FOTO Profesori din cinci țări, implicați într-un proiect important derulat de Colegiul „Costache Negruzzi”
În perioada 5-7 noiembrie, Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași a fost gazda unei întâlniri transnaționale importante în cadrul proiectului Erasmus+ „21st Century European Teachers”.
Această întâlnire a reunit cadre didactice din România, Spania, Italia, Danemarca și Finlanda, urmărind să creeze un model educațional adaptat cerințelor secolului XXI, în care tehnologia și inovațiile pedagogice joacă un rol central. Proiectul reflectă provocările întâmpinate de profesorii actuali, a căror misiune este să conecteze universul științific complex cu nevoile și interesele elevilor, integrând eficient tehnologiile digitale în procesul educativ.
Deschiderea evenimentului la Casa Universitarilor: Dialog între universitate și școală
Prima zi a întâlnirii a debutat la Casa Universitarilor din Iași, unde reprezentanți ai Universității „Alexandru Ioan Cuza” și ai Colegiului „Negruzzi” au împărtășit perspective asupra viitorului educației europene. Au participat prorectorul prof. univ. dr. Nicoleta Popa, prof. univ. dr. Ciprian Ceobanu, lect. univ. dr. Magda Samoilă și lect. univ. dr. Andrei Marian, iar prof. dr. Camelia Gavrilă, directoarea Colegiului „Negruzzi” și managerul acestui proiect, a subliniat necesitatea de a forma tineri profesori care pot răspunde cu creativitate și rigoare cerințelor societății actuale.
„Într-o Europă a diversității, complexă și multiculturală, filosofia noastră educațională este de a transmite cunoaștere, temeiuri științifice și umaniste, dar și valori, de a contura gândirea critică, spiritul creativ și execițiul dialogului intercultural. Dincolo de facilitarea accesului la informaţie, este necesar ca tehnologia să devină un instrument de lucru eficient atât pentru elev, cât şi pentru profesor, în vederea diversificării surselor de informație, a atractivității lecțiilor și a experiențelor de învățare. În aceeași măsură ne preocupă pregătirea și competențele studenților care vor fi profesorii de mâine. Dialogul cu mediul academic, relevanța traseelor curriculare universitare, alternanța domeniilor cunoașterii cu disciplinele psihopedagogice, acomodarea treptată a tinerilor la atmosfera clasei de elevi și la rigorile metodice, științifice sau pedagogice sunt teme de reflecție care își vor găsi răspunsurile și prin cercetările și consemnarea experiențelor, a soluțiilor, din cadrul unui valoros și provocator proiect – «21st Century European Teachers»”, a declarat Camelia Gavrilă.
De asemenea, în deschiderea oficială a evenimentului, invitații au fost ghidați prin Universitatea „Al. I. Cuza” de prof. univ. dr. Mihai Bulai, descoperind istoria și patrimoniul acestei instituții.
Lecții digitale și inovații didactice în sala de clasă
În următoarea zi, activitățile s-au desfășurat la Colegiul Național „Costache Negruzzi”, unde cadrele didactice au demonstrat cum tehnologia poate susține și transforma procesul de predare. Sub titlul „Provocări didactice în abordarea digitală a educației”, profesorii au prezentat lecții interactive, care au ilustrat utilizarea platformelor digitale și a aplicațiilor educative în diverse discipline. Astfel, Lucia Miron, Sorin Galer, Lucian Neagu, Mariana Chiriac, Adriana Bozdoro și Irina Ciobanu au oferit exemple de bune practici, demonstrând modul în care tehnologia poate spori atractivitatea și interactivitatea orelor de curs.
Demonstrațiile au inclus și implicarea studenților aflați în stagiul de practică pedagogică, sub îndrumarea cadrelor didactice de la Colegiul „Costache Negruzzi”. Schimbul de bune practici a inclus discuții despre responsabilitatea utilizării tehnologiei, rolul său în diversificarea surselor de informare și importanța colaborării dintre profesor și elev pentru o educație eficientă și captivantă.
Perspectivele elevilor și rolul mentorilor în formarea tinerilor
În cadrul unui eveniment din amfiteatrul Colegiului, elevii au avut ocazia să-și exprime viziunile despre educația modernă și rolul tehnologiei în formarea lor. Andreea Săveanu și Ștefan Chiosac, elevi în clasele a XI-a și a X-a, au vorbit despre nevoia de libertate și creativitate în actul educațional, despre încurajarea gândirii critice și despre importanța valorilor morale în dezvoltarea lor ca tineri europeni. Alți elevi – Alexandru Mihalache, Mara Patraşcu, Sofia Popescu, Ruxandra Lău, Eric Tudose, Cătălina Alecsa-Lupu, Teodora Halaucă şi Bianca Pârvan – au evidențiat ce înseamnă pentru ei educația la standarde înalte și cum competițiile internaționale și studiul aprofundat contribuie la o pregătire academică și personală solidă. De asemenea, aceștia au recunoscut importanța mentorilor și a profesorilor dedicați.
Evenimentul s-a încheiat cu o sesiune de reflecții, unde profesorii din cele cinci țări partenere au discutat despre provocările și soluțiile pentru formarea unui profesor adaptat cerințelor secolului XXI. O ediție specială a „Jurnalului Negruzzist”, coordonată de prof. Adriana Bozdoro și prof. dr. Irina Ciobanu, a imortalizat momentele-cheie ale evenimentului. Publicația include relatări despre lecțiile interactive, dezbaterile și activitățile desfășurate pe parcursul întâlnirii.
Colegiul Național „Costache Negruzzi” este recunoscut din anul 2010 ca „Școală Europeană”, iar din 2021, ca „Școală Ambasador a Parlamentului European”. Au existat o varietate de programe Erasmus+ în perioada 2014-2021, iar școala are acreditare Erasmus+ pentru domeniul educație școlară (2022-2027) și VET (2025-2027).
Publicitate și alte recomandări video