anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Povestea Esplanadei Elisabeta: locul instabil din centrul Iașului, transformat într-o splendoare arhitecturală

GALERIE
Rapa galbenaRapa galbena 1947Rapa Galbena02Rapa galbena 2008Rapa_Galbena_Iasi_01
  • Rapa galbena
  • Rapa galbena 1947
  • Rapa Galbena02
  • Rapa galbena 2008
  • Rapa_Galbena_Iasi_01
- +

Numele "Rapa Galbena" sau "Esplanda Elisabeta" denumesc zona de trecere dinspre bulevardul Copou spre Gara. Zona a fost in trecut una din probleme Iasului, insa a fost transformata in monument istoric dupa amenajarea ei si transformarea intr-un loc de promenada.

Rapa Galbena este inclusa pe Lista Monumentelor Istorice din 2004 si este unul dintre putinele obiective istorice a caror renovare s-a incheiat chiar mai devreme de termenul stabilit. Nu cu foarte mult inainte de termen (2 saptamani), insa la timp ca 2007 sa gaseasca zona cu un nou aspect.
Zona a purtat in trecut denumirea de "Esplanada Elisabeta". In perioada in care amenajarea punctului de trecere intre Copou si strada Garii au fost finalizate (1900), era la moda ca strazile sa poarte nume princiare. Astfel, "autoritatile au zis strazii ce venea dinspre Pacurari: "Regina Elisabeta", esplanadei "Principesa Maria" iar bulevardului spre gara "Ferdinand" (Ion Mitican, Vechi locuri si zidiri iesene, vol. I). Era modul iesenilor de a-si aminti de Casa Regala a Romaniei.

In locul actualelor corpuri ale Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" si a caminului Akademos, pe aripa stanga a esplanadei se inalta hotelul Bejan. Constructia inginerului Grigore Bejan era una moderna si foarte bine amplasata din punctul de vedere al peisajului. Vederea catre Gara, intr-o perioada in care pe partea dreapta a strazii era amenajata o gradina publica, asigura o priveliste frumoasa pentru turistii gazduiti de hotel. In plus, amplasamentul era unul central, de unde se putea ajunge cu usurinta in orice alt punct de atractie al Iasului.

Solutia construirii unei esplanade

Inainte de amenajare, Rapa Galbena era un loc instabil care-si tinea continuu sub amenintare "chiriasii". Aici se intalneau izvoarele care coborau de pe Copou in drumul lor spre Bahlui, iar umiditatea facea ca alunecarile de teren sa fie obisnuite.

Spatiul a fost amenajat in vremea pe cind primar al Iasului era Alexandru Badarau. Constructia care mai poate fi vazuta si azi a fost realizata pe la 1898-1900 si da, inca si acum, la aproape un secol de la realizarea ei, o pregnanta impresie de monumentalitate. Inainte ca Ripa sa fie amenajata, aici "functiona" o "lutarie", un loc de unde olarii si constructorii din zona se aprovizionau cu lut galben. Asa se si explica denumirea locului, transmisa din generatie in generatie pina azi.

Tot pe la Esplanada Elisabeta treceau odinioara si "aparii", cei care, inainte de 1909, cind s-au incheiat lucrarile de alimentare a orasului cu apa de la Timisesti, aprovizionau zilnic Iasul cu pretiosul lichid. "Aparii" carau apa cu sacaua, asa cum se practica in intregul Orient. Acestia erau, de regula, oameni foarte saraci, singura marfa pe care si-o puteau permite spre vinzare fiind indispensabila apa. Initial esplanada Elisabeta construita in partea superioara a Rapei Galbene oferea o imagine asupra palatului venetian al Garii din Iasi si asupra Vamii Vechi si Antrepozitelor ce au fost de asemenea construite la sfarsitul secolului 19.

Cel care a venit cu ideea asanarii zonei a fost primarul Neculai Gane. Acesta dorea modernizarea orasului si a contractat chiar si o firma din Londra specializata in asfaltari. Punerea in practica a ideii primarului a intampinat atat dificultati tehnice (izvoarele subterane si construirea unei canalizari speciale cu deversare in Bahlui), economice, cat si politice (schimbarile guvernamentale).

Sursă: pagina de Facebook Iasi (Istoric Oras). Mai multe imagini cu Râpa Galbenă de-a lungul timpului găsiți AICI

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Transferul de primari, o dovadă de slăbiciune

Cosmin PAȘCA

Transferul de primari, o dovadă de slăbiciune

Campania de racolări declanşată de liberali înseamnă în primul rând o umilinţă pentru propriul electorat şi activul de partid. E o palmă pe obrazul acelor liberali (mulţi, puţini?) care s-au luptat în ultimii patru ani cu „ciuma roşie” pe uliţa satului, care şi-au pierdut patru ani din viaţă crezănd că PNL trebuie să facă opoziţie.

Filmuletul zilei

opinii

Savanţii zilelor din urmă

Codrin Liviu CUȚITARU

Savanţii zilelor din urmă

„Dragul meu, adevărul este chiar cel comunicat de hârţogarii academici: mi-am mistificat activitatea de cercetare, aşa-zisele informaţii epocale, savantlâcul, biografia, tot! Existenţa mea e o farsă de la A la Z. Nu puteam să mor cu minciuna în spate! Mă bucur că accidentul deconspirării s-a petrecut înainte de ieşirea din sistem. Nu vor fi consecinţe punitive, iar eu, în sfârşit, voi savura câţiva ani de sinceritate....”

Iaşul vrea tren urban! (II)

George ŢURCĂNAŞU

Iaşul vrea tren urban! (II)

În ciuda dorinţei autorităţilor locale ale aglomeraţiilor urbane importante ale României, fără o descentralizare reală punerea în practică a proiectelor de trenuri urbane e extrem de dificilă. Atâta vreme cât tot ce ţine de infrastructura de transport feroviar se decide la Ministerul Transporturilor şi autorităţile locale sau judeţene nu pot contacta după nevoile lor transportul feroviar, lucrurile se vor mişca foarte greu. 

De la moară la războiul de ţesut

Bogdan ILIESCU

De la moară la războiul de ţesut

„Obstacolele sunt acele lucruri groaznice pe care le vezi când îţi iei ochii de la ţelul tău.” Henry Ford

pulspulspuls

Alexe a mutat, se pregăteşte Chirica: Şandru, un pas în faţă

Alexe a mutat, se pregăteşte Chirica: Şandru, un pas în faţă

Caricatura zilei

3 AM

Editia PDF

Bancul zilei

Îi datoram multe coronavirusului. A reusit sa-i aduca pe români înapoi în tara si a putut sa le înve (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.