Proces de zeci de milioane în cel mai râvnit cartier al Iașului. Retrocedare cu bucluc
Pe masa judecatorilor ieseni se afla un dosar de câteva milioane de euro. Statiunea de Cerceta (...)
citeste totmarti, 20.04.2021
Argumentele municipialităţii: fluidizarea traficului, dezvoltarea zonei, creşterea siguranţei traficului, micşorarea timpilor de parcurs şi scăderea poluării. Contraargumentele organizaţiilor civice: inducerea traficului (vor fi mai multe maşini decât acum), disconfortul deplasărilor pietonale, compromiterea ideii de culoar verde de-a lungul Bahluiului, costul de oportunitate ridicat, neclaritatea finanţării. O dezbatere online va avea loc vineri
Oportunitatea construirii pasajelor supraterane din Podu Roş va fi dezbătută public la sfârşitul acestei săptămâni. Dar nu într-un eveniment organizat de Primărie, ci este vorba despre o manifestare iniţiată de societatea civilă. În ultimele luni, 10 organizaţii civice, parte din Alianţa pentru Promovarea Transportului Alternativ (APTA) Iaşi, au solicitat Primăriei informaţii privind cele două pasaje, dar răspunsurile instituţiei au fost departe de a fi lămuritoare.
„Acest proiect nu este susţinut de documentaţii strategice superioare cum ar fi Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD)”, este unul dintre motivele pentru care APTA solicită Primăriei suspendarea licitaţiei de proiectare a lucrărilor la pasaje, procedură care este în desfăşurare. Dezbaterea va avea loc online, vineri, 20 noiembrie, de la ora 18.00, şi va fi transmisă în direct pe Facebook. Printre invitaţi se numără reprezentanţi ai Primăriei, arhitecţi, profesori universitari şi experţi independenţi de mobilitate.
Ce reclamă organizaţiile civice
Din APTA fac parte organizaţii precum Civica, Iasi.Travel, IaşiBike etc. Principalele observaţii la adresa proiectului sunt legate de: inducerea traficului („mai mult spaţiu oferit maşinilor va genera o creştere a cererii”), disconfortul deplasărilor pietonale („un pasaj preponderent cu trafic auto va cauza poluare fonică, noxe şi praf”), compromiterea ideii de culoar verde de-a lungul Bahluiului („această zonă centrală poate deveni o atracţie urbană importantă de petrecere a timpului liber”), costul de oportunitate ridicat (investiţia mare, de 70 milioane lei, „ar compromite posibilitatea de a realiza proiecte mult mai importante şi mult mai eficiente”) sau neclaritatea finanţării („Primăria riscă să aloce sume considerabile pentru studii dedicate unui proiect care probabil nu va putea fi finanţat din fonduri europene nerambursabile”).
„Construcţia pasajelor în Podu Roş reprezintă o investiţie majoră care va schimba silueta oraşului, cu implicaţii la nivel urbanistic, economic, social etc. Înainte de a se începe demersurile de înfiinţare a acestui proiect, este necesar ca publicul ieşean să înţeleagă pe ce baze se fundamentează acest proiect în Podu Roş şi dacă reprezintă soluţia optimă pentru descongestionarea traficului, ţinându-se cont de aspectul dezvoltării durabile a Iaşului”, a arătat APTA Iaşi. Organizaţiile civice au mai precizat că dezvoltarea infrastructurii „trebuie să fie una sustenabilă” şi trebuie acţionat pentru un transport public eficient şi predictibil şi infrastructură pentru deplasare pietonală sau cu bicicleta/trotineta.
Primăria: „Realizarea pasajelor este foarte necesară”
Primarul Mihai Chirica nu putut fi contactat în cursul zilei de ieri pentru a-şi exprima un punct de vedere referitor la solicitarea organizaţiilor civice. În schimb, putem afla cum Primăria apără proiectul din caietul de sarcini aferent licitaţiei de proiectare. „Intersecţia Podu Roş reprezintă un nod foarte important în circulaţia auto din municipiul Iaşi. Fluxurile de circulaţie dinspre cartierele Nicolina şi Socola – Bucium spre centrul civic şi restul cartierelor oraşului se intersectează aici generând sugrumări ale traficului. La acestea se adaugă şi afluxul de vehicule care se îndreaptă spre campusul universitar din zonă. Din acest motiv, realizarea unor pasaje care să preia vehiculele de pe cele două maluri ale Bahluiului fără a mai tranzita intersecţia este foarte necesară”, se arată în documentul citat, întocmit de specialiştii municipalităţii şi avizat de primar. În studiul de fezabilitate întocmit în 2017 se invocă faptul că realizarea pasajelor va determina fluidizarea traficului, dezvoltarea zonei, creşterea siguranţei traficului, micşorarea timpilor de parcurs şi scăderea poluării la toate nivelurile în zonele tranzitate în prezent.
„Prin denivelarea fluxurilor principale de trafic, unul dintre fluxurile majore va trece pe pasajul suprateran fără a fi oprit la semafor, iar celelalte fluxuri vor putea fi mai bine gestionate la sol, intersecţia câştigând mult în primul rând în capacitatea de trafic, iar în al doilea rând în fluenţă şi siguranţă de parcurgere a spaţiului intersecţiei”, se precizează în studiul de fezabilitate. În ceea ce priveşte sursa de finanţare, primarul Mihai Chirica declara recent că intenţia municipalităţii este de a accesa fonduri din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), plan care urmează să fie aprobat de către Guvern până la sfârşitul acestei luni.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Simona Halep: Îmi doresc foarte mult să câştig turneul de la Stuttgart
Record absolut de decese din cauza COVID în ultima zi: 237 de persoane
„Mafia din Sănătate”: Andreea Moldovan încasează dividende de sute de mii de lei fără justificare
Producătorii de ţigări vor fi obligaţi să reducă la un nivel ”neadictiv” nicotina din produsele lor
Primarul Bacăului, acuzat că a ologit pe întuneric directorul câinilor din oraș
Poliţistul american Brian Sicknick, mort după asaltul de la Capitoliu, a decedat din cauza naturale
Moşteanu anunţă că USR PLUS ar putea renunţa la solicitarea ca Florin Cîţu să nu mai fie premier
Florentino Perez: Cristiano Ronaldo nu va reveni la Real Madrid
Primul zbor de la Iași spre Dublin, pe 29 aprilie. Prețul biletelor pornește de la 49 de euro
Rata şomajului a crescut la 5% în 2020, faţă de 3,9% în 2019
Sute de obiecte ale cântăreţei Janet Jackson, inclusiv rochia ei de mireasă, scoase la licitaţie
Ce promite premierul în legătură cu programul de vaccinare: să revenim la normalitate
Florin Cîţu: Pentru mine important este că nu doresc să mai avem un lockdown
Estimări meteo pe 4 săptămâni. Vremea va fi mai rece și va ploua mai mult în următoarele 14 zile
Trei preoţi arădeni au murit în câteva zile. Unul avea COVID
Maraton de vaccinare în Timişoara. Oamenii merg să se imunizeze şi pe timp de noapte
Facebook a prezentat o replică la Clubhouse şi un player pentru Spotify
Un medic de la Spitalul Colentina îi dă o replică dură fostului ministru Voiculescu
Suferința jurnalistei Paula Rusu. „Eu credeam că această boală nu mai există în România”
Se oprește apa rece pe mai multe străzi din cartierul Dacia, pe 21 aprilie
HARTĂ Autostrada „Moldovei” A7 Pașcani - Suceava - Siret: Variantele de traseu analizate oficial
A fost găsit tânărul care și-a pierdut pistoalele lângă ghena de gunoi
FOTO TIR răsturnat pe Centura Iașului, la Uricani. Nu sunt victime omenești
VIDEO O baltă a devenit piscină pentru animalele sălbatice din Parcul Național Ceahlău
VIDEO Fotograf atacat de un cocoș de munte îndrăgostit în munții din Vatra Dornei
Restaurantele ar putea rămâne deschise permanent, indiferent de rata de incidență, cu o condiție
Mergeți de 1 Mai sau Paște în Grecia? S-au schimbat condițiile de intrare în țară
O mașină Tesla a luat foc iar pompierii au avut nevoie de 115.000 de litri de apă ca să o stingă
Lansare proiect grant pentru capital de lucru pentru CORNER GRILL SRL (P)
Lansare proiect grant pentru capital de lucru pentru DISPLAY EVENTS AGENCY SRL (P)
Proces de zeci de milioane în cel mai râvnit cartier al Iașului. Retrocedare cu bucluc
Dezbateri publice după 8 luni de pauză: 60 de PUZ-uri, blocuri cu până la 18 etaje
Covid 19 la Iaşi - Tendinţă bizară: cazuri mai puţine, decese mai multe
Mama ar putea ajunge la închisoare pentru că şi-a abandonat copiii minori
O mare tumoră pe creier crescută exact în zona personalităţii o ucidea câte puţin în fiecare zi
Se redeschide spitalul mobil Leţcani? Toţi oficialii asigură că da
Încă un pas spre atribuirea ultimului lot al Axei Iaşi-Suceava. Când vom circula pe aici?
0,37 lei: la atât au apreciat judecătorii valoarea unei zile din viaţa unui om fără adăpost
Jaf la casa parohială, în Iaşi! Un bărbat și o femeie au furat flexul și alte scule
A încasat o bătaie soră cu moartea după ce a hărățit patru adolescenți amețiți de bere
Fiu evacuat din casa familiei la cerere, cu acordul său. Și-a bătut părinții
Medicii de familie cer prelungirea actualelor contracte cadru cu CNAS
Briscan ZARAEpilare inghinală |
Ciprian IFTIMOAEIOcupare, şomaj şi câştiguri salariale în judeţul Iaşi |
Mihai DORINNew York, metropola vizionară |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.