anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Prevenire şi combatere

GALERIE
briscan zara
  • briscan zara
- +

De ce avem mereu impresia că trebuie să ne jucăm de-a v-aţi ascunselea cu săgetuţa aceea mică verde intermitentă care e din ce în ce mai greu de găsit când te grăbeşti, şi că trebuie să ne supărăm pe cel din faţă care nu o vede şi aşteaptă venirea Paştelui Cailor?

Am să supun dezbaterii personale un subiect pe care îl întâlnesc în fiecare zi şi care, sincer, mă scoate din sărite. Subiectul circulaţiei pe drumurile publice, al regulilor şi semnelor de circulaţie.

Unul dintre punctele fierbinţi este sensul giratoriu. Legea spune astfel: "Intersecţia cu sens giratoriu este o intersecţie cu circulaţia dirijată prin lege astfel:vehiculele care circulă în interiorul acesteia au prioritate faţă de cele care urmează să pătrundă în intersecţie.

Datorită formei specifice, se va proceda astfel:

- se ocolește centrul intersecţiei prin dreapta rondului, în sensul arătat de săgeţile de pe indicatorul «sens giratoriu»;

- vehiculele care vor circula la dreapta vor avea în funcţiune semnalizarea dreapta de la intrarea în intersecţie până la părăsirea ei, circulând cât mai aproape de marginea din dreapta intersecţiei;

- vehiculele care vor circula la stânga sau vor întoarce, vor avea în funcţiune semnalizarea stânga, se vor apropia cât mai mult de rondul intersecţiei, iar la părăsirea acesteia, vor avea în funcţiune semnalizarea dreapta;

- vehiculele care circulă pe direcţia înainte, la părăsirea intersecţiei, vor avea în funcţiune semnalizarea dreapta."

Să recapitulăm: dacă vrei să faci dreapta, semnalizezi dreapta, dacă vrei să faci stânga, semnalizezi stânga apoi dreapta, dacă vrei să mergi înainte, semnalizezi dreapta. Clar? Străinii sigur nu înţeleg asta aşa că întotdeauna o iau pe rute ocolitoare care evită sensurile giratorii…

Din cauza „clarităţii" legii, în momentul de faţă, din ce-am observat eu, 50 % dintre şoferii amatori nu mai semnalizează deloc ori o fac cum le vine la mână, iar 99% dintre şoferii profesionişti şi 50% dintre cei amatori procedează în felul următor: înainte de intrarea în intersecţie semnalizează stânga (deşi virează la dreapta!) ca să arate probabil ca intră în intersecţie, apoi, imediat semnalizează dreapta pentru a arăta că ies din intersecţie. Lucru care este chiar şi mai confuz decât prevede legea: dacă vrei sa faci dreapta, semnalizezi stânga-dreapta, dacă vrei să faci stânga, semnalizezi stânga-dreapta, iar dacă vrei să mergi înainte, semnalizezi stânga-dreapta. Foarte tare!!! Ar trebui procedat la fel la orice colţ de stradă! Ar simplifica enorm lucrurile… O idee genială.

Nu mai vorbesc de faptul că, dată fiind confuzia generală care pluteşte în sensurile giratorii, 70% dintre şoferi nu respectă benzile de intrare şi ieşire, trec de la una la alta de parcă ar fi sandvişuri, îţi taie faţa când ţi-e lumea mai dragă, fără să semnalizeze, evident, fără nimic pentru că nimeni nu are timp să gândească la lege sau la altceva când trebuie să tragă vârtos de volan în toate părţile ca nebunul… Cui îi mai arde de mofturi?

Uneori nici nu poţi să semnalizezi la dreapta în timp ce ţii strâns volanul întors mult spre stânga. Nu merge pur şi simplu semnalizarea, maneta revine imediat înapoi în poziţia neutru. Trebuie musai să o ţii tu cu mâna… pe care nu o mai ai, amândouă fiind ocupate cu volanul. Eventual poţi să îi ceri nevestei să o facă, dacă poate şi ea, săraca, şi nu e lipită de geam din cauza forţei centrifuge… Aşadar nici maşinile, fie ele de la cele mai bune firme, nu sunt făcute pentru a circula prin sensurile noastre giratorii.

Concluzia mea: la orice intersecţie, de orice fel ar fi ea, e bine să semnalizezi stânga-dreapta de mai multe ori ca să fii asigur că nu superi pe nimeni.

O altă dilemă care mă frământă este plasarea semnelor de limitare a vitezei în localităţi. Înţeleg că înainte de localitate sunt câte două, trei seturi de „reduceri", unul la 80 km/h, altul la 70 apoi 50, asta e bine. Dar ce nu înţeleg este de ce înainte cu 100 de metri de fiecare trecere de pietoni se pune semnalizare de reducere a vitezei la 30 km/h. Autorităţile chiar cred că fiecare maşină în parte va reduce viteza de la 50 la 30 pentru fiecare 200 metri ai trecerilor de pietoni pentru a respecta legea, chiar dacă pe marginea şoselei nu există niciun pieton sau vreun animal conştient de sine care să vrea să traverseze sau să aibă cea mai vagă intenţie de a pune copita pe carosabil? Legea chiar vrea ca atunci când circulăm pe la 3 noaptea printr-o localitate de 20 km lungime cu 50 treceri de pietoni să încetinim la 30 km/h înainte cu 100 de metri de fiecare asemenea marcaje? Eu nu cred.

Acele semne sunt inutile pentru că nu le respectă absolut nimeni. Ele pot fi foarte bine ridicate şi amplasate în parcuri pentru a se juca cei mici cu ele. Sau pot fi folositoare doar în cazul în care primăria are nevoie de bani şi cere poliţiei să „prevină" un pic încălcarea regulilor, caz în care se vor opri toate maşinile care circulă pe acea stradă în ziua respectivă pentru a fi amendate. Un venit sigur la buget în caz de restrişte…

Concluzia mea: sub orice semn de reducere a vitezei la 30 km/h să se instaleze un mic smiley galben ca să vadă toate lumea că e o glumă şi să trecem liniştiţi şi zâmbind mai departe cu 60 la oră.

Sau încă o problemă. În Valea Lupului s-a construit - ca să nu zic instalat, ca e prea puţin spus - un zid al Berlinului de-a lungul drumului, de la ieşirea din Iaşi până la ieşirea din Valea Lupului. Adică pe o lungime de aproximativ 3 kilometri. Acest zid de beton are doar 3 spărturi de întoarcere a autovehiculelor, unul fiind sensul giratoriu de la Era, altul de la Antibiotice şi unul undeva pe la mijloc care însă nu e valabil decât pentru cei care vin din localitatea Valea Lupului şi nu pentru cei de pe europeană pentru care s-a pus un semn de interzis întoarcerea.  Cu alte cuvinte, dacă ţi-ai uitat ceva acasă sau ai ratat ieşirea de la Era, trebuie să mergi cel puţin 6 kilometri în plus înspre Leţcani ca să întorci (3 dus, 3 întors). Trecând, evident prin sensul giratoriu în mod corespunzător, adică semnalizând dreapta pentru a merge înainte cum zice legea…

Mă mir foarte tare că s-a adoptat şi la noi regula cu liber la dreapta în intersecţii, chiar dacă semaforul arată roşu. E o idee logică ce trebuia de mult timp pusă în aplicare pentru că uşurează mult circulaţia şi aşa stresantă. Dar problema care apare chiar şi aici este de ce nu se lasă această regulă la toate intersecţiile semaforizate? De ce avem mereu impresia că trebuie să ne jucăm de-a v-aţi ascunselea cu săgetuţa aceea mică verde intermitentă care e din ce în ce mai greu de găsit când te grăbeşti, şi că trebuie să ne supărăm pe cel din faţă care nu o vede şi aşteaptă venirea Paştelui Cailor? Întreb şi eu…

Briscan Zara este scriitor şi publicist

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

O idee pentru Legea învăţământului superior

Ioan Alexandru TOFAN

O idee pentru Legea învăţământului superior

Ceea ce lipsea, acum 145 de ani, învăţământului superior românesc, era o veritabilă comunitate academică, o formă vie de interacţiune şi dezbatere între membrii breslei învăţătorilor. Cam asta lipseşte şi acum. Suntem prieteni între noi, ne sunăm şi ne vedem din când în când, mai organizăm conferinţe şi colocvii, scriem în aceleaşi reviste şi, rar, ne recenzăm cărţile. Tot din prietenie, mai degrabă. Dar instituţiile unde ne petrecem mare parte a zilei, Universităţile patriei, nu par a se hrăni, cum ar fi normal, din prieteniile noastre.

opinii

Nebuna de la Rhornfield Hall

Codrin Liviu CUȚITARU

Nebuna de la Rhornfield Hall

Meritul „intertextului” lui Jean Rhys este acela de a reconfigura un personaj schematic (în forma sa iniţială) şi de a-i conferi dimensiune psihologică. Fantoma lunatică „Bertha” devine, în acest roman postmodern, sensibila şi nevropata „Antoinette”, victima unui univers rigid şi extrem de neconcesiv cu inadaptaţii.

Criză majoră de încredere în politicienii români

Dan TAPALAGA

Criză majoră de încredere în politicienii români

Lipsa cronică de încredere în liderii politici şi în actualul sistem de partide nu anunţă nimic bun. În momente de criză economică majoră, în situaţia în care inflaţia va muşca şi mai tare din puterea de cumpărare, pe fondul stării generale de iritare amplificate de războiul din Ucraina, este nevoie doar de o scânteie şi butoiul cu pulbere riscă să sară în aer provocând explozii sociale în lanţ.

Călăreţul de aramă: Occidentul şi neliniştea rusă

Ioan STANOMIR

Călăreţul de aramă: Occidentul şi neliniştea rusă

Nici o altă întrebare nu este mai obsedantă în istoria intelectuală a Rusiei decât cea care priveşte propria ei identitate. De trei secole, din clipa în care Petru cel Mare a acordat Moscovei hlamida imperială, Rusia se află prinsă în acest dialog frenetic cu Occidentul. În această oglindă pe care i-o întinde civilizaţia pe care o imită, dar şi pe care o detestă, Rusia îşi poate contempla propriul chip.

pulspulspuls

Un scenariu în care MRU ar împuşca mai mulţi iepuri dintr-o lovitură

Un scenariu în care MRU ar împuşca mai mulţi iepuri dintr-o lovitură

Aşadar, numai ce s-a vorbit la Şcoala politică de vară de pe Bahlui despre şansele fostului premier MRU la candidatura pentru funcţia supremă în târg, că au şi apărut două căi divergente în parcursul său ipotetic. 

Caricatura zilei

Isărescu și calul

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.