Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Gabriel Biriș, avocat specializat în business, a explicat pe înțelesul tuturor care sunt factorii care stabilesc în final prețul la combustibil și ce înseamnă modificarea accizelor, de exemplu, în economia prețului final. Detaliile au fost prezentate pe pagina sa de Facebook, pe care le puteți citi mai jos
”Plafonam pretul la motorina? Putina aritmetica nu strica...
Hai sa vedem de unde si, mai ales, cine plateste:
In primul rand, trebuie sa intelegem ca relevant nu este pretul la petrol (ca noi avem doar vreo 30% din necesar acoperit de petrol romanesc), ci pretul la motorina pe piete. Pretul la motorina este azi 1320 dolari/tona (https://www.bloomberg.com/energy), in crestere.
Ca sa aflam cat este pretul pe litru, inmultim cu 0,845 (ca motorina e mai usoara), aflam pretul la 1000 l, impartim la 1000 si obtinem 1,115 $/l.
Un dolar este astazi 4,6937 lei, deci pretul la motorina este 5,25 lei/l.
La pretul asta adunam acciza de 1,73 lei/l si obtinem 6,98 lei/l.
La asta adaugam TVA 19% si obtinem 8,30 lei/l.
Atat costa motorina astazi pe bursa. La pompa este 9,2 lei/l, inclusiv TVA.
Asta inseamna ca raman 0,90 lei din care, sa nu uitam 19% este TVA. Scadem TVA si obtinem 0,75 lei/l.
Banii astia se impart pentru:
- transport pana in port (scump, toate preturile au crescut, nici nu prea mai gasesti vapoare, ca multe in zona sunt ale Rusiei si sunt sub embargo);
- descarcare si depozitare in port;
- distributie/transport la pompa (care si el s-a scumpit foarte mult);
- costuri finantare achizitii.
- o marja oarecare de profit pentru companiile care fac trasportul naval/descarca si depoziteaza in port, distribuie si trasporta la pompa si pentru cei care detin benzinariile.
Intrebarea mea catre cei care propovaduiesc plafonarea marjelor sau chiar a preturilor: DE UNDE?
Sa recapitulam:
- 5,25 lei/l costul motorinei. Aici chiar nu au ce sa faca politicienii nostri, asta e pretul pe pietele internationale, piete pe care statul nostru nu prea le poate influenta. Nu platesti, nu primesti!
- 3,2 lei/l acciza si TVA. Aici teoretic statul poate actiona, practic ar fi un dezastru pentru buget, mai ales in contextul in care statul se imprumuta cu 9%. Orice leu taiat (si ar fi miliarde!) e un leu pe datorie;
- 0,75 lei/l pentru costurile de transport, distributie, inclusiv salarii, plus marja pe lant. Pur si simplu, nu ai de unde sa tai aici, decat daca compensezi cu bani de la buget (tot pe datorie!), altfel bagi firmele in faliment si intri in alte belele... 75 BANI!!!
Stiu, pentru politicieni "da bine" sa arate ca nu mai pot de grija cetatenilor, dar nu trebuie sa uitam de ce s-a ajuns aici. Din cauza politicilor publice dezastruase (helicopter money, deficite uriase, green deal, etc, etc) pe care tot politicienii le-au adoptat in ultimii ani...
Ce pot ei face acum? Cel mai bine cred ca ar fi sa se abtina sa mai strice ceva, ca putem ajunge usor intr-o situatie mult mai grea decat aceea generata de preturile mari la combustibili: PENURIA!
Later edit: am corectat, acciza nu e 1,52,lei, este 1,73 lei, imi scapase actualizarea cu rata inflatiei. Nu raman 90 bani ci doar 75 bani!!!”
Cuvinte cheie: + pret, combustibil
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Cum e să lucrezi într-o universitate (şi să participi la alegeri)
Ghici cine este blondina din acest tandem liberal indestructibil?
Publicitatea convenției matrimoniale și modificarea acesteia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |