunţat că vor fi finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă cele două capete de autostradă ale segmentului montan, respectiv Moţca - Tg. Neamţ - Leghin şi Miercurea Nirajului - Tg. Mureş, cu un cost total estimat la 300 de milioane de euro.

„Rămâne de văzut cum vor reuşi spaniolii care reactualizează documentaţia pe sectorul montan să rupă studiul de fezabilitate în trei, în aşa fel încât cele două capete, 56 km în total, să ajungă la timp pe lista PNRR“, a declarat ieri Ionel Apostol.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Este nevoie de consultanţă din partea fostei soţii a lui Relu Fenechiu

Toni HRIŢAC

Este nevoie de consultanţă din partea fostei soţii a lui Relu Fenechiu

Când interesul privat este mare, iar responsabilitate aproape inexistentă, expertiza liberalilor urcă la cote ameţitoare. Când urgenţa publică cere însă sacrificiu, iniţiativa lor dispare. Reglementările devin sfinte. Lipsa de iniţiativă a autorităţilor în vremuri cu totul excepţionale ar intra mai degrabă la zădărnicirea combaterii bolilor decât nepurtarea măştilor.

Filmuletul zilei

opinii

„Viaţa mea e un roman”

Alexandru CĂLINESCU

„Viaţa mea e un roman”

Am expus aici o părere strict personală. Şi ca să nu existe nici o ambiguitate: nu ţin jurnal, nu-mi voi scrie memoriile, dar citesc cu plăcere şi cu interes - atunci când merită - jurnale şi memorii.

Lenin şi Ştefan cel Mare

Radu POPESCU

Lenin şi Ştefan cel Mare

Socialiştii şi medalia de AUR.

Complexul Cultural Ieşean

George PLEȘU

Complexul Cultural Ieşean

În timpul unei dezbaterii pe care am organizat-o anul trecut, intitulată „Cultura şi oraşul”, l-am întrebat pe Ştefan Teişanu, directorului Centrului Cultural Clujean, despre oportunitatea înfiinţării unei astfel de instituţii la Iaşi. Răspunsul primit a deranjat orgoliile unei părţi din publicul prezent, dar a atins un subiect sensibil, pe care rar avem curajul să-l abordăm pe plan local. Astfel, în glumă, a sugerat ca instituţia similară din Iaşi să fie numită „Complexul Cultural Ieşean”, cu referire la modul în care fosta capitală culturală a României se raportează la statutul demult pierdut.

pulspulspuls

Mr Ciorăpel de la Iaşi

Mr Ciorăpel de la Iaşi

Iacătă, dragilor, că nu degeaba îl remarcam aicea la rubricuţă în Postul Mare pe junele conţilier USR de 26 de ani în comiţia Cozetei, la ieşirea de la negocierile cu Chirica, pe viitorul acuzat de trădare Mr. Ciorăpel! 

Caricatura zilei

Lupii manifestanți

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.