Pod nou plus drum nou egal trafic greu nou prin Iași? După ce vor trece Prutul, tirurile vor intra prin oraș

luni, 08 iulie 2024, 03:28
4 MIN
 Pod nou plus drum nou egal trafic greu nou prin Iași? După ce vor trece Prutul, tirurile vor intra prin oraș

În ajunul anunțării de către CNAIR a câștigătorului licitației lansate cu 11 luni în urmă pentru proiectarea și construirea „Podului peste Prut la Ungheni”, Guvernul a emis o hotărâre pentru prelungirea rețelei de drumuri naționale în așa fel încât podul să nu rămână „în aer” până când va ajunge autostrada la el.

Traseul sinuos al noului drum național (DN 28G) se suprapune cu un fost drum județean (DJ 249), de care administrația județului a scăpat în cea mai mare parte atribuindu-l comunelor riverane Prutului. Devenit drum comunal (DC 8B), a rămas la stadiul de pământ și piatră între localitățile Golăiești și Bosia (Ungheni). Potrivit hotărârii de guvern, 6 km din acest drum (4 în Golăiești și 2 pe raza comunei Ungheni) vor fi primii kilometri de drum național de la noul pod spre Iași.

Drum județean proaspăt modernizat pentru Ministerul Transporturilor

Urmează 11,5 km de pe DJ 249A, porțiune din care jumătate tocmai a fost modernizată cu chiu cu vai de Consiliul Județean cu prețul a 24,5 milioane de lei. Actualizarea costului lucrărilor – în plus, evident – a fost aprobată în unanimitate în ultima ședință de plen a consilierilor județeni. Cei 6 km trebuiau modernizați printr-un proiect european transfrontalier, dar partea din Republica Moldova a picat, ceea ce a dus la amânarea lucrărilor și, implicit, la scumpirea lor.

Încă o corecție pentru Centura ușoară

Înainte de intrarea în Dancu, la viitorul DN 28G se adaugă un ultim segment, lung de 2,11 km, care îl leagă de Tomești. Era ultima parte a Centurii ușoare de ocolire a municipiului Iași, care acum trebuie modificată din nou. Tot în ședința de plen a CJ de luna trecută abia se reușise definitivarea traseului, după luni de zile de „mutat” segmente de drum comunal în categoria județenelor. Proiectul pentru modernizarea celor 73 km de drumuri județene, acum 71 km, a fost deja trimis la București pentru finanțare.

Griji pentru trafic crescut

Într-un interviu acordat cu câteva zile în urmă Ziarului de Iași, primarul Tomeștiului se declara îngrijorat că Centura ușoară va aduce mai mult trafic în comună. Ștefan Timofte a subliniat că între comuna pe care o conduce și municipiul Iași este o problemă de trafic, în zona Barierei Tomești, unde trebuia să fie construit un pasaj peste calea ferată.

Acum, guvernul deschide drum pentru și mai multe camioane prin Tomești-Iași. „S-a aprobat prin HG construirea unui drum de descărcare, preluând un drum județean plus alte terenuri pentru a se construi. Problema majoră însă o reprezintă faptul că, chiar dacă se face această variantă, traficul din Tomești spre Lețcani tot prin municipiul Iasi trece, în lipsa unei centuri”, remarcă cei de la Asociația „Hai că se poate”.

Ei amintesc că a existat o variantă de continuare a Centurii Iași Sud de la Lunca Cetățuii pe bd. Poitiers și apoi pe strada Trei Fântâni până la Bariera Tomești de pe DN 28, variantă finalizată cu pasajul peste calea ferată. Acest segment lung de 12 km, din care urma să fie modernizată o porțiune de 7 km (bd. Poitiers și str. Trei Fântâni – care însă arată și astăzi la fel), a fost abandonat pe motiv că întârzierea demarării proiectului a făcut ca traseul să devină practic urban. Asociația marchează trecerea a patru ani de atunci fără ca în loc să fie propusă o altă variantă ocolitoare.

Drum de legătură vs. Variantă ocolitoare

Nu mai puțin de cinci miniștri în frunte cu premierul Marcel Ciolacu avizează hotărârea de guvern, care însă nu oferă niciun orizont de timp pentru realizarea acestui nou drum național lung de exact 19,695 km. Pentru comparație, proiectul Variantei Ocolitoare Iași-Est, lung de aproape 30 km și în mare parte drum nou-construit, abia a ajuns la patru ani de la lansarea ideii în faza unui studiu de prefezabilitate finalizat, dar cu multe minusuri reclamate de CNAIR.

Podul peste Prut se lasă așteptat

Podul care urmează să fie construit peste Prut la Cotul Bran, între Golăiești și Ungheni, cu tot cu infrastructura rutieră lungă de cca. 1 km se află în faza evaluării financiare a celor trei oferte depuse, etapă care ar trebui să se încheie astăzi și să fie urmată în scurt timp de anunțarea câștigătorului. Dacă va fi încheiat un contract, el va avea o durată de cel puțin 84 de luni, respectiv doi ani pentru proiectare și execuție, urmați de încă cinci ani, perioada de garanție minimă admisă. Așadar, în cel mai fericit caz, pe pod se va putea circula spre sfârșitul anului 2026 – dacă se va realiza până atunci noul drum național.

Cât privește Varianta Ocolitoare Iași-Est, Adrian Covăsnianu, de la „Moldova Vrea Autostradă” nu vede posibilă inițierea unei licitații pentru construirea ei mai devreme de începutul aceluiași an 2026. Această variantă ar porni însă din A8 și ar lega drumurile naționale DN 28 (spre Albița) și DN 24 (spre Vaslui).

În fine, tronsonul ieșean al autostrăzii A8 va fi subiect de dezbatere publică săptămâna aceasta pentru faza obținerii acordului de mediu, dar mai departe de acest jalon nu este nimic clar.

CITEȘTE ȘI: Viitorul pod cu 4 benzi de la Ungheni, vizat de UE pe mecanismul „Mobilitate militară”. Va avea 1 km lungime, va costa 33 mil. euro

LEGENDĂ FOTO DE MAI SUS: Pe lângă Autostrada Unirii și Varianta Ocolitoare Iași-Est, harta Iașului se mai îmbogățește cu o schiță de traseu, un drum de legătură între viitorul pod peste Prut și Tomești (DN 28).

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii