
Zeci de transportatori au cerut revocarea hotărârii care aprobă documentația de licitație, formulând în schimb mai multe observații. Cei de la Consiliul Județean au fost de acord cu câteva dintre acestea, dar rămâne de văzut dacă e suficient ca să-i împace pe furnizorii acestui serviciu.
Programul de transport public județean revine în plenul CJ. După ce aleșii județului au aprobat în aprilie documentația de atribuire a traseelor, ei se vor pronunța în următoarea lor ședință de plen asupra plângerii administrative prealabile semnată de 28 de transportatori și, separat, de un al 29-lea operator de acest fel. Documentul conține zeci de observații, de la criterii de ordin tehnic precum parametrii mijloacelor de transport (capacitate, normă de poluare etc., dar și facilitățile pentru persoane cu dizabilități) până la stabilirea traseelor și prețurilor de pornire a licitație pentru concesionarea fiecăruia.
De altfel, cei 29 de contestatari solicită revocarea hotărârii Consiliului Județean din aprilie, însă răspunsurile care se regăsesc în proiectul de hotărâre ce va fi discutat joi confirmă unele motive invocate de aceștia. Practic, titlul și 3 din cele 16 anexe ale hotărârii adoptate în aprilie de consilierii județeni vor fi modificate – bineînțeles, dacă aleșii vor fi de acord.
De ce se plâng transportatorii
Printre altele, transportatorii acuză stabilirea grupelor de trasee „nefundamentate, cu impunerea arbitrară a unor capacități de transport nerealiste, fără stabilirea traseelor principale și a celor secundare, cu grafice orare nejustificate și care nu țin cont de necesitățile reale ale beneficiarilor (călătorilor)”.
Răspunsul menționează că grupele de trasee au fost elaborate pe baza unui studiu de mobilitate – pus în dezbatere publică și discutat la începutul lunii aprilie cu operatorii de transport, care au ridicat și atunci mai multe obiecții.
Grupele de trasee au urmărit repartizarea lor echilibrată, evitarea suprapunerii rutelor din grupe diferite „în sensul respectării dreptului exclusiv de operare în cadrul grupei de trasee a operatorului de transport declarat câștigător” și aplicarea unei politici tarifare unitare, explică cei de la compartimentul de specialitate al CJ. „Grupele de trasee se orientează pe noduri (principalele orașe), dar și pe direcții de deplasare. De exemplu, toate traseele care fac legătura cu o zonă aflată de-a lungul unei artere principale sunt constituite într-o grupă. Totodată, s-a ținut cont și de rentabilitatea traseelor, astfel încât să se asigure un echilibru al traseelor din fiecare grupă (acestea sa conțină și trasee rentabile, și trasee sociale)”, se arată în proiectul de hotărâre.
Doi ani pentru reluarea licitației de atribuire a traseelor
Este a doua încercare a Consiliului Județean de a stabili un program de transport public. Prima inițiativă a fost anulată de instanță în 2023, la cererea transportatorilor. La acel moment, ei au contestat lipsa studiilor menite să stabilească fluxurile de călători și corelarea capacității de transport impusă cu numărul pasagerilor. O altă cerință respinsă de firmele de transport a fost numărul prea mare de autobuze (peste 22 de locuri) cerute la licitație – condiție care ar favoriza firmele mari.
Odată adoptat setul de modificări în ședința de plen de joi, Consiliul Județean va putea să lanseze licitația de atribuire a grupelor de trasee, respectiv de concesionare a lor pe o perioadă de 10 ani.
Publicitate și alte recomandări video