De Business

Punem punctul pe știi

Povestea inedită a ieșencei Ștefania Mihăilescu: Vocea ei cucerește brandurile de top din România și din lume

duminică, 19 ianuarie 2025, 14:00
7 MIN
 Povestea inedită a ieșencei Ștefania Mihăilescu: Vocea ei cucerește brandurile de top din România și din lume

Când ascultați un mesaj publicitar, este posibil ca vocea care vă întâmpină să fie a unei ieșence. Ștefania Mihăilescu este vocea din spatele multor campanii audio, de la reclame TV și radio la mesaje pentru centrale telefonice sau spoturi pentru produse medicale și suplimente, videoclipuri de prezentare ale unor instituții medicale, bănci sau companii de IT. În ciuda avansului inteligenței artificiale, Ștefania Mihăilescu a menționat pentru „Ziarul de Iași” că vocea umană rămâne esențială pentru a transmite emoție și naturalețe.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

De-a lungul carierei de voiceover, Ștefania Mihăilescu a colaborat cu branduri precum Anyoli, Kamis, Cronosmed, Fiterman Pharma, Douglas, Cosmetic Plant, Recolamp sau Edu Boost. Pe lângă această activitate, Ștefania Mihăilescu este și prezentatoare de evenimente și solistă. Ea spune că toate aceste pasiuni sunt legate de voce, scenă și comunicare. Ștefania  Mihăilescu a început să lucreze ca voiceover artist în urmă cu mulți ani, când era reporter la Radio Iași. Experiența aceasta a ajutat-o să își îmbunătățească vocea și dicția, a povestit ea pentru „Ziarul de Iași”.

„Am început să descopăr secretele activității de voiceover în urmă cu mulți ani, pe vremea când lucram ca reporter la Radio Iași. Această experiență m-a ajutat enorm: mi-am șlefuit vocea, dicția, apoi am învățat să transmit emoție și să mențin atenția ascultătorilor. Practic, un voiceover artist dă viață textului. Poate fi vorba despre  un mesaj de întâmpinare pentru o centrală telefonică, o reclamă la radio sau TV, o campanie pentru un brand, un clip video de prezentare, servicii medicale, spoturi pentru medicamente sau suplimente”, ne-a explicat Ștefania Mihăilescu.

Cum își pregătește vocea pentru proiecte complexe

Într-o zi obișnuită de muncă, Ștefania își pregătește vocea cu exerciții, apoi verifică proiectele în lucru. După înregistrare, trece la editare și trimiterea fișierelor audio către clienți. Timpul pentru finalizarea unui proiect variază: pentru o reclamă scurtă, poate dura câteva ore, iar pentru proiecte complexe, precum cele de e-learning, poate ajunge la o zi sau două de lucru.

„În primul rând am grijă să aloc timp suficient pentru a-mi pregăti vocea cu exerciții de respirație și încălzire specifice. Apoi, verific proiectele în lucru: spoturi comerciale, narațiuni video, voci pentru reclame TV, radio sau mesaje pentru centrala telefonică a unei companii. După ce am înregistrat, trec la editare și postproducție și apoi trimit imediat fișierele audio către clienți. Referitor la cât timp îmi ia, în medie, să finalizez un proiect ce presupune înregistrarea unei voci, pot spune că totul depinde de complexitate. Pentru o reclamă scurtă, pot livra vocea în câteva ore, mai ales dacă sunt puține versiuni de text. Pentru proiectele mai complexe cum sunt, de exemplu, proiectele e-learning, atunci timpul meu de livrare poate crește la o zi întreagă sau chiar două zile de înregistrări și revizuiri. Îmi place să fiu atentă la detalii și să respect cerințele precise ale clienților”, a afirmat Ștefania.

Ștefania Mihăilescu despre colaborările cu branduri mari și agenții de publicitate

Aceasta ne dezvăluie  că  lucrează într-un studio propriu tratat fonic, folosind un microfon profesional și o interfață audio de înaltă calitate. Folosește softuri de înregistrare recomandate de specialiști. A colaborat cu agenții de publicitate și branduri mari din retail și servicii.

„Lucrez în studioul propriu care este tratat fonic, un lucru esențial pentru a evita ecoul și zgomotul de fundal. Microfonul profesional și o interfață audio de înaltă calitate îmi sunt cei mai buni prieteni. Folosesc softuri de înregistrare recomandate de specialiștii în domeniu astfel încât să ajung la acel echilibru optim între claritate și căldură a sunetului. Am colaborat cu diverse agenții de publicitate și branduri mari din zona de retail și servicii: de la lanțuri farmaceutice (pentru care am înregistrat voce reclame medicamente și suplimente) la firme de telecomunicații care au nevoie de voce pentru centrala telefonică. În plus, am făcut voiceover și pentru videoclipuri de prezentare ale unor instituții medicale, bănci sau companii de IT. O varietate plăcută, care mă ține mereu în priză! Am dat voce pentru branduri precum Anyoli, Kamis, Cronosmed, Fiterman Pharma, Douglas, Cosmetic Plant, Recolamp sau Edu Boost”, ne-a spus Ștefania.

Un proiect neobișnuit pentru ea a fost când a fost rugată să creeze un sunet de groază pentru un personaj dintr-un joc video din SUA.

„Mi s-a cerut să reproduc un sunet de groază, o reacție înfricoșătoare pentru un personaj dintr-un joc video sofisticat din SUA. Am făcut tot felul de vocalize și exerciții de respirație, ca să transmit exact teama și adrenalina momentului. A fost o experiență intensă, dar și amuzantă pe parcursul înregistrării vocii, iar clienții mi-au transmis că sunetul a ieșit foarte veridic”, a mărturisit Ștefania.

„Vocile generate de AI pun la îndoială credibilitatea celor care o folosesc”

Aceasta consideră că, deși inteligența artificială poate genera voci sintetice, publicul caută în continuare emoție și interpretare autentică.

„Inteligența artificială poate genera voci sintetice, e adevărat, însă publicul caută în continuare emoție, interpretare autentică și un timbru unic. Un voiceover artist poate reda nuanțe subtile importante: un zâmbet, o ezitare, o trăire pură, nu mimată. Eu cred că tehnologia ne ajută, însă nu ne înlocuiește complet. Cel puțin nu atât timp cât vor exista clienți care doresc «vocea umană», cu toate imperfecțiunile ei frumoase. Vocea umană este singura care are puterea de a convinge oamenii, pe când vocile generate de AI pun la îndoială credibilitatea celor care o folosesc. Vocile generate de AI se pretează excelent la pamflet-uri sau oricare alte forme de umor viral. Oamenii vor să folosească inteligența artificială pentru eficiență, însă nu vor să consume conținutul generat de AI”, este de părere Ștefania.

Ea spune că se adaptează la noile tendințe din publicitate urmărind constant reclame și conținut online relevant, menținând flexibilitatea pentru a răspunde rapid la cerințele creative.

Cele mai amuzante momente din studioul de voiceover

„Urmăresc constant reclame, podcast-uri, conținut online relevant și noutăți despre  metodele de promovare a produselor și serviciilor. Fie că vorbim de un discurs motivațional, un spot energic sau unul cu ton cald și liniștitor, este important să-mi mențin flexibilitatea și să adopt rapid noile direcții creative de azi pentru a reuși să fiu vocea reclamelor pe care oamenii le rețin la prima vizionare”, a spus ea, recunoscând că au existat și situații amuzante în timpul înregistrărilor vocilor pentru reclame.

„Situațiile amuzante apar atunci când textele stârnesc râsul și acest lucru mă obligă să reiau înregistrarea până iese perfect. Se mai întâmplă uneori să mă poticnesc la nume de branduri mai complicate, neobișnuite, dar până la urmă, totul face parte din farmecul muncii creative. Adaug mereu ceva din personalitatea mea în timpul înregistrărilor, pentru că vocea mea are un timbru aparte. Dar mă adaptez și la cerințele proiectului. Dacă spotul cere o voce suavă, liniștitoare pentru servicii medicale, așa fac. Dacă își doresc o voce puternică și energică pentru un festival, livrez acel vibe intens de care clienții au nevoie în reclama lor. Versatilitatea e cheia”, este de părere Ștefania.

Ștefania Mihăilescu dă voce și în engleză, franceză și spaniolă

Aceasta ne mai spune că pentru cerințele dificile ale clienților comunică clar, cere detalii și oferă demo-uri. A lucrat și la proiecte în engleză, franceză și spaniolă, considerând că o ajută să-și îmbunătățească vocea.

„Comunicarea este vitală. Îi întreb de fiecare dată care e scopul exact al proiectului, cui i se adresează și ce emoție doresc să transmită. Câteodată, ofer câteva demo-uri de voce, înainte de a începe înregistrarea integrală a textului. Dacă apar corecturi, le tratez cu calm și flexibilitate. În final, fiecare proiect trebuie să iasă impecabil, iar vocea îmi este cartea de vizită. Am avut ocazia să dau voce și în alte limbi decât româna, mai exact în engleză, franceză și, ocazional, în limba spaniolă. A fost distractiv și provocator uneori să experimentez diferite pronunții și inflexiuni. E un exercițiu foarte bun care îmi lărgește orizonturile vocale și mă ajută să fiu și mai atentă la detalii”, a precizat Ștefania.

Cel mai dificil de înregistrat poate fi un spot cu mult text tehnic sau medical, unde nu ai voie să pronunți greșit niciun termen, spune ea.

„E o muncă atentă, cu pronunții foarte precise, dar merită efortul. Proiectele cele mai distractive sunt acelea pentru copii unde de obicei ies complet din zona de confort și mă joc cu vocea într-un mod neașteptat.”

Secretul succesului în voiceover

Ea recomandă celor care vor să înceapă o carieră de voiceover să urmeze un curs de dicție și să citească zilnic cu voce tare pentru a-și îmbunătăți intonația. „Începătorilor în domeniu le recomand să nu se compare cu altcineva și să aibă încredere în timbrul lor vocal unic”, spune Ștefania.

Pe lângă activitatea de voiceover, ea este și prezentatoare de evenimente și solistă.

„Toate aptitudinile mele țin de voce, de scenă și comunicare. Când prezint un eveniment, creez un dialog cu publicul și transmit un vibe pozitiv, iar atunci când cânt, aduc tuturor invitaților emoție și bucurie prin muzică. Voiceover este doar un alt mod de a face același lucru: comunicare prin voce, doar că într-un context diferit. Fiecare rol îmi oferă prilejul de a-mi explora expresivitatea și de a interacționa cu oamenii”, ne-a mărturisit Ștefania.

Etichete: Brand, reclame

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii