De Sănătate

Punem punctul pe știi

Președintele CASS Iași răspunde la cele mai frecvente întrebări ale ieșenilor

joi, 05 septembrie 2024, 03:01
12 MIN
 Președintele CASS Iași răspunde la cele mai frecvente întrebări ale ieșenilor

Sănătatea reprezintă o prioritate pentru fiecare dintre noi. În România, a fi asigurat oferă calea cea mai sigură și facilă pentru a putea beneficia de suport medical. Ce se întâmplă însă cu persoanele care, din diferite motive, nu au asigurare de sănătate dar care solicită asistență medicală în sistemul de sănătate  de la noi? Cât timp este valabil cardul de sănătate și ce se întâmplă dacă l-ai pierdut? Ce facilități îți poate oferi cardul european de sănătate? Care sunt condițiile pentru a beneficia de asistență medicală gratuită după vârsta de 18 ani? Care este stagiul minim de cotizare necesar pentru a putea beneficia de concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate? Care sunt condițiile pentru a beneficia de concedii medicale plătite pentru cei care îngrijesc bolnavi de cancer și care este cuantumul indemnizației de însoțitor?

La toate aceste întrebări și nu numai, vă răspunde Ec. Radu Țibichi, Președintele Casei de Asigurări de Sănătate Iași.

  1. Cum verific dacă figurez ca persoană asigurată în sistemul de asigurări sociale de sănătate?

R: Verificarea calității de asigurat se poate face on-line, ca urmare a interogării aplicaţiei pe site-ul CNAS,  la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html.

  1. Cum pot deveni persoană asigurată în sistemul de asigurări sociale de sănătate dacă nu sunt angajat sau nu realizez venituri asupra cărora se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate?

Persoanele care nu sunt angajate sau nu realizează venituri asupra cărora se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate se pot asigura în sistemul de asigurări sociale de sănătate dacă depun „Declaraţia unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice” (D212) la ANAF.

Calitatea de asigurat pentru această categorie de persoane se acordă pentru o perioadă de 12 luni de la data depunerii declaraţiei unice. Baza de calcul a plății contribuției de asigurări sociale de sănătate este egală cu 6 salarii minime brute pe țară în vigoare la data depunerii declarației (de exemplu, în prezent, se plătesc 2.220 lei).

  1. Cine poate beneficia de calitatea de coasigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate?

R: Pot beneficia de calitatea de coasigurați în sistemul de asigurări sociale de sănătate: soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate.

  1. Cum  pot dobândi calitatea de coasigurat părinții/soțul/soția unei persoane asigurate?

R: În cazul în care o persoană salariată dorește să coasigure părinții/soțul/soția va solicita angajatorului, prin intermediul unei cereri, declararea părinţilor/soţiei/soţului în categoria  persoanelor coasigurate, în cadrul formularului declarației fiscale D112. La cererea de cosigurare persoana salariată va anexa, în copie, documente justificative care atestă gradul de rudenie sau căsătoria, dar și copii ale documentelor de identitate valabile la data solicitării.

În cazul o persoană asigurată (care nu este salariată) dorește să coasigure părinții/soțul/soția se va adresa la CAS Iași cu următoarele documente:

  • copii ale actelor de identitate valabile la data solicitării;
  • documente care să ateste relaţia de rudenie sau căsătoria cu persoana asigurată(certificate de naștere/certificat de căsătorie, după caz);
  • declaraţie pe propria răspundere a persoanei care va fi coasigurată, din care să rezulte că nu realizează venituri proprii;

Coasigurarea poate fi solicitată doar de către asigurat.

  1. Sunt asigurat, dar nu am card național de sănătate emis. Pot beneficia de servicii medicale în sistemul de asigurări de sănătate?

R: În cazul în care persoana asigurată nu figurează cu card de sănătate emis, acesta poate beneficia de servicii medicale în baza verificărilor efectuate de către furnizorii de servicii medicale pe portalul http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html.

În situația în care cardul nu a fost încă emis, pacientul prezintă la furnizorul de servicii medicale CI/BI și documentele justificative (adeverință de salariat, cupon de pensii, adeverință de elev/student, carnet elev/student vizat la zi etc.) care atestă calitatea de asigurat nefiind necesară prezentarea unei adeverinţe de înlocuire a cardului național de sănătate pentru accesarea serviciilor medicale.

  1. Am pierdut cardul de sănătate/mi-a fost furat/mi-am schimbat numele. Cum pot obține un nou card?

Asigurații care au pierdut, li s-a furat sau au  deteriorat cardul de sănătate  vor solicita eliberarea unui card duplicat  la casele de asigurări, unde vor depune o cerere și vor plăti contravaloarea cheltuielilor de producere a noului card în valoare de 19,64 lei. Plata se poate efectua direct la casieria CAS Iași sau prin transfer bancar în contul CAS Iași (cod fiscal 4540178) RO27TREZ4065005XXX000446 deschis la Trezoreria Mun. Iași.  Cardul duplicat va fi frimis prin Poșta Română, iar în caz de retur, se va ridica de la sediul CAS Iași (camera 4), conform programului de lucru cu publicul al instituției.

Reamintim faptul că până la primirea noului card, asigurații vor avea acces la servicii medicale în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului de sănătate (cu valabilitate până la emiterea cardului duplicate) care li se va înmâna în momentul în care vor depune cererea pentru emiterea cardului duplicat.

Asigurații care, din motive personale sau religioase, refuza utilizarea cardului național de sănătate, vor depune o cerere în scris la casa de asigurări în care vor menționa motivele refuzului și vor restitui cardul de sănătate, în cazul în care l-au primit.  Accesul la servicii medicale se va realiza în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului cu termen de valabilitate 3 luni. Adeverința nu trebuie să rămână la furnizorul de servicii medicale, ea va fi prezentată ori de câte ori asiguratul solicită un serviciu.

Pentru asigurații care împlinesc vârsta de 18 ani și/sau dobândesc calitatea de asigurat, comanda de tipărire și distribuire a cardului național se generează automat de către CNAS. Nu este necesară solicitarea în scris a  asiguratului pentru eliberarea cardului. Cardul va fi comunicat prin intermediul CN Poșta Română, la domiciliul înscris în cartea de identitate.

  1. Care este valabilitatea cardului național de asigurări de sănătate?

R: Perioada de valabilitate a cardului național de sănătate este de 7 ani, cu excepția cardurilor emise anterior datei de 31 decembrie 2014, a căror valabilitate a fost prelungită cu încă alți 7 ani. Prelungirea valabilității cardului se face în mod automat în sistemul informatic.

Astfel, cardurile de sănătate emise în anul 2013 sunt valabile până în anul 2027, iar cardurile de sănătate emise în anul 2014 sunt valabile până în anul 2028.

Toate celelalte carduri emise după data de 31 decembrie 2014 au valabilitate 7 ani. De exemplu, un card de sănătate emis  în  ianuarie  2024 este valabil până în ianuarie 2031.

  1. Cum pot obține cardul european de asigurări de sănătate (CEASS/EHIC)?

Cardul European de sănătate  se eliberează gratuit  la cererea asiguratului.

Cererea poate fi depusă:în scris,  la sediul casei de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află sau online, la adresa https://www.cardeuropean.ro/login
Asiguratul va intra in posesia cardului în termen de maxim 7 zile lucrătoare(de regulă) de la data validării cererii în sistemul informatic unic naţional care gestionează aplicarea regulamentelor europene privind drepturile asiguraţilor aflaţi în şedere temporară într-un stat membru al UE. În cazul în care circumstanţe excepţionale împiedică eliberarea Cardului European sau dacă există situaţii de urgenţă care ar face necesară eliberarea cardului în mai puţin de 7 zile lucrătoare, casa de asigurări de sănătate va elibera un certificat provizoriu de înlocuire a cardului (CIP).
Costul cardului european este suportat din FNUASS ( Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate), deci este gratuit.

Validarea cererii nu corespunde cu încărcarea cererii pe platforma informatică. Cererile depuse de către neasigurați vor fi respinse în cadrul procesului de validare.

Perioada de valabilitate a Cardului European de Asigurări de Sănătate este de 2 ani de la data emiterii.
În situaţia în care asiguratul se află pe teritoriul unui stat membru al UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene şi, din diferite motive, nu se mai află în posesia CEASS (nu l-a solicitat la plecare, l-a pierdut, a fost distrus sau i-a fost furat sau cardul nu este recunoscut de furnizorul de servicii medicale unde este prezentat sau în orice altă situaţie similară), acesta trebuie să contacteze casa de asigurări care i-a emis cardul (prin poştă, fax, email) şi să  solicite certificatul provizoriu de înlocuire al cardului european de asigurări sociale de sănătate. Casa de asigurări de sănătate îi va trimite certificatul la adresa menţionată în termen de 24 ore.
Certificatul provizoriu de înlocuire (CIP) conferă  asiguratului aceleaşi drepturi ca şi CEASS.

Utilizarea CEASS în condițiiile expirării calității de asigurat va conduce la imputarea cheltuielilor cu serviciile medicale acordate în baza cardului.

  1. O rețetă cu medicamente compensate prescrisă în România poate fi cumpărată din oricare din țările UE?

Rețetele prescrise de medicii din țara noastră sunt valabile în toate țările UE. Nu există o formă sau un format specific pentru prescripțiile pe care le putem folosi în altă țară din UE. În principiu, prescripția care se eliberează în țara de origine trebuie să conțină suficiente informații pentru a putea fi utilizată în altă țară din Uniunea Europeană:

  • Datele pacientului: numele și prenumele (complet) și data nașterii
  • Data eliberării rețetei
  • Datele medicului care a prescris rețeta: numele și prenumele (complet), calificarea profesională, datele de contact direct, adresa profesională (inclusiv țara), semnătura (de mână sau digitală)
  • Date despre medicamentul prescris: denumirea comună (mai degrabă decât denumirea comercială, care poate fi diferită de la o țară la alta), forma (tablete, soluție etc.), cantitatea, concentrația și doza recomandată.

Persoanele interesate trebuie să știe că în farmaciile din țările UE plata se va face integral, urmând ca la întoarcerea în țară, în baza chitanței, să se deconteze medicamentele respective, la prețul din România.

  1. Care sunt serviciile medicale de care pot beneficia în baza cardului european de asigurări de sănătate, dacă sunt asigurat în sistemul de asigurări de sănătate din România?

Cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS/EHIC) oferă titularului dreptul la servicii medicale necesare în timpul şederii temporare pe teritoriul unui alt stat membru al UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene/Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, indiferent de scopul șederii, fie că este turistic sau legat de activități profesionale sau de studii. Cardul european de asigurări sociale de sănătate nu poate fi folosit pentru tratament medical planificat.

Prin ședere temporară se înțelege deplasarea unei persoane în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene/Spaţiului Economic European/Confederaţia Elveţiană Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord pentru motive turistice, profesionale, familiale sau pentru studii, pentru o perioadă de timp de cel mult 6 luni.

Serviciile medicale se acordă în conformitate cu legislaţia statului membru al UE/SEE/ Confederaţiei Elveţiene/Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord în care se deplasează titularul cardului și nu trebuie să depăşească ceea ce este necesar din punct de vedere medical în timpul şederii temporare în statul membru respectiv. Este posibil ca pentru anumite servicii să se perceapă co-plată, chiar dacă în România aceleaşi servicii sunt decontate integral.
Cardul european nu acoperă situaţia în care asiguratul se deplasează întru-un stat membru al UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene  în scopul obţinerii unui  tratament medical planificat.
CEASS  acoperă numai serviciile medicale obţinute de la furnizorii care fac parte din sistemul de securitate socială din ţara respectivă.
Decontarea serviciilor medicale aferente cardului european se face la nivel interinstituţional.

  1. Am depăşit vârsta de 18 ani, dar sunt, în continuare, elev/student. Cum pot să-mi menţin calitatea de asigurat de sănătate?

Tinerii  cu vârsta cuprinsă între 18 ani  și  26 de ani, dacă sunt elevi, inclusiv absolvenţii de liceu, până la începerea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, sunt asigurați fără plata contrbuției, dacă nu obțin venituri.

  1. Care este stagiul minim de cotizare necesar pentru a putea beneficia de concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate?

Stagiul minim de asigurare pentru acordarea indemnizaţiilor prevăzute de OUG 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, este de 6 luni realizate în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical. În cazul în care nu au fost realizate venituri în ultimele 6 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical, stagiul de asigurare se consideră realizat dacă prin însumarea perioadelor din ultimele 12 luni anterioare producerii riscului rezultă un număr de zile de stagiu de asigurare cel puţin egal cu numărul total de zile lucrătoare din ultimele 6 luni anterioare producerii riscului.

Persoanele asigurate pentru concedii și indemnizații beneficiază de concedii şi indemnizaţii, fără îndeplinirea condiţiei de stagiu de asigurare, în cazul unor situaţii de excepţie, respectiv în cazul urgenţelor medico-chirurgicale, tuberculozei, bolilor infectocontagioase din grupa A, stabilite prin Hotărâre a Guvernului, neoplaziilor, SIDA, riscului maternal, carantinei, precum şi în cazul izolării (infectării cu Covid-19).

  1. Care sunt condițiile pentru a beneficia de concedii medicale plătite pentru cei care îngrijesc bolnavi de cancer?

Aparținătorii care îngrijesc pacienții cu afecțiuni oncologice cu vârstă de peste 18 ani beneficiază de concediu medical dacă prezintă adeverință de salariat în care este specificată perioada de cotizare, cu condiția să îndeplinească stagiul minim de asigurare și adeverință eliberată de casa de asigurări de sănătate unde este asigurat pacientul oncologic cu nr. de zile de concediu medical pentru codul de indemnizație 17  pacientul oncologic, din care să reiasă numărul de zile de concediu pentru îngrijirea pacientului cu afecţiuni oncologice care s-au acordat în ultimele 12 luni, indiferent de casa de asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă însoţitorul.

Durata cumulată de concediu medical pe care îl poate primi de la medicul specialist un aparținător/aparținători care îngrijește/îngrijesc  un pacient cu afecțiuni oncologice este 45 de zile calendaristice pe ultimele 12 luni calendaristice pentru pacientul oncologic.

Beneficiarul concediului are obligaţia de a transmite la casa de asigurări de sănătate unde este asigurat pacientul oncologic o copie a certificatului de concediu medical, inclusiv prin mijloace de transmitere la distanţă.

În condițiile în care pacientul oncologic este salariat, medicul va elibera concediul medical pentru pacient pe cod de indemnizație 14 și codul de diagnostic oncologic, iar pentru aparținător va emite concediul medical pe cod de indemnizație 17, pe același cod de diagnostic oncologic, iar la rubrica Cod numeric personal al copilului bolnav/pacientului cu afecțiuni oncologice din certificatul de concediu medical se va completa CNP-ul pacientului oncologic.

  1. Care este valoarea indemnizației pentru concediul medical pe care îl primesc persoanele care îngrijesc bolnavi de cancer?

Cuantumul brut al indemnizației acordate pentru îngrijirea bolnavului, este de 85% din media veniturilor brute lunare din ultimele șase luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare. Aceasta indemnizație se suportă din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

  1. Care este procedura de a beneficia de indemnizație pentru însoțitor al unui bolnav de cancer atunci când tratamentul are loc în străinătate?

În situaţia în care pacientul este însoţit la tratament pe teritoriul unui stat care este membru al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene sau pe teritoriul altui stat care nu este membru al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţiei Elveţiene sau pe teritoriul altui stat care nu este membru al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European concediul şi indemnizaţia însoțitorului pentru îngrijirea pacientului cu afecţiuni oncologice se acordă pe baza certificatului de concediu medical eliberat de către casa de asigurări de sănătate la care angajatorul persoanei asigurate depune declaraţia sau de către cea cu care persoana asigurată are încheiat contractul de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, după caz, pe baza actelor doveditoare traduse şi autentificate, în condiţiile şi până la durata maximă prevăzute de lege,  dar nu mai târziu de 15 zile de la data revenirii în ţară a pacientului cu afecţiuni oncologice.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii