Polițiști, bicicliștii, Primărie. Renovarea șos. Bucium, transformată peste noapte – un prim aspect care dă de gândit

duminică, 15 septembrie 2024, 15:20
5 MIN
 Polițiști, bicicliștii, Primărie. Renovarea șos. Bucium, transformată peste noapte – un prim aspect care dă de gândit

Pe dealul Buciumului lucrurile au început a se complica de vreo 15 ani încoace, cu o evoluție mai accentuată în ultimii 10. Lume tot mai multă, infrastructură rutieră de mijloc de secol XX. Promisă de multă vreme, refacerea acestei importante artere de intrare în oraș și de uz zilnic pentru mulți dintre noi s-a anunțat a veni în sfârșit cu un proiect ameliorativ, care însemna mărirea numărului de benzi, inclusiv crearea uneia pentru biciclete, așa cum sunt în Bacău – ca să dau cel mai simplu și modest exemplu, fără să mă gândesc la Munchen sau alte orașe europene normale, conduse tot de niște oameni, nu de extratereștri.

Întinsă pe aproape 5 ani, promisiunea s-a dovedit a fi o fentă obscură îmbrăcată cu ștampile și documentații, un mare bluf explicabil doar în mediul subculturilor normate de escrocherii și funcționale prin tertipuri sau chiar înșelătorii fățișe.

De cum a început în urmă cu câteva luni, marea reabilitare a celui mai titrat bulevard ieșean (starea lui a fost adesea criticată în presă și social media) și-a arătat adevăratele dimensiuni, care frapează prin modificarea vizibilă a proiectului avizat și făcut public la vremea lui, fără nicio explicație anterioară dată de către primărie. În realitate, nu este vorba decât de o refacere a covorului asfaltic, fără lucrări de excavare, fără lărgiri și creșterea numărului de benzi, dar, aspect extrem de important, fără înființarea benzii pentru biciclete, atât de necesară și de mult cerută de către oameni. Vina (sau cauza, cum doriți să o numiți) acestei abateri de la proiect și de la așteptarea oamenilor (în virtutea căreia instituția primăriei are un rost pe această lume) a fost plasată, să reținem, în curtea Poliției Rutiere. Dacă o fi sau nu o fi adevărat, nu știm, pentru că nu prea ne mai vine să credem tot ce ne comunică domnul Chirica (oricum, pentru ceea ce se dovedește astăzi a însemna reabilitarea respectivă, s-a făcut mult prea mult zgomot, a durat mult prea mult demararea lucrărilor, iar marile probleme zonale vor rămâne nerezolvate, poate chiar se vor amplifica). Observăm însă că mândra și potectoarea noastră instituție polițienească nu a infirmat declarația primăriei, ceea ce dă de gândit și înclină spre a le da dreptate administratorilor drumului cu pricina.

 

Pista pentru biciclete din Copou, o contradicție funcțională  

Revopsită anual în roșu neon (?!), porțiunea de trotuar din dealul Copoului care a fost transformată în chip mai mult sau mai puțin inspirat de către fostul primar Nichita în pistă velo, rămâne și astăzi cea mai râvnită cale de promenadă pentru bicicliști. Și nu pentru că ar fi ceea ce ar trebui să fie, ci pentru că nu există o alta care să dea tihna și plăcerea pedalatului prin orașul nostru. Dar: pe ea circulă trotinete și biciclete cu viteze care, la vale, trec bine de 50 km/h, alături de pietoni mai tineri sau mai bătrâni, însoțiți de copii, nu de puține ori. Întrebare pentru Poliția Rutieră (aceeași care a refuzat, se pare, crearea pistei pe carosabilul din Bucium): cum ați avizat și de ce tolerați această bifuncționalitate ilogică și completamente periculoasă a unui trotuar (și, ca el, sunt foarte multe în oraș)? În plus, de ce ați avizat și mențineți amplasarea unui semn de circulație care, dacă avem minimă logică, ne face să râdem, dar ne și sperie: cel care ne anunță că pe trotuarul respectiv circulă bicicliști laolaltă cu părinți și copii de mână (de parcă un copil de 5 ani scăpat din mâna mamei ar ține cont de riscurile pe care voi le legalizați, stimați domni cârmuitori cu fireturi la epoleți; ori vreun trotinetist de 16 ani, aflat în cel mai bun caz singur pe vehiculul lui electric). O să spuneți că este lege în vigoare, și sunt convins că aveți răspunsul cu articolul și paragraful pregătite. Așa o fi, dar nu cumva principalul rost pe care îl aveți este cel al prevenției? Poate că semnul acela o fi bun doar pe locuri drepte, fără pante cum este cea a Bulevardului Carol.

 

În baza legislației inadaptate și în lipsa infrastructurii adecvate, comportamentul agenților de circulație devine ostil bicicliștilor

În una dintre diminețile acestei veri, pe bicicletă fiind, stăteam cuminte la roșul semaforului de la Casa Universitarilor, sensul de urcare. Se face verde și trec, e drept, călare pe bicicletă, dar pe la marginea de către intersecție a marcajului pentru pietoni. Ceva mai la deal, sunt oprit de un agent de poliție simpatic, modelul nou, cu barbă și fără chipiu. Îmi explică ce ilegalitate gravă am comis cu cei 3 km/h cât aveam la traversarea mea (care, propriu-zis, a fost pe carosabil și nu pe trecere); eu îmi recunosc „fapta”, dar încerc să-i atrag atenția că pista mea de biciclist îmi creează stare de dubiu în lipsa unei semnalizări explicite și dedicate (nu mai știu ce rol joc și cărei reguli să mă supun în fața semaforului: deși aflat pe pistă, trebuie să mă prefac că sunt pieton? sau sunt ciclist și trebuie să trec pe carosabil, ca toate celelalte vehicule rutiere?). Deși tânăr (cel mult 30 de ani), îmi răspunde în același stil și cu aceleași moraliste observații pe care le credeam uitate în negura anilor 90  că aceasta este legea și că trebuie să ne supunem ei. Nu am ce face, continui, și îi dau exemplul altor orașe chiar de la noi din țară unde, în situații similare cu cea a noastră, alături de semaforul pentru pietoni este amplasat și cel pentru bicicliști. Omul nostru începe a se încrunta văzând că vorbesc despre alte normalități decât cea în baza căreia a fost instruit să acționeze (bașca îl mai întreb și dacă el, în locul meu fiind, ar coborî de pe bicicletă la fiecare trecere de pietoni, din 50 în 50 de metri, sau ar renunța la a mai urca în șa) și brusc îmi cere să mă legitimez, pentru cuvenita contravenție…

 

Deducția/constatarea pe care ne-o indică faptele cotidiene

În orașul nostru, Poliția Rutieră nu inițiază proiecte de prevenție și de regularizare a traficului și nu avizează ceea ce primăriei nu-i place sau nu-i convine la bugetul de cheltuieli; doar amendează, dar aceasta nu va rezolva niciodată problemele.

 

Citește și: 

Etichete: bucium, bulevard

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii