
Pentru industria transporturilor rutiere de mărfuri, anul 2025 va fi despre adaptare și investiții. Specialiștii în domeniu anunță o creștere moderată, cu îmbunătățiri în eficiență și durabilitate, dar și provocări legate de reglementări și inovații tehnologice.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rrutieri din România (UNTRR) prognozează o creștere anuală de 1% în milioane tone-km și 8% în valoare, cu transportul național ca principal motor de creștere. Printre factorii cheie care vor influența piața în 2025 se numără intrarea României în Schengen, investițiile străine directe și tendința de „nearshoring”.
Cum vor fi ajutați transportatorii de intrarea în Schengen?
Piața transporturilor rutiere de mărfuri este pe drumul cel bun! Va crește moderat, cu îmbunătățiri în eficiență și durabilitate, dar și cu provocări legate de reglementări și inovații tehnologice. În cifre, prognozele arată că acest segment de piață va crește cu 1% anual în milioane tone-km și cu 8% anual în valoare. Principalul motor de creștere va fi transportul național, în timp ce cabotajul și cross-trade-ul vor înregistra scăderi, după cum arată un studiu publicat, recent, de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), privind previzionarea acestei industrii pentru perioada 2025-2030.
Potrivit UNTRR, printre factorii cheie care vor influența piața la începutul acestui an se află, în primul rând, intrarea României în Schengen, demers care a facilitat deja traversarea frontierelor cu Ungaria și Bulgaria, reducând cozile kilometrice și costurile generate de timpii mari de așteptare. Este o direcție care va conduce la creșterea competitivității transportatorilor rutieri români pe piața europeană, sunt de părere reprezentanții UNTRR.
Se conturează o nouă tendință
Un alt factor important îl reprezintă și investițiile străine directe, care tractează creșterea industriei prelucrătoare și o cerere suplimentară de servicii de logistică și transport. Tot în acest an, afacerile în domeniu ar putea crește datorită unei tendințe de „nearshoring”. Ce înseamnă asta mai exact? „De exemplu, companiile europene transferă centrele lor de producție din Asia în țări mai apropiate de Europa, iar România ar trebui să beneficieze de această tendință”, explică UNTRR. Practic, aici vorbim de mutarea facilităților de producție din țări îndepărtate în state mai apropiate de activitățile centrale ale unei firme. Alți factori importanți care vor contura piața în acest an sunt legate de: constrângerile Pachetului Mobilitate-1, care vor influența activitățile de cross-trade și cabotaj ale transportatorilor din România; criza șoferilor profesioniști, unde „estimările indică un deficit între 20.000 și 45.000 de șoferi profesioniști în România”, conform UNTRR; presiunile pentru reducerea emisiilor de carbon; digitalizarea, care va crește eficiența și va reduce costurile operaționale; creșterea prețurilor; dezvoltarea comerțului electronic și extinderea lanțurilor de aprovizionare, unde se estimează că stocul spațiilor logistice și industrial moderne va crește cu 41% până în 2030. Și nu în ultimul rând, un factor cheie care ar putea accelera viteza în acest business, dar nu numai aici, este dezvoltarea infrastructurii rutiere, investiții care ar îmbunătăți eficiența și capacitatea transportului rutier național. Asta speră și oamenii de afaceri din domeniu, antreprenori care în ciuda unui 2024 destul de incert, cu multe denivelări, au reușit să-și țină motoarele pornite. Unul dintre ei este și Hanu Laurențiu, acționarul HD Trans Textil, o companie de transporturi rutiere de marfă din Iași.
Piața transporturilor va urca până la 30 de miliarde de euro
Întrebat cum vede 2025 și dacă este loc de investiții, transportatorul s-a arătat optimist. Pentru anul următor, acesta plănuiește să mărească flota de camioane cu 50% și să extindă gama de clienți și piața de desfacere. „Permanent, încercăm să ne mărim gama de clienți, asta pentru noi este o prioritate. Clienții actuali să-i deservim la cel mai înalt nivel”, a subliniat Hanu. De asemenea, el a menționat că nu acordă prea multă importanță previziunilor economice, preferând să se bazeze pe propriile strategii și capacitatea de adaptare: „Anul care zic că e bun, e rău și invers. Și atunci nu mă mai uit la toate statisticile astea. Stau, merg, lupt.” Pentru acest an, Hanu își propune să investească și în tehnologie, considerând că dotările noilor camioane reprezintă un plus esențial. De asemenea, el a punctat importanța extinderii pieței de desfacere și angajarea de noi membri în echipă pentru a susține expansiunea flotei: „Piața de desfacere vrem să o extindem, iar asta o urmărim în fiecare an. În orice companie, din punctul meu de vedere, asta este primordial, pentru că nu poți să știi, azi clientul este, dar mâine poate nu-i, și atunci nu poți să mori odată cu el. Trebuie să ai de fiecare dată o soluție de backup”, este de părere acționarul HD Trans Textil.
Una peste alta, anul 2025 se prefigurează a avea mai mulți cai putere pentru transportatori. Totuși, UNTRR a ținut să precizeze că scenariul de previzionare poate fi influențat de evoluția cursului de schimb, piețele țintă, prețul petrolului și al combustibililor, dar trendul general va rămâne stabil. Piața transporturilor rutiere de mărfuri va ajunge la aproape 30 miliarde de euro până în 2030, cu o creștere anuală medie de 8,3%.
Publicitate și alte recomandări video