Pensionarii plătesc scump recalcularea: o adeverință poate ajunge și 4.000 lei. Cum încearcă CNPP „să rezolve” problema?
Pensionarii trebuie să achite în continuare sume foarte mari, care pot ajunge și la 4.000 de lei, pentru a obține de la firmele de arhivare adeverințele de venit necesare recalculării pensiilor în etapa a doua, care a început la 1 septembrie 2024.
Tarifele sunt stabilite anual de către Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Însă, în mijlocul controverselor privind prețurile ridicate, CNPP “a pasat” responsabilitatea către Arhivele Naționale ale României (ANR), printr-o modificare legislativă din iulie 2024, fără a consulta înainte ANR sau a asigura resursele necesare.
ANR, care până acum doar aviza tarifele, a discutat joia trecută, pe 29 august, cu firmele de arhivare din țară despre prețurile maxime, dar deciziile care s-au luat în urma acestor consultări, dacă s-au luat, nu au fost anunțate nici până acum.
Pentru a vedea câți bani trebuie să scoată din buzunar persoana care solicită un astfel de document, „Ziarul de Iași” a consultat lista cu limitele maxime ale tarifelor pentru serviciile arhivistice. Tarifele practicate acum de firmele autorizate în prestarea de servicii arhivistice sunt cele valabile pentru anul 2023, deoarece CNPP nu a aprobat limitele maxime ale tarifelor pe anul în curs.
Limitele maxime ale tarifelor solicitate pentru serviciile arhivistice (anexa la Ordinul nr. 299 din 29.05.2023)
Tariful total este compus dintr-o taxă administrativă, care ajunge la 101 lei fără TVA, taxa de cercetare pentru numărul de ani solicitat și taxa de eliberare pentru numărul de ani identificați în urma cercetării.
Pentru întocmirea unui certificat cu venituri brute, de care au pensionarii nevoie în aceste zile ca să-l ducă la casa de pensii, taxa este de 81 lei/ 1 an cercetat (fără TVA), iar tariful de eliberare a certificatului de venituri este de 27 de lei/ 1 an eliberat (fără TVA). Pentru o perioadă de cercetare de 30 de ani, spre exemplu, persoana care solicită un astfel de certificat trebuie să achite aproximativ 4.000 de lei.
Tariful pentru cercetarea efectuată în vederea întocmirii unui certificat cu sporuri este de 63 lei / 1 an cercetat (fără TVA), iar tariful pentru eliberarea certificatului cu sporuri este de 14 lei / 1 an eliberat (fără TVA).
Tariful de cercetare efectuată în vederea întocmirii unui certificat cu grupa de muncă este de 45 lei / 1 an cercetat (fără TVA), iar tariful de eliberare a certificatului este de 9 lei / 1 an eliberat (fără TVA).
Tariful pentru eliberarea documentului original proprietatea solicitantului (carnet de muncă, acte stare civilă, diplome școlarizare etc.) este 101 lei (fără TVA).
Tariful de cercetare în vederea eliberării de copii/extrase este 14 lei (fără TVA), iar tariful de eliberare copii/extrase este de 5 lei (fără TVA).
Ce se întâmplă acum cu tarifele? Momentan, nimeni nu știe
Ce se știe este că ANR nu are expertiza necesară pentru a stabili limitele maxime ale tarifelor solicitate pentru serviciile arhivistice, așa că a cerut sprijinul Ministerului Muncii și al CNPP. Situația este complicată și de lipsa unor documente vechi, pierdute odată cu închiderea vechilor întreprinderi de stat.
„În ceea ce privește adeverințele de venit necesare pentru pensionari, în luna februarie a acestui an, Ministerul Afacerilor Interne a propus o colaborare interinstituțională cu Ministerul Muncii și CNPP, pentru a identifica noi modalități de valorificare a veniturilor și sporurilor încasate de asigurați, precum și a condițiilor de muncă din trecut, cu scopul de a asigura un tratament echitabil pentru toți pensionarii. Această problemă este agravată de lipsa documentelor, multe dintre acestea fiind pierdute odată cu desființarea fostelor întreprinderi de stat, care au activat înainte de 1990 și puțin după această dată”, precizează ANR într-un comunicat de presă.
Când a început a doua etapă a recalculării pensiilor
Etapa a doua a recalculării pensiilor a început la 1 septembrie 2024. Noua lege a pensiilor aduce o schimbare importantă în modul de calcul al pensiilor. Până acum, la stabilirea pensiei se luau în calcul doar anumite venituri, cum ar fi salariul și sporurile permanente. Însă, de la 1 septembrie, odată cu intrarea în vigoare a Legii 360/2023 privind sistemul public de pensii, se va lua în considerare orice venit pentru care s-au plătit contribuții de asigurări sociale, indiferent dacă era un venit ocazional sau permanent. Vor fi valorificate veniturile nepermanente (prime, sporuri, acord global, plata cu ora, al 13-lea salariu etc.). Cu alte cuvinte, orice sumă câștigată de o persoană, pentru care s-a plătit contribuția de asigurări sociale, va conta la calculul pensiei.
Lista veniturilor nepermanente, publicată de CNPP
– Formele de retribuire în acord sau cu bucata, în regie ori după timp, pe bază de tarife sau cote procentuale
– Premiile anuale şi premiile acordate în cursul anului pentru realizări deosebite
– Recompensele cu caracter limitat, acordate personalului din unele sectoare de activitate
– Al treisprezecelea salariu
– Formele de retribuire pentru „orele suplimentare” realizate peste programul normal de lucru
– Sporul acordat pentru personalul didactic care îndrumă practica psihopedagogică şi care asigură perfecţionarea de specialitate a învăţătorilor şi educatorilor
– Indemnizaţiile de muncă nenormată
– Alte sporuri care nu au avut caracter permanent pentru care s-a datorat contribuția de asigurări sociale
Cine trebuie să ducă adeverința la casa de pensii
Persoanele care doresc să valorifice aceste venituri nepermanente prezentate mai sus, dacă le-au obținut până în aprilie 2001, trebuie să ducă adeverințe la casa de pensii ca să le justifice. Pentru veniturile obținute după aprilie 2001, adeverințele nu mai sunt necesare, deoarece aceste date sunt deja înregistrate în sistemul informatic.
De asemenea, dacă ați depus deja adeverințele la dosar până la data de 1 septembrie 2024, nu este necesar să le duceți din nou la casa de pensii începând de luna asta, când se desfășoară a doua etapă a recalculării pensiilor. Angajatorii care sunt încă în activitate au obligația legală, conform Codului Muncii, să elibereze aceste adeverințe la cerere. În schimb, pentru veniturile nepermanente obținute înainte de 2001, în situația în care angajatorul nu mai funcționează, arhivele au fost preluate de operatori privați, iar de acolo trebuie solicitate documentele. Tarifele sunt cele prezentate mai sus.
Câți pensionari ieșeni au beneficiat până acum de recalcularea pensiei
Recent, Maria Andronache, directoarea Casei Județene de Pensii (CJP) Iași, a afirmat că recalcularea pensiilor a început cu pensionarii de asigurări sociale de stat, iar în etapa următoare, respectiv între 1 septembrie 2024 și 1 martie 2025, se vor recalcula și pensiile celor care au lucrat în Cooperativele Agricole de Producție (CAP) și a celor care au adeverințele la dosar.
La nivelul județului Iași sunt în total 159.767 de pensionari, dintre care 150.931 de pensionari de asigurări sociale de stat, iar 8.836 de pensionari care provin din fostul sistem de pensii al agricultorilor, adică persoane care au lucrat la CAP. La nivelul Iașului, 150.909 de pensionari au fost incluși în procesul de recalculare a drepturilor lor de pensie. Cea mai mare creștere în urma recalculării este de 8.000 de lei, iar cea mai mică este de 1 leu, potrivit șefei CJP Iași.
Citește și:
- Unui ieșean i-a crescut pensia cu 8.000 de lei
- Prețuri uriașe pentru adeverințele de vechime necesare recalculării pensiilor
- Capcana adeverințelor de vechime: interpretarea greșită poate reduce pensia. Sfaturi de la un expert în arhivare din Iași
Publicitate și alte recomandări video