mineralia
Impact FM regional

vineri, 01.07.2022

Prima coliziune observată dintre două stele neutronice creează lumină, unde gravitaţionale şi aur

stele neutronice
  • stele neutronice

Pentru prima dată, două stele neutronice aflate într-o galaxie apropiată Pământului au fost observate într-un "dans" una în jurul celeilalte până s-au ciocni. Din această întâlnire a rezultat o descoperire "fără precedent", care inaugurează o nouă eră în astronomie, au anunţat luni cercetătorii, citaţi de CNN.

Oamenii de ştiinţă sunt acum capabili să indice cu precizie sursa a măcar jumătate dintre resursele aurul, platină, plumb şi alte metale grele care există în cosmos, potrivit AFP. "Aurul din inelele dumneavoastră de cununie provine probabil din ciconirea a două stele neutronice în partea noastră de galaxie care a avut loc acum 5 miliarde de ani sau înainte ca Soarele nostru să se nască", a spus co-descoperitorul Patrick Sutton de la Cardiff University.  Când a apărut Universul în urma "Big Ben", a fost format în mare parte din hidrogen şi heliu, cele mai uşoare elemente din Tabelul periodic.

Elementele mai grele - de la carbonul din corpul nostru la oxigenul pe care-l respirăm - s-au format mai târziu în reacţii nucleare produse în miezul stelelor care au fuzionat cu atomi. Dar cel mai greu element pe care o stea îl poate face, spun oamenii de ştiinţă, este fierul - numărul 26 din Tabelul periodic.

O altă sursă teoretică de elemente grele este explozia unei supernove după ce îşi încheie ciclul de viaţă.  Dar nu sunt destule astfel de explozii şi insuficient material produs de ele care să explice existenţa a mai mult de jumătate dintre elementele grele din Univers. O altă sursă posibilă este fuziunea stelelor neutronice.

"Pentru prima dată, putem vedea fără echivoc o mină cosmică care forjează elemente grele cât de 10.000 de ori masa Pământului provenite dintr-un asemenea cataclism", a spus Mansi Kasliwal de la California Institute of Technology, un alt membru al echipei formată din cercetători din mai multe colţuri ale lumii. Stelele neutronice sunt cele mai mici din Univers, cu un diametru comparabil cu cel al oraşului Chicago sau Atlanta. Ele sunt resturile rămase în urma exploziei unei supernove. Dar sunt incredibil de dense, cu mase mai mari decât cele ale Soarelui.

Războiul din Ucraina divide Occidentul; taberele (I)

Alexandru LĂZESCU

Războiul din Ucraina divide Occidentul; taberele (I)

În timp ce puterile europene majore doresc o finalizare rapidă a războiului din Ucraina, indiferent de rezultat, pentru America miza acestuia este una globală, cu impact asupra competiţiei geopolitice cu China.

Mistica secretului

Mistica secretului

Ne îndreptăm oare către un regim autoritar, în care renasc vechi frustrări şi obsesii? (...) Din luările de poziţie pe care le-am urmărit în aceste zile, reiese că situaţia actuală a Arhivelor ridică serioase semne de întrebare. Se perpetuează o anomalie: Arhivele sunt în subordinea Ministerului de Interne, ceea ce ne trimite din nou la isteria „secretului de stat”. Ar fi o regretabilă reîntoarcere în timp.

Arte şi meserii

Neculai SEGHEDIN

Arte şi meserii

Acum mai mulţi ani, după ce se înfiinţaseră universităţi şi filiale ale acestora pe la fiecare colţ de stradă, de ziceai că riscăm să ajungem o naţie de superintelectuali, de se speriase însuşi Comitetul Nobel de avalanşa de potenţiale premii ce urmau să poposească pe plaiurile mioritice, s-a ajuns la concluzia că, totuşi, cineva trebuie să mai muncească şi cu mâinile, pentru că, vorba lui Creangă, … dac-ar fi să iasă toţi învăţaţi […], n-ar mai avea cine să ne tragă ciubotele.

Patologia şi puţinătatea intelectuală

Radu POPESCU

Patologia şi puţinătatea intelectuală

Perseverenţa cu care Dodon, socialiştii moldoveni şi partenerii lor politici de la Kremlin apelează doar la dezinformări pentru a-şi argumenta părerile reflectă un fenomen aflat la graniţa dintre patologie şi puţinătate intelectuală, rezultatele ultimelor alegeri prezidenţiale şi parlamentare din Republica Moldova arătând că oamenii - obişnuindu-se nu doar cu acelaşi tip de păcăleală, dar şi cu aceiaşi propagatori ai mesajelor false - nu mai pot fi duşi de nas ca pe vremuri.

Speranţe de la Iaşi via Suceava pentru un posibil aranjament în Guvern

Demisia şi ancheta procurorilor DNA privindu-l pe ministrul pesedist al agriculturii, junele oltean de partid şi de stat Chesnoiu, om al sistemului, cică ar fi creat unele speranţe în anumite zone ale politichiei din mai multe judeţe, printre care şi la Iaşi, auzim.

Orban contemplând cariera meteorică a lui Cîțu