Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Ultimul termen de închidere a lucrărilor era 16 decembrie 2013. Ce poate face Primăria după data de 16 decembrie: rezilierea contractului, aplicarea de penalităţi constructorului sau prelungirea termenului. Nu e prima oară când termenul a fost prelungit. Ieri, pe şantier erau câţiva muncitori. Salariile nu s-au mai plătit din septembrie.
Cum arată pasajul din Fundaţie, puteţi urmări în galeriile FOTO de mai jos.
Ieşenii vor rămâne peste iarnă cu un şantier nefinalizat, chiar în centrul oraşului. Oficiali din partea constructorului din Fundaţie au recunoscut ieri pentru „Ziarul de Iaşi“ că termenul final al lucrărilor asumat până acum nu va fi respectat. Cel mai mare şantier din oraş nu va fi închis până pe 16 decembrie, ci va rămâne înzăpezit până în primăvară. Noul termen lansat de SCCF este pentru sfârşitul lunii aprilie 2014. Deşi termenele au fost tergiversate în nenumărate rânduri până acum, iar lucrările s-au mişcat în ritm de melc, oficialii din Primărie încă studiază variante: reţinerea scrisorii de bună execuţie depusă de constructor sau un act adiţional pentru noul termen de finalizare al lucrărilor. Anul Nou le va aduce ieşenilor un pasaj subteran nefuncţional care costă peste 53 de milioane de lei din fonduri europene.
Finalizarea lucrărilor din Fundaţie a devenit o glumă proastă pe care niciun şofer din oraş nu o mai gustă. Din exterior, lucrările par abandonate, iar cei câţiva muncitori care populează şantierul nu fac decât să mişte lucrurile dintr-o parte în alta. În jur de 20 de oameni erau ieri la muncă şi trebăluiau fără prea mult spor la supratraversarea pietonală a pasajului, dinspre Independenţei. Alţii tăiau din nou asfaltul din dreptul Casei de Cultură a Studenţilor pentru a mai îngropa nişte cabluri, iar câteva utilaje se plimbau de colo-colo. Reporterii „Ziarul de Iaşi“ au coborât în interiorul pasajului unde nu lucra ţipenie de om. Luminiţa de la capătul tunelului era obturată de câteva schele şi, în rest, grămezi de pământ şi mizeria de după lucrări. Pasajul care trebuia inaugurat peste o lună arată la interior ca un şir lung de tranşee săpate în pământul sfărâmat sub roţile utilajelor. Movile din materialele folosite la lucrări, bălţi de apă şi beton spart sunt întâlnite pe parcursul celor peste 200 de metri de pasaj. Acesta este tabloul general al pasajul din Fundaţie care ar fi trebuit finalizat până pe 16 decembrie anul curent.
Termenul a fost cel asumat de constructori, la ultima prelungire, şi promovat de Primărie ca fiind unul ideal. Acum, în prag de iarnă, se vorbeşte de o nouă prelungire. Oficiali din partea constructorului au recunoscut ceea ce era vizibil pentru orice trecător: pasajul nu va fi terminat înainte de Moş Crăciun, ci mai degrabă după Paştele de anul viitor. „Angajamentul firmei a fost pentru finalizarea construcţiei pentru 16 decembrie. La momentul respectiv şi la stadiul fizic realizat, consider că termenul nu va fi respectat pentru finalitatea lucrării“, a declarat Gheorghe Rusanovschi, managerul de proiect din Fundaţie, din partea SCCF Iaşi. Conform acestuia, lucrările ar putea să fie complet finalizate la sfârşitul lunii aprilie.
Reziliere, penalizări sau act adiţional?
Prelungirea termenului de execuţie implică însă şi mari riscuri. Deşi există şi varianta rezilierii, municipalitatea pare să nu o ia în calcul. În schimb, constructorul a fost notificat în mai multe rânduri că riscă să rămână fără contract în cazul în care nu-şi duce la bun sfârşit lucrările. Reprezentanţii Primăriei susţin că vor pune firma de construcţii la plată pentru fiecare zi de întârziere, penalităţile fiind de 0,1%/zi din valoarea lucrărilor rămase de executat. Totuşi, municipalitatea ar avea posibilitatea să semneze un act adiţional şi să-şi asume un nou termen cu acelaşi constructor, caz în care nu ar mai fi justificate penalităţile. Edilii spun că vor lua o decizie abia după epuizarea termenului de lucrări asumat prin contract, adică după 16 decembrie. „Nu am discutat rezilierea. Ei sunt deocamdată în temenii contractuali. Noi am tras «n» semnale de alarmă că trebuie să ducă la bun sfârşit contractul. Când intrăm în clauzele contractuale, vom fi nevoiţi să apelăm la ele. Deocamdată sperăm să se încadreze în termen“, a spus viceprimarul Mihai Chirica.
Conform acestuia, reprezentanţii Primăriei studiază posibilitatea de a reţine garanţia de bună execuţie pe care a depus-o constructorul înainte de a începe lucrările. Chiar dacă soluţia rezilierii pare să fie exclusă, oficialii pun sub semnul întrebării continuarea colaborării cu SCCF Iaşi. „Când cineva nu poate să termine un contract în termen, ce garanţie avem că îl poate finaliza pe noul termen? Ce premise avem noi că mâine va fi mai bine ca azi în condiţiile în care ei nu-şi fac treaba? Este mai uşor să lucreze pe act adiţional?“, a întrebat retoric Chirica.
Ce mai este de făcut
Pasajul din Fundaţie este executat mai bine de 90%. Constructorii au transmis că vor continua lucrările în interiorul pasajului pentru execuţia unui foraj orizontal care va prelua apele pluviale şi le va evacua gravitaţional. Această intervenţie implică săpături la trei metri adâncime în subteran. Ulterior, constructorii intenţionează, în ipoteza unei vremi favorabile, să toarne şi stratul de beton dintr-un capăt în altul al pasajului, lucrări programate tot pentru anul acesta. Ulterior, începând din primăvară, pasajul va fi terminat prin turnarea stratului final de asfalt pe care vor circula maşinile. De asemenea, săptămâna viitoare sunt programate asfaltările finale pe bulevardul Independenţei. Constructorii estimează că vor termina atât bulevardul, cât şi porţiunea de stradă din dreptul pasajului unde şoferii îşi rup maşinile. „Dacă acest contract nu se întrerupe cumva între părţi şi dacă va avea continuitate cu noi, termenul pe care noi îl estimăm pentru finalizarea lucrărilor este sfârşitul lui aprilie 2014. Tot ce se lucrează după 16 decembrie este sub semnul întrebării, asupra căruia se va discuta dacă se prelungeşte contractul sau nu“, a mai spus Gheorghe Rusanovschi. Chiar şi lucrările care se desfăşoară acum pot fi sistate oricând. Muncitorii de pe şantier nu şi-au mai primit salariile din luna septembrie, iar bonurile de masă, încă din vară. Aceştia vin la muncă, în fiecare zi, având promisiunea din partea conducerii firmei că vor fi plătiţi.
Cum de s-a ajuns aici
Societatea Construcţii Feroviare Iaşi a obţinut contractul de lucrări acum doi ani, împreună cu asociatul Loial Impex SRL din Suceava. Aceştia au câştigat prin licitaţie lucrările, cu o ofertă finală de 53,11 milioane de lei, fără TVA. Lucrările au început prin 2012 cu devierea reţelelor de utilităţi care intersectau traseul viitorului pasaj. Primul blocaj a apărut în toamna anului trecut, atunci când schimbarea acţionariatului de la Grup Colas a lăsat şantierul în aer. Atunci au fost înregistrate primele întârzieri, de două săptămâni, însă lucrurile au revenit ulterior la normal. Următoarele probleme au fost semnalate la începutul acestui an, când însuşi primarul Gheorghe Nichita a recunoscut că firma avea intenţia să se retragă din Fundaţie şi să renunţe la lucrare. Blocajul a fost continuat şi în vară atunci când muncitorii au intrat în grevă deoarece nu-şi primiseră salariile. Oficialii din Primărie au declarat atunci că managerii firmei de la Bucureşti folosesc banii primăriei pe alte lucrări restante din ţară şi nu au un ritm susţinut la Iaşi. În tot acest timp, Primăria a dus muncă de convingere cu echipele constructorilor cu tot cu ameninţări pentru a se încadra în termene.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
IMAGINEA ZILEI: fața occidentală a aeroportului Iași după ce s-a deschis marelui public
4,25 milioane de dolari pentru cel mai scump medicament din lume
Bulevardul Socola, închis pe jumătate. Pe unde au fost deviate autobuzele
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |