Impact FM regional

Ploaia de diamante din Sudan, provocată de o planetă dispărută

diamant
  • diamant

Un asteroid care s-a dezintegrat parţial în atmosfera Terrei în 2008, provocând prăbuşirea pe sol a unor fragmente ce conţineau diamante, în Sudan, provenea din embrionul unei planete dispărute a Sistemului Solar, au anunţat marţi oamenii de ştiinţă, relatează AFP.

Acea "protoplanetă", de mărimea lui Marte sau a lui Mercur, s-a format în primii 10 milioane de ani de viaţă ai Sistemului Solar, înainte de a fi distrusă în urma coliziunilor cu alte corpuri cereşti telurice, potrivit cercetătorilor europeni.

Asteroidul, denumit 2008 TC3 sau Almahata Sitta, avea mărimea unui automobil. El a fost reperat de astronomi cu câteva ore înainte de coliziunea cu Terra în octombrie 2008, fapt ce a permis oamenilor de ştiinţă să îi observe prăbuşirea pe planeta noastră.

Utilizând o tehnică de microscopie electronică, cercetătorii au studiat compoziţia diamantelor conţinute în fragmentele telurice care s-au dispersat deasupra deşertului Nubian (nordul Sudanului) după explozia asteroidului.

Ei au ajuns la concluzia că aceste pietre preţioase s-au format la presiuni ridicate (peste 20 de Gigapascali), indicând faptul că acea protoplanetă ar fi trebuit să aibă o mărime cuprinsă între cea a lui Marte şi cea a lui Mercur.

Marte (rază de 3.390 de kilometri) şi Mercur (rază de 2.240 de kilometri) sunt cele mai mici planete din Sistemul Solar, care s-a format în urmă cu aproximativ 4,6 miliarde de ani.

Aceste analize "aduc o dovadă convingătoare" a faptului că asteroidul provine dintr-o "planetă dispărută", care a fost distrusă apoi de coliziuni cu alte corpuri cereşti, au subliniat autorii studiului publicat în Nature Communications.

Descoperirea întăreşte teoria potrivit căreia planetele actuale ale Sistemului Solar s-au format din rămăşiţele câtorva zeci de protoplanete de talie mare, au adăugat oamenii de ştiinţă.

Meteoritul 2008 TC3 face parte dintr-o categorie de roci rare denumite ureilite, care reprezintă mai puţin de 1% din totalul obiectelor cereşti căzute pe Terra. Ele au adeseori o concentraţie ridicată de carbon, sub formă de grafit şi diamant. AGERPRES

Ucraina, Taiwanul şi Amnesty International (I)

Alexandru LĂZESCU

Ucraina, Taiwanul şi Amnesty International (I)

Percepţiile eronate privind riscurile şi oportunităţile au avut adesea consecinţe catastrofale în istorie; decizia Chinei privind o invazie a Taiwanului va fi influenţată şi de percepţia privind consistenţa răspunsului Occidentului faţă de agresiunea Rusiei.

Slavă lui Rabelais

Nichita DANILOV

Slavă lui Rabelais

Vom intra într-o epocă în care resursele de materii vor conta la fel de mult ca şi tehnologia. Epoca energiei ieftine, după cum spunea un comisar european, a luat sfârşit. Epoca revendicărilor abia a început.

Ţara asta-i un miracol

Michael ASTNER

Ţara asta-i un miracol

Nu ştiu de ce, dar parcă-n România guvernanţii par să exclame cu toţii (în gândul lor): Păi, unde-am ajunge dacă tot poporul ar putea să se ducă fără probleme dintr-o parte în alta, pe autostrăzi şi drumuri expres şi drumuri naţionale modernizate şi decongestionate de existenţa autostrăzilor şi drumurilor expres?!

(Re)denumiri anapoda ale unor instituții de învățământ (V)

(Re)denumiri anapoda ale unor instituții de învățământ (V)

Nu este exclus ca timpul și uzul să valideze și să impună aceste formule denominative noi, dar, deocamdată, cel puțin pentru persoanele cu o educație umanistă solidă, impresia de improvizație și oportunism persistă.

Cum au fost arvunite locurile AUR de la Iaşi pentru viitoarea legislatură a Parlamentului

Discuţiile de la Şcoala politică de vară de pe Bahlui, care s-a ţinut în aceste zile pe terasa unei berării boeme din târg, ar fi continuat la nesfârşit pe tema imposibilei şi, totuşi, foarte probabilei, coaliţii dintre liberali şi userişti, dacă cineva nu ar fi adus în discuţie, nu se ştie cu ce intenţii, problema vizitei în oraşul nostru a lui George Simion, liderul partidului AUR.

Suspensii speciale