Postim la fel? Iubim la fel?
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

vineri, 27.11.2020

Postim la fel? Iubim la fel?

GALERIE
pr Constantin Sturzu
  • pr Constantin Sturzu
- +

În toate religiile, de-a lungul veacurilor, regăsim ideea de post. Se pot găsi similitudini, se pot face tot felul de conexiuni. Dar oare semnificaţia postirii este aceeaşi la toţi?

Există un dialog extrem de relevant pe această temă în cele trei Evanghelii sinoptice care porneşte de la... nepostire! "Atunci au venit la El ucenicii lui Ioan, zicând: Pentru ce noi şi fariseii postim mult, iar ucenicii Tăi nu postesc? Şi Iisus le-a zis: Pot oare, fiii nunţii să fie trişti câtă vreme mirele este cu ei? Dar vor veni zile când mirele va fi luat de la ei şi atunci vor posti" (Matei 9, 14-15).

În Rai, protopărinţii Adam şi Eva au încălcat porunca postului, gustând din rodul "pomului cunoştinţei binelui şi răului" (Facerea 2, 17). Această interdicţie n-ar fi fost una pentru totdeauna. După ce s-ar fi maturizat duhovniceşte, unindu-se cu Dumnezeu în chip deplin, ar fi primit şi această "cunoştinţă". Aşa cum un părinte îşi ţine azi departe copilul de anumite informaţii pe care i le dezvăluie pe măsură ce vârsta îi permite să le "proceseze".

Aşa a debutat istoria unei omeniri aflate departe de "grădina Raiului" şi care era marcată de anunţata venire a unui Mântuitor (cf. Facerea 3, 15). Mesia era aşteptat de toţi drepţii şi prorocii Vechiului Testament cu multe lacrimi şi cu jelire. Starea aceasta de postire, sugestiv ilustrată de expresia "cu sac şi în cenuşă", era ca o prelungire a plânsului adamic. Aşadar, postul era unul nu doar de pocăinţă, ci mai ales de implorare a lui Dumnezeu şi de pregătire pentru venirea Izbăvitorului pe Care urma să-L trimită la "plinirea vremii".

Răspunsul pe care-L dă Iisus celor indignaţi că ai Săi ucenici nu postesc ne descoperă două realităţi. Prima, că postul în sine nu este mântuitor. Şi nici vreo altă prescripţie a Legii veterotestamentare. Ele sunt doar "călăuză spre...". A doua, că s-a împlinit aşteptarea celor ce posteau: Mesia a şi venit, este de faţă. Prin întruparea Cuvântului, a venit timpul bucuriei, jelirea nu mai are rost (Sfântul Grigorie cel Mare). Ca să nu mai pomenim faptul că la unii jelirea era doar de faţadă: "Când postiţi, nu fiţi trişti ca făţarnicii; că ei îşi smolesc feţele, ca să se arate oamenilor că postesc" (Matei 6, 16).

Mântuitorul Se arată pe Sine ca Mire. Dar cine e mireasa şi care este "cămara de nuntă"? Unirea dumnezeirii cu umanitatea se prezintă ca o cununie mistică, o unire reală, dar greu de cuprins cu mintea noastră. Fiul lui Dumnezeu uneşte în Sine firea dumnezeiască pe care o avea cu firea omenească pe care o ia din preacuratele "sângiuri" ale Fecioarei Maria. Camera nupţială a fost chiar pântecele Fecioarei. De aici a ieşit Mirele ca să se unească cu toată Biserica - cu aceia care vor răspunde chemării lui Dumnezeu. Sufletul omului devine, astfel, mireasă a lui Hristos.

După Înălţarea Domnului la cer, iarăşi postim. Căci "S-a luat Mirele de la noi", adică Trupul Său a fost ridicat la Tronul Preasfintei Treimi. Dar El nu ne-a lăsat orfani (Ioan 14, 8), ci e cu noi "în toate zilele, până la sfârşitul veacurilor" (Matei 28, 20). "Ne-a dăruit Împărăţia Sa ce va să fie" (cf. Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur). Exprimare paradoxală, dar acoperind o realitate duhovnicească. În Biserică, fiind "mădulare vii", suntem uniţi cu Hristos. Dar unirea încă nu e deplină. De aceea postim. Şi sunt unii care postesc toată viaţa, după cât de mult tânjesc ei să-L dobândească pe Dumnezeu. La sfârşitul lumii, postul va fi suspendat definitiv. Căci "Împărăţia Cerurilor asemănatu-s-a omului împărat care a făcut nuntă fiului său" (Matei 22, 2). O nuntă presupune bucate şi băutură din belşug, veselie şi o interacţiune între nuntaşi... fără restricţii - ca să folosesc actualul limbaj "pandemic". "Să ne bucurăm şi să ne veselim şi să-I dăm slavă, căci a venit nunta Mielului şi mireasa Lui s-a pregătit" (Apocalipsa 19, 7).

În continuarea dialogului evocat la început, Domnul spune şi o pildă: "Nimeni, rupând petic de la haină nouă, nu-l pune la haină veche, altfel rupe haina cea nouă, iar peticul luat din ea nu se potriveşte la cea veche. Şi nimeni nu pune vin nou în burdufuri vechi, altfel vinul nou va sparge burdufurile; şi se varsă şi vinul şi se strică şi burdufurile. Ci vinul nou trebuie pus în burdufuri noi şi împreună se vor păstra. Şi nimeni, bând vin vechi, nu voieşte de cel nou, căci zice: E mai bun cel vechi" (Luca 5, 36-39). Haina veche şi burduful vechi sunt cei ce "rămân slabi şi pământeşti" (Sfântul Ioan Gură de Aur), nefiind înnoiţi prin credinţă în harul Duhului Sfânt.

Preluând o tâlcuire din scrierile lui Beda Venerabilul, spunem că prin vin suntem revigoraţi lăuntric, iar prin haină suntem acoperiţi exterior. Aşadar, ambele simboluri fac trimitere la dinamica vieţii duhovniceşti. Haina arată faptele bune, vizibile din afară, care "strălucesc înaintea oamenilor". Prin vin şi prin "noul vin", mai exact, înţelegem "ardoarea credinţei, nădejdii şi dragostei prin care, sub privirea Creatorului nostru, sufletele noastre sunt tămăduite lăuntric de înnoirea Duhului". Haina cea nouă ne aduce aminte de Botez: "câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi şi-mbrăcat" (Galateni 3, 27). Odată murdărită prin păcat, ea poate fi din nou curăţată în Taina Pocăinţei. Vinul din burduf este imaginea împărtăşirii euharistice, care se oferă celui ce "umblă întru înnoirea vieţii" (Romani 6, 4).

Am putea spune, aşadar, că postim la fel cu cei din alte spaţii religioase? În aspectele exterioare ale ascezei putem găsi multe lucruri comune. Dar care e rostul postului lor sau cine le este ghid? Pe de altă parte, sunt anumite confesiuni eterodoxe în care s-a renunţat parţial sau chiar total la post. Dacă se cred un soi de apostoli contemporani cu Iisus şi, deci, consideră că nu au nevoie să mai postească, e problema lor. Noi credem că Dumnezeu este cu noi, însă pentru a reface sau a nu pierde legătura de iubire cu El, pentru a ne deschide tot mai mult către dragostea Lui, avem nevoie să flămânzim şi să însetăm după El. Şi la propriu, nu doar la modul duhovnicesc. Căci suntem şi trup, nu doar suflet.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Mafia soft care ne papă lună de lună taxele şi impozitele

Dan CONSTANTIN

Mafia soft care ne papă lună de lună taxele şi impozitele

Până când acest sistem de promovare în instituţiile statului nu va fi spart, nu vom putea progresa, nu ne vom putea dezvolta, vom bălti însă în ignoranţă fără să ne dăm seama că taxele şi impozitele noastre merg la rudele, prietenii şi amantele lor.

Filmuletul zilei

opinii

Minciună, adevăr, ficţiune

Alexandru CĂLINESCU

Minciună, adevăr, ficţiune

Fake-news? Termenul desemnează un ghiveci în care intră zvonurile, legendele urbane, teoriile conspiraţioniste, minciunile politice, farsele de prost gust etc. Nici aici, nimic nou sub soare. Singura diferenţă - internetul ca mijloc de difuzare rapidă a informaţiilor, care pot fi adesea false, dar tot internetul e un mijloc extraordinar de verificare a lor (nu degeaba China comunistă controlează internetul).

Termic, hibrid, electric (III)

Neculai SEGHEDIN

Termic, hibrid, electric (III)

De ce lumea cumpără automobile electrice? Pentru că sunt la modă, pentru că sunt nepoluante (nu e chiar aşa!), pentru că sunt simple şi uşor de condus. Dezavantajele sunt costul ridicat, timpul de încărcare al acumulatorului relativ mare şi autonomia redusă.

„Spectacolul” aroganţei

Nicolae CREŢU

„Spectacolul” aroganţei

Între multiplele forme ale nesimţirii, afişate public, cu „panas”, de grobienii parveniţi ai deceniilor postdecembriste, una dintre cele mai mediatizate este cea legată de îmbăţoşatul moft al „beizadelelor”. 

pulspulspuls

Dom’ Vasile şi dom’ Vasilică: atenţie mare la aceştia doi!

Dom’ Vasile şi dom’ Vasilică: atenţie mare la aceştia doi!

Pentru că tot mai multă lume ne întreabă în ultima vreme ce se va alege de partidoiul ieşean după alegerile de săptămâna viitoare şi pe mâna cui va încăpea el, iacătă că l-am convocat de urgenţă la o cafeluţă pe amicul nostru Archibald Tănase, om cu doftorat magna cu lăute în sforăraie politică de Bahlui, ca să ne spună ce-a mai auzit despre chestiunea asta îmbârligată şi încotoşmănată în mai multe abureli de campanie. 

Caricatura zilei

BakeNews

Editia PDF

Bancul zilei

O ambulanta goneste pe strazi si, la o intersectie rastoarna si accidenteaza un pieton. Soferul coboara imediat, ridica victima (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.