luni, 27.03.2023
Ada Lupu scrie scenariul plecând de la monodrama iniţială, care a câştigat premiul I la concursul de dramaturgie din cadrul festivalului de monodrame de la Bacău de anul trecut, iar împreună cu regizoarea Iris Spiridon concepe un spectacol, care reflectă propriile-i obsesii, visuri, decepţii ori speranţe, de la macii care apar peste tot (coperta caietului, diademă, modelul casetei) la asumarea unei libertăţi absolute sau la căutarea permanentă a tatălui – tânjind după punctul arhimedic care să-i confere stabilitate în haosul existenţial.
Personalitatea Adei Lupu, cândva interesată de modeling, scriind versuri cu rimă naivă şi atingând coarda sensibilă a oamenilor, se regăseşte în spectacol. Dedublată pe de o parte între raţiune şi simţire, iar pe de altă parte între viaţă reală şi viaţă imaginară, protagonista este pe rând copil sau adult. Stările interioare ale personajului (Cristina) se obiectivează într-o ipostază distinctă (Cristi). O ipostază aparte a personajului este şi prietenul imaginar din copilărie (Copilul Mare), a cărui moarte poetică şi suprarealistă semnifică pierderea inocenţei.
Spectacolul se construieşte în intervalul dintre poem ludic şi gravitate ori dintre candoare dezarmantă şi maturitate vinovată şi seacă. Costumaţia protagonistei amestecând elemente vestimentare de adult (ciorapi albi cu bandă adezivă) cu elemente specifice vestimentaţiei copiilor (şosete trei sferturi cu fundiţe roşii) sugerează împletirea dintre ingenuitate şi frivolitate. În plus faţă de monodrama prezentată la concursul de dramaturgie, Ada Lupu a compus versurile pentru trei songuri, dedicate iubitului mamei Cristinei (care devine iubitul timpuriu al protagonistei), poetului de la cenaclul de poezie cu care experimentează o nouă aventură amoroasă şi copilului care creştea în ea îngrijorător de mult, în timp ce ea se micşora în jurul copilului ei (ca şi cum o foame teribilă l-ar fi făcut să mănânce din corpul mamei sale). Songurile sunt un fel de creepy lullabies (cântece de leagăn înfiorătoare) a căror prezentare în faţa publicului este de efect. În cazul unuia dintre songuri, Ada Lupu propune un mod inedit de rapping pe muzică rock.
Într-un decor minimalist şi o atmosferă uşor psihedelică datorită jocurilor de lumini şi universului sonor, Ada Lupu alege să spună Povestea păsării fără cuib, având evidente note autobiografice, cu detaşarea solicitată de dedublări (sensibilitate-raţiune, candoare-maturitate, real-imaginar), dar şi cu un inevitabil impact emoţional. Armonizând prin prestaţia artistică ipostazele personajului său (Cristina, Cristi, Copilul), Ada Lupu sondează profunzimile propriului subconştient, făcând cu rapiditate trecerea între voci, stări de spirit contradictorii şi registre diferite. Cu aceeaşi rapiditate, ea parcurge etapele definitorii din viaţa unei femei al cărei profil urmează modelul mamei sale, dar face apel la imaginaţie în portretizarea acesteia. Zeci de ani sunt trecuţi în revistă cu o viteză ameţitoare, reuşitele profesionale, aventurile, căsătoria, copilul, trădarea suferită, încercarea de refacere a vieţii etc. acumulându-se, sporind suspansul şi intensitatea conflictului interior, menţinând vii atenţia şi interesul privitorului. Pe măsură ce viaţa construită imaginar şi scenic evoluează, decorul se îmbogăţeşte prin câteva elemente (rame foto cu imaginea actriţei sau cu imaginea mamei din viaţa reală). Această schiţă a unei vieţi posibile trimite spre un crez al actriţei: „Aşa sunt eu. Mă cam grăbesc. Totul mi s-a-ntâmplat repede”.
În multe rânduri, ca atunci când explică titlul spectacolului, Ada Lupu are în vedere copilăria personajului ei. Cuibul era făcut din picioarele mamei Cristinei în cadă, pentru a-i face loc atunci când se îmbăiau împreună. Ulterior, semnificaţiile s-au extins, chiar dacă în continuare cuibul trimitea la nevoia de afecţiune sau stabilitate în pofida unei dorinţe de libertate imposibil de limitat. Între aceste două extreme (nevoia de echilibru şi dorinţa de libertate) se dizolvă în nefericire Copilul Mare şi se consumă existenţa imaginară a femeii în care s-ar fi transformat protagonista. Pentru ca la final să o regăsim din nou copil, în mijlocul obsesiilor de la început (ploaia, umbrela, „bărbatul atât de înalt”), negând destinul femeii din imaginaţie (vizita finală e cel mai probabil una la un sanatoriu, în orice caz un loc unde nimeni nu şi-ar dori să se afle, pentru că musafirul intră pe uşa din spate ca să nu fie văzut). Teama de eşec, de propria imaturitate afectivă (pendularea între mai mulţi daddies care îi făceau cadouri şi o plăceau, fără să o iubească sau care doreau un copil ca ea, dar nu cu ea), nevoia de siguranţă afectivă (mascată de o instabilitate exacerbată), căutarea figurii paterne, nevoia de protecţie circumscriu şi întreţin climatul emoţional.
Bazat pe o anticipaţie de proporţii, scenariul revine în cele din urmă la datele de la început, revelând între timp câte ceva despre personajul expus prin interacţiune cu publicul, redarea poveştii, atmosferă vizuală şi sonoră. Montând la limita dintre spectacol pentru copii şi spectacol pentru adulţi, regizoarea aduce povestea în zona ei de interes, care coincide cu zona de interes a Adei Lupu, şi contribuie foarte mult la modul în care actriţa realizează gesticulaţia de fineţe şi în acelaşi timp de precizie a personajului său.
(Povestea păsării fără cuib de Ada Lupu, cu Ada Lupu, regia: Iris Spiridon, concept scenografic şi univers sonor: Iris Spiridon şi Ada Lupu, premiera: 21 aprilie 2017, sala Uzina cu Teatru, Teatrul Naţional ”Vasile Alecsandri” Iaşi)
Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)
Cuvinte cheie: + poveste, pasare, cuib, uzina cu teatru
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Topul celor mai competitive regiuni din UE: Locul ruşinos ocupat de regiunea Nord-Est
Protestele încep să dea roade: Netanyahu anunţă o ”pauză” în controversata reformă a justiţei
Un PSD-ist care călăreşte porcii, noul şef al Gărzii de Mediu din Capitală
Ce a păţit o femeie care fost provocată într-un joc să sune la 112 şi să anunţe că e sechestrată
Scoţia va avea un premier musulman. Cine este Humza Yousaf, un tânăr de 37 de ani
Trei copii ucişi într-un atac armat într-o şcoală catolică din Nashville, în Tennessee
FIFA a mărit sumele alocate cluburilor care au jucători la Cupa Mondială
Locomotiva implicată în accidentul mortal de sâmbătă a ieşit din revizie în dimineaţa acelei zile
Aventurile detectivilor Miss Marple şi Hercule Poirot, rescrise pentru a evita „ofensarea”
Ministerul Finanţelor a supus dezbaterii publice proiectul pentru plafonarea preţurilor la RCA
Două autovehicule s-au izbit de un TIR în localitatea Sculeni
Cristian Grosu - Ce ar trebui să-i învețe Vasile Dîncu pe cei de la SRI
Prima tranşă de autospeciale BMW a intrat în dotarea Poliţiei
Cine iese pe minus şi cine pe plus în afacerea dintre Universitatea din Cluj şi Institutul Confucius
Unsprezece persoane care au campat într-o zonă din Vâlcea, prinse cu droguri
Nopţi cu temperaturi negative în toată ţara până pe 9 aprilie
Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei, a împlinit 74 de ani
Miliardarul chinez Jack Ma, care nu mai fusese văzut de mult timp în China, a apărut în public
Primul zbor al companiei Wizz Air de la Iaşi către Berlin a fost inaugurat oficial
Interviu cu Arian Mirzarafie-Ahi, bărbat transgender, care a dat în judecată autorităţile române
Clubul Chelsea a înregistrat pierderi de 121,3 milioane de lire sterline
Răzvan Marin a explicat de ce a fost nemulţumit după ce a fost înlocuit la meciul cu Andorra
Generalul Oleksandr Sîrski susţine că bătălia pentru Bahmut intră în "cea mai intensă fază"
7 idei de cadouri interesante pentru persoanele care iubesc cafeaua (P)
Italia, Danemarca şi România, principalii producători de petrol din UE
2.000 de capete mumificate de berbeci au fost descoperite în templul lui Ramses al II-lea
Un șofer de 76 de ani a lovit în plin doi tineri pe motocicletă și a fugit de la locul accidentului
Tânărul de 31 de ani care se afla de două luni în comă după o infecție la măsea a murit
RETETE Cel mai bun risotto, cu parmezan și verdeață. Gata în doar 40 de minute
Plecat săptămâna trecută de la Bayern Munchen, Julian Nagelsmann ar putea prelua Tottenham
Germania este paralizată de una dintre cele mai ample greve din ultimele decenii
Patru polițiști au fost încătușați la Brașov, într-o schemă ilegală cu permise auto
Alexandru LĂZESCUXi şi Putin vor să forţeze schimbări în lume „cum nu s-au mai văzut în ultima sută de ani” |
Nichita DANILOVMetamorfozele de zi şi de noapte ale lui Florin Faifer |
Michael ASTNERRomânia fericită |
Ciprian IFTIMOAEIInegalităţi pe piaţa muncii, îmbătrânire demografică şi digitalizare în România |
Premieră galactică la Iaşi, cu maşina lui dom’ premare în prim plan. Iacătă unde a pus-o! |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.