N-aș putea spune despre mine că sunt un mare bețiv ori măcar bun cunoscător al băuturilor, cu toate că reputația mi-a urcat câteva gradații spirtometrice tocmai cu proze pe tema destupată.
De mescal am aflat prima oară din romanul lui Malcolm Lowry, La poalele vulcanului, tradus în românește de Ion Caraion și publicat la noi în 1978. (Nu mai am, din păcate, versiunea aceleiași cărți amețitoare, distilată de regretatul meu prieten, Florin Șlapac, desăvârșit cunoscător al materiei transpuse și al substanței rafinate.) Am și gustat cândva băutura; pot spune că nu mi-a dat vreo senzație deosebită, pesemne că n-am sorbit destulă, ori era contrafăcută…
Așa se explică subitul interes stârnit la citirea numelui Mezcaleros înscris cu litere Western Style pe coperta albumului The Preacher (2020, ©Philippe Marseille under exclusive licence to TB Music Production France). Cât despre poză… Ce poți zice? Un tip cu pălărie ruptă, poncho, ciocate, trabuc scurt, barbă nerasă ș.a.m.d. Clint Eastwood sau Stevie Ray Vaughan? Nu! E francezul Phil „Mezcal“ Marseille, care cântă la chitară, dobro, muzicuță și vocal, ba mai este și autor al celor 12 piese, una și-una, în genul Southern-TexMex-blues-rock. Adică o mixtură de stiluri consacrate de vreo 40-50 de ani și consumate cu antren de-un public răspândit pe glob ca albinele într-un lan de floarea soarelui sau ca furnicile disperate într-un deșert pictural.
Ca mulți tipi răzvrătiți contra situației inconfortabile – mai degrabă a vieții, decât a societății lor – și refugiați prin coclaurile Americii tuturor posibilităților, zăpăcitul Philippe, născut în Marsilia, a visat din adolescență să cânte ca-n Texas. Se hrănise cu iconografia filmelor western-spaghetti ale lui Sergio Leone (evident preluată în recuzita sa), dar mai ales cu muzica provenită din zona TexMex. Și nu doar de acolo. Rory Gallagher a fost cel care, fără să știe, i-a decis viața. La 15 ani, văzându-l la TV pe impetuosul irlandez, Phil a hotărât că e cazul să și cânte, nu doar să asculte blues-rock. Având ceva bănișori, a cumpărat un amplificator micuț, o chitară SH și s-a pus pe treabă. Copil fiind, beneficiase și de împrejurarea că a locuit cu părinții o vreme în El Paso, mi(s)tica localitate al cărei nume trezește reverii violente, stinse în tequila sau bourbon de cea mai aspră contrabandă. Ce va fi trăit pe graniță, n-am aflat; se poate presupune că asimilarea universului cultural – particular, învățarea muzicii – s-a împlinit cu prisos de măsură, de vreme ce prelucrarea lui pe primul disc, Road to Texas (2011), înregistrat la Tone House Studio, Franța, e aproape… Hai, să nu zic imitație, nici plagiat, nici pastișă (fiindcă e câte puțin din astea), ci doar extensie a temelor consacrate muzical în arealul populat de oameni duri și foarte muncitori, indiferent ce profesie au. Se distinge, izvor subteran de irigație, sunetul special ZZ Top, precum și alte pârâiașe fără localizare precisă.
Primul disc promitea mult, lucrurile păreau cumva chitite pe o carieră tipică trupelor de turneu cu buget redus și concerte în cluburi consacrate sau festivaluri modeste. Având alături de la început pe Yvan Ackerman, tobe, și Mitch Sanches, bas, Phil a reușit să editeze abia anul acesta al doilea disc, înregistrat tot la Tone House. Douăsprezece piese de excelență viguroasă, frazare impecabilă, chitară ce „umple“ boxele, texte fără pretenții, însă generoase, inspirate din viața lui „Mezcal“, nu prea deosebită de a muzicienilor pământeni. Pentru că, spune autorul: „All these songs are a part of my life, with suffering and happiness… Our lives are bluesy… or rockin’… and this is exactly what Mezcaleros is“..
Viața fiecăruia e diferită. Orice ai face, confortul e volatil. Merită, așadar, să-l cauți și-n mescal?
Publicitate și alte recomandări video