anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Pogromul din 1941, marcat printr-un grandios spectacol de teatru

Reputatul regizor Alexander Hausvater va pune în scenă la Teatrul “Vasile Alecsandri” spectacolul „GOLEM”.

GALERIE
hausvater
  • hausvater
- +

Teatrul “Vasile Alecsandri” va marca pe 28 iunie împlinirea a 72 de ani de la Pogromul din 1941 printr-un spectacol pus în scenă de reputatul regizor Alexander Hausvater. Publicul ieşean, cu care apreciatul artist susţine că are o relaţie specială, considerându-l superior celui canadian, va avea prilejul să vizioneze „GOLEM” în avanpremieră, întrucât lansarea propriu-zisă a acestuia este programată în toamnă.

Pe lângă reprezentaţia de pe 28 iunie, oferită începând cu ora 19, în Sala Mare, va avea loc şi o repetiţie cu public, cel mai probabil în această vineri. „Suntem în faţa avanpremierei unui spectacol de la care aşteptăm foarte mult, fiind creaţia lui Alexander Hausvater. E un regizor care la fiecare spectacol a creat ceva nou şi foarte des a creat şi probleme, adică nu a vrut nicio secundă ca spectacolele lui să treacă neobservate. Le-a dorit şi contemporane, şi polemice întotdeauna. Spectacolul va avea avanpremiera oficială pe 28 ale lunii, pentru că suntem obligaţi să comemorăm Pogromul de la Iaşi din 1941. Va fi şi o repetiţie cu public, deci există două propuneri în această lună iunie de a observa spectacolul în două forme deosebite. În cadrul programului nostru, vrem să comemorăm continuu şi faptul că teatrul evreiesc s-a născut la Iaşi, dar şi faptul că Iaşul în sine a fost timp de cel puţin două secole o comunitate puternic marcată de convieţuirea dintre români şi evrei”, a precizat Cristian Hadji-Culea, director al Naţionalului ieşean.

 
Aluzii la politicieni
 
Alexander Hausvater a mărturisit că ar fi trebuit să monteze spectacolul în cimitirul evreiesc din Praga, spaţiu pe care îl consideră unic în lume, colaborând cu Teatrul Naţional din acelaşi oraş. La Iaşi, nu ar fi fost posibilă realizarea spectacolului în cimitirul evreiesc, în principal din motive financiare. „E foarte dificil astăzi să convingi un teatru care se zbate pentru orice ban să creeze o producţie neconvenţională”, a explicat nonconformistul regizor. Montarea adaptată pentru Sala Mare nu este însă mai puţin spectaculoasă, atmosfera din sânul comunităţii evreieşti pentru care rabinul a creat un monstru protector fiind redată cu ajutorul decorului, muzicii, mişcării scenice şi interpretării actorilor. Alexander Hausvater nu a oferit numai detalii despre spectacol, ci şi-a exprimat totodată dezamăgirea că Iaşul nu ocupă în prezent locul pe care l-ar merita. „Mă irită câteodată gândul că Iaşul nu este capitala culturală permanentă a României şi a Europei. Mă irită gândul că politicienii au rămas aşa de în spate şi au o vină aşa de teribilă”, a punctat artistul.
 
„Avea creaţii mult superioare”
 
În opinia sa, nici teatrul ieşean nu este apreciat şi promovat la adevărata sa valoare. „Istoria teatrului ieşean e pentru mine o istorie destul de tragică deoarece, pe parcursul acestor 15 ani, am văzut cum a fost combătut, neglijat de un oraş numit Bucureşti, care a încercat să provincializeze un teatru pentru că la un moment dat teatrul ăla avea creaţii mult superioare creaţiilor sale. Măcar primele spectacole pe care le-am făcut la teatrul ăsta sunt absolut sigur că erau fără comparaţie în România. Mi se pare foarte important de a sublinia că Teatrul Naţional din Iaşi era şi poate să fie un teatru vârf în România”, a adăugat Alexander Hausvater. Artistul s-a arătat dezamăgit şi de atitudinea pe care o au românii în legătură cu viaţa pe care o duc. „Trăiesc într-o ţară în care oamenii sunt nenorociţi şi ei se întreabă de ce sunt nenorociţi şi răspunsul întotdeauna e Băsescu sau Ponta. Ei sunt nenorociţi pentru că au pierdut capacitatea să se iubească, să-şi iubească semenul, să-şi iubească vecinul, să-şi iubească colegul. Necesitatea negativului şi a urii a distrus cea mai intrinsecă calitate umană, cea mai profundă, fără de care nu putem să existăm, care este iubirea”, a concluzionat Hausvater.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

G7 reîncărcat

Lucian DÎRDALA

G7 reîncărcat

În sine, ideea ca G7 să devină un centru de coordonare spune multe despre aşteptările liderilor occidentali în privinţa următorilor ani: competiţie strategică acerbă, punctată de riscuri militare. Ar fi un mediu în care această structură de cooperare între „Cei Şapte” şi-ar putea dovedi utilitate, după spulberarea optimismului legat de globalizare şi noua concordie între democraţii şi dictaturi.

opinii

„Războiul sfânt” al rasei

Florin CÎNTIC

„Războiul sfânt” al rasei

Astăzi, 29 iunie, la ora 14.30, la Ateneul Naţional din Tătăraşi, Marius Turda, istoric şi universitar de clasă internaţională, profesor la Universitatea Oxford Brooks, lansează ediţia românească a unei cărţi esenţiale pentru înţelegerea ideilor şi politicilor consacrate rasei şi eugenismului în Ungaria secolulului XX. Evenimentul cuprinde şi vernisajul unei expoziţii itinerante, care va rămâne o lună pe simezele Ateneului, şi care merită şi ea a fi urmărită.

The Show must go on!

Radu PĂRPĂUȚĂ

The Show must go on!

Fraţilor şi surorilor, merită să vorbim puţin despre pandemia consensuală şi dementocratică planetară. Ce-i drept, acum se stinge uşor, dar nimic nu ne face să credem că nu mai poate reapărea: din nou sau sub alte forme, mai atroce, iar „măsurili” tot mai erect comunistoide, de ar rânji cu gura până la urechi Ceaşcă de ar mai trăi: „V-am zis eu că măsurili trebui luate”.

Bill Evans - un romantic al avangardei

Alex VASILIU

Bill Evans - un romantic al avangardei

La sfârşitul lunii februarie 1957 era publicat în America de Nord albumul discografic New Jazz Conceptions - momentul impunerii lui Bill Evans printre cei mai inovatori, mai influenţi muzicieni din istoria acestui tip de artă. Raportul inovaţie - influenţă a fost rar stabilit în jazz-ul modern, însă Bill Evans poate fi considerat un caz fericit, mai ales că a rămas în istorie cu preafrumoasa, cuprinzătoarea formulă un romantic al avangardei.

pulspulspuls

Cum a stat şăful cel mare pân’ la ziuă-n club, dând peste cap programul?

Cum a stat şăful cel mare pân’ la ziuă-n club, dând peste cap programul?

Pentru că ieri am auzit că a ieşit oleacă de tevatură prin politichia de Bahlui legat de ceea ce remarcam noi într-un pulsuleţ, am zis că musai să venim cu oarece precizări suplimentare pe astăzi, stimaţi telespectatori. 

Caricatura zilei

Ro-Alert te sperie de-acu și în străinătate

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.