Pool (No water) sau cum să sari într-o piscină goală fără să-ți frângi oasele
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Pool (No water) sau cum să sari într-o piscină goală fără să-ți frângi oasele

GALERIE
download
  • download
- +

Adaptare a fost cuvântul care, alături de pandemie, noul coronavirus, urgență, alertă și izolare, a acaparat în prezent conver­sația publică a mapamondului și încă în toate limbile pământului.

Tonul general a fost de sondare la nivel planetar a unui necunoscut microscopic care ne-a silit să in­teracționăm foarte limitat, să reevaluăm tot ceea ce și cum făcusem până în urmă cu câteva luni de zile, să restructurăm fundamentele profunde ale profesiunilor noastre și să inventăm soluții. Ar­tiștii, naturi neliniștite imaginativ prin felul lor de a fi, au reacționat în consecință, elaborând versiuni intermediate tehnologic, rezolvări hibridizante.

Radu Nica e interesat de mul­te sezoane de raporturile teatrului cu filmul, le-a explorat în puneri în scenă și analize teoretice, căci regizorul e și profesor la Facultatea de Teatru și Film a Uni­versității „Ba­beș-Bolyai“. Proiectul realizat recent cu actori ai Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca (Buzási András, Kali Andrea, Marosán Csa­ba, Otvös Kinga, Var­ga Csilla) a venit deci pe o linie de continuitate estetică, iar demersului i s-au alăturat Andu Dumitrescu (partea video) și Vlaicu Golcea (design sonor și muzică), și unul, și celălalt cu expertiză solidă în transgresarea granițelor artistice. Ce propun ei poate fi vă­zut online până pe 10 iulie, iar detaliile se găsesc pe pagina web a producătorului.

 

Unisonul a fost treaba regizorului

 

Radu Nica a făcut o alegere inteligentă cu Pool (no water) a lui Mark Ravenhill. Construcția narativă a piesei și perspectiva raporturilor dintre personaje se potrivesc perfect cu maniera de lucru la dis­tanță îngăduită de securitatea sanitară, devenită volens nolens format de repetiții. Echipa nu s-a întâlnit fizic, a fost tele-creație, dar există acum atât de multe mijloace de comunicare instantanee, încât distanțele par­că nici nu mai contează. Și, finalmente, ceea ce contează și în tea­tru, care, da, se auto­definește ca artă vie, e acomodarea la aceeași lungime de undă a fanteziei. Unisonul a fost treaba regizorului, iar colaborarea cu o trupă stabilă rodată în demersuri precedente a fost un atu.

Ravenhill vorbește pe șleau teatral despre mediul artistic, scanând dramatic legăturile din interiorul unui grup de prieteni în varii etape ale evoluției lor profesionale și umane. Personajele nu au nume (cu excepția celor trecuți la cele veșnice) și susțin o serie de monologuri din textura cărora răzbat sentimente contrastante, de la invidie mascată la răutate fățișă, lipsă de scrupule, frustrări abisale, gelozii, visceralități surprinzătoare pentru oameni preo­cupați de cultivarea frumosului, dar caracteristice sferei artistice. Încărcătura refulează la petrecerea organizată de cea mai de succes dintre ei (cariera i-a luat un curs ascendent prin exploatare creativă a morții unui camarad din gașcă!) care îi invită la propria piscină.

Titlul anunță ambivalența ca unitate structurantă și anticipează duritatea seacă a lipsei de scrupule practicată în slujba sfintei arte. Nimeni nu are frisoane morale, nici unul nu ezită să transforme circumstanțe tragice în oportunități profesionale. Pentru că hazardul face, fix ca în unele glume din folclorul teatral, ca nenorocirea cuiva să devină șansa altcuiva. Renumita gazdă are un accident în piscina simbol, iar haita se animă mânată de dorința de a documenta video suferința. Paravanele explicative nu pot escamota speranțele în neașteptata trambulină de (re)lansare.

 

Momentele au fost realizate independent

 

Premisa regizorală a fost transferul în imaginea filmată a acestui material teatral într-o formulă art­video. Nu dezbatem aici cât mai e teatru și cât nu e. Miza realizatorilor a fost să încheie un produs valid estetic, adaptat condițiilor de pandemie. Și au făcut-o lăudabil. La modul metaforic, au sărit și ei într-o piscină goală, dar au gândit bine cum s-o facă și nu și-au frânt oasele. Radu Nica a știut exact ce vrea, a coordonat ansamblul, a ghidat actorii pe poteci neumblate, i-a îndemnat să joace cu distanțare brechtiană. Viziunea lui mizează pe adăugarea straturilor video și sonor celui dramaturgic, într-un colaj de frame-uri înregistrate acasă la actori, prelucrate de Andu Dumitrescu și de Vlaicu Golcea, asamblate într-o operă de tip instalație video.

Comentariul vizual își arogă prim-planul, e obligatoriu la un produs pentru streaming, dar suprapunerea de limbaje e abil dezvoltată, iar imaginile abundă de sensuri. Tehnicile sunt variate: filmare în contre-jour, alb-negru, color, prelucrare prin efecte speciale, supraexpunere, negativ, perete verde, unghiuri neobișnuite, procesare voce etc. Fluxul creator nu a fost concomitent, ca în arta teatrală, e etajat de succesivitate. Momentele au fost realizate independent, materialul colectat a fost selectat și prelucrat ulterior, păstrând prin montaj conținuturile reașezate în compoziții filmice.

Conceptul video și cel sonor ambalează interpretarea actoricească în formatul de artă video, cert mai puțin caldă decât modelul clasic-teatral. Dar e altceva și nu e cazul să ne temem să ne placă. Pentru că, dincolo de riscurile asumate de parcursurile ce tatonează teritorii neatinse, e în spatele acestui Pool (no water) curajul tipic deschizătorilor de drumuri.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Grilă de lectură pentru conflictul din Orientul Mijlociu

Alexandru LĂZESCU

Grilă de lectură pentru conflictul din Orientul Mijlociu

Încercând să revină la formulele tradiţionale de abordare în chestiunea conflictului israeliano-palestinian, formule care au eşuat de fiecare dată în trecut, şi la negocierile cu Iranul, administraţia Biden nu a făcut decât să destabilizeze şi mai mult situaţia din regiune facilitând probabil ascensiunea grupării teroriste Hamas.

Filmuletul zilei

opinii

Eu, El, Supremul

Nichita DANILOV

Eu, El, Supremul

În ciuda dansului diplomatic mai mult sau mai puţin impus din afară, fiecare parte stă la cotitură şi aşteaptă ca partea adversă să facă un pas greşit şi să clacheze.

Plugarul şi moartea

Dana ȚABREA

Plugarul şi moartea

Nu e foarte evident ce se petrece în Plugarul şi moartea deoarece, dincolo de revolta protagonistului faţă de fenomenul morţii - o revoltă deopotrivă disperată şi sfidătoare - sau de justificările aduse de personajul Moartea, nu avem o poveste aşa cum poate ne-am fi aşteptat. Cu toate acestea, datorită proiecţiilor şi a filmărilor, unele realizate de sus, a modului în care se jonglează cu decorul din scenă şi cu cel proiectat, deşi oarecum static, luând forma unei meditaţii de scenă, spectacolul are un ritm al său, chiar dacă unul mai mult interior, la care contribuie culorile, formele, hiperbolele artistice (imagini supradimensionate) şi sunetele.

Cale bătută de la ţară la oraş

Michael ASTNER

Cale bătută de la ţară la oraş

Gata. Bagajele-s făcute.

pulspulspuls

Senatoarea de la Iaşi a dat iar iama-n pălării

PULS

Senatoarea de la Iaşi a dat iar iama-n pălării

Nu ştim alţii cum sunt, dar noi, numai când vedem o nouă pălărie a madamei senator PNL de Iaşi Scântei, parcă ne tresaltă inima de ce procopseală pe capul nostru s-a ales încât să avem şansa unei aşa reprezentări în Parlament. Nu, nu vă gândiţi că e la Iaşi madama, căci auzim că pe-aici n-a mai dat de la alegeri încoace, ci undeva pe la Arad, de ziua Regelui, ştiţi voi pasiunea veche.

Caricatura zilei

Rabla

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.