Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Preşedintele Biden a făcut publică una dintre primele imagini preluate de telescopul Webb

Joe_Biden_univers_James_Webb_Space_Telescope1
  • Joe_Biden_univers_James_Webb_Space_Telescope1

Preşedintele Joe Biden a făcut publică una dintre primele imagini ale telescopului Webb, iar aceasta este cea mai profundă vedere a universului capturată vreodată, potrivit CNN. Imaginea prezintă SMACS 0723, unde un grup masiv de roiuri de galaxii acţionează ca o lupă pentru obiectele din spatele lor. Denumită lentilă gravitaţională, aceasta a creat prima vedere în câmp adânc a galaxiilor incredibil de vechi şi îndepărtate, slabe.

Prezentarea a avut loc la Casa Albă, în timpul unui eveniment de previzualizare cu administratorul NASA, Bill Nelson. "Este cea mai profundă imagine a universului nostru care a fost realizată vreodată", potrivit lui Nelson.

Unele dintre aceste galaxii îndepărtate şi roiuri de stele nu au mai fost văzute până acum. Grupul de galaxii este prezentat aşa cum a apărut în urmă cu 4,6 miliarde de ani. "Această porţiune din vastul univers acoperă o porţiune de cer de aproximativ dimensiunea unui grăunte de nisip ţinut la distanţă de cineva aflat pe pământ", potrivit unui comunicat al NASA.

Aceasta este cea mai profundă vedere a universului capturată vreodată

Imaginea, realizată de Camera în infraroşu a lui Webb, este compusă din imagini realizate la diferite lungimi de undă ale luminii pe parcursul a 12,5 ore. Cele mai profunde câmpuri ale Telescopului Spaţial Hubble au avut nevoie de săptămâni pentru a fi captate.

Restul imaginilor color de înaltă rezoluţie vor fi prezentate marţi, 12 iulie.  Observatorul spaţial, care a fost lansat în decembrie, va putea să pătrundă în interiorul atmosferelor exoplanetelor şi să observe unele dintre primele galaxii create după ce universul a început, vizualizându-le prin intermediul luminii infraroşii, care este invizibilă pentru ochiul uman.

În timpul publicării imaginilor de marţi vor avea loc mai multe evenimente, iar toate acestea vor fi transmise în direct pe site-ul NASA. NASA a împărtăşit vineri primele ţinte cosmice ale lui Webb, oferind un teaser pentru ceea ce va mai include lansarea imaginilor de marţi: Nebuloasa Carina, WASP-96b, Nebuloasa Inelului Sudic şi Quintetul lui Stephan.

Situată la 7.600 de ani-lumină depărtare, nebuloasa Carina este o pepinieră stelară, unde se nasc stelele. Este una dintre cele mai mari şi mai strălucitoare nebuloase de pe cer şi găzduieşte multe stele mult mai masive decât soarele nostru.  Studiul lui Webb asupra planetei gigantice cu gaz WASP-96b va fi primul spectru complet colorat al unei exoplanete. Spectrul va include diferite lungimi de undă de lumină care ar putea dezvălui noi informaţii despre planetă, cum ar fi dacă aceasta are sau nu o atmosferă. Descoperită în 2014, WASP-96b se află la 1.150 de ani-lumină de Pământ. Ea are jumătate din masa lui Jupiter şi completează o orbită în jurul stelei sale la fiecare 3,4 zile.

Nebuloasa Southern Ring se află la 2.000 de ani-lumină de Pământ. Această mare nebuloasă planetară include un nor de gaz în expansiune în jurul unei stele muribunde.

Vederea telescopului spaţial asupra Quintetului lui Stephan va dezvălui modul în care galaxiile interacţionează unele cu altele. Acest grup compact de galaxii, descoperit pentru prima dată în 1787, este situat la 290 de milioane de ani lumină distanţă, în constelaţia Pegasus. Patru dintre cele cinci galaxii din grup "sunt blocate într-un dans cosmic de întâlniri apropiate repetate", potrivit unui comunicat al NASA.

Obiectivele au fost selectate de un comitet internaţional, din care fac parte membri de la NASA, Agenţia Spaţială Europeană, Agenţia Spaţială Canadiană şi Space Telescope Science Institute din Baltimore.

Acestea vor fi primele dintre multele imagini care vor fi obţinute de Webb, cel mai puternic telescop lansat vreodată în spaţiu. Misiunea, care iniţial trebuia să dureze 10 ani, are suficientă capacitate de combustibil în exces pentru a funcţiona timp de 20 de ani, potrivit administratorului adjunct al NASA, Pam Melroy.

"Webb poate vedea înapoi în timp, imediat după Big Bang, căutând galaxii care sunt atât de îndepărtate, încât lumina a avut nevoie de multe miliarde de ani pentru a ajunge de la acele galaxii la noi", a declarat Jonathan Gardner, cercetător principal adjunct al proiectului la NASA, în timpul unei conferinţe de presă recente. "Webb este mai mare decât Hubble, astfel încât poate vedea galaxiile mai slabe care sunt mai îndepărtate", a adăugat el.

Obiectivul iniţial al telescopului a fost acela de a vedea primele stele şi galaxii ale universului, urmărind, în esenţă, "cum universul aprinde luminile pentru prima dată", a declarat Eric Smith, cercetător al programului Webb şi cercetător şef al Diviziei de Astrofizică a NASA.

Smith a lucrat la Webb încă de la începutul proiectului, la mijlocul anilor 1990. "Telescopul spaţial James Webb ne va oferi un set nou şi puternic de ochi pentru a examina universul nostru", a scris Smith într-o actualizare pe site-ul NASA. "Lumea este pe cale să fie din nou nouă", a afirmat el.

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

Distrugerea statuilor

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni?

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?