Proiect depus de parlamentarul USR Filip Havârneanu: elevii vor putea să își vadă lucrarea înainte de a depune contestații la Evaluarea Națională și Bacalaureat (P)

joi, 17 octombrie 2024, 13:56
4 MIN
 Proiect depus de parlamentarul USR Filip Havârneanu: elevii vor putea să își vadă lucrarea înainte de a depune contestații la Evaluarea Națională și Bacalaureat (P)

Parlamentarul arată că societatea civilă a solicitat de nenumărate Ministerului Educației să reglementeze în metodologiile de organizare și desfășurare a examenelor naționale posibilitatea elevilor de a-și vizualiza lucrările înainte de contestații.

Deputatul USR Filip Havârneanu, secretar în Comisia de învățământ al Camerei Deputaților, anunță că a depus o inițiativă legislativă prin care elevii de clasa a VIII-a și a XII-a care au susținut examenele de Evaluare Națională sau Bacalaureat vor putea să își vizualizeze lucrările înainte de a depune contestații.

„Nota copiilor noștri nu este joaca Ministerului Educației. Nu mai putem accepta să vedem salturi de la nota 3 la nota 9, când elevii și părinții lor sunt la un pas de infarct. Nu putem accepta nici ca notele de după contestații să descrească în mod drastic, pentru că elevii, pe bună dreptate, sunt doborâți de emoțiile examenului și este firesc să nu mai cunoască în detaliu conținutul lucrărilor de la examene. Ministerul a ignorat solicitările elevilor.

O petiție a comunității Declic care a adunat peste 21.000 de semnături arată că întreaga comunitate școlară recunoaște beneficiile unei astfel de inițiative absolut firești într-un sistem ce se vrea axat pe nevoile și interesele elevului.”, a declarat deputatul ieșean Filip Havârneanu, inițiatorul legii.

Parlamentarul arată că societatea civilă a solicitat de nenumărate Ministerului Educației să reglementeze în metodologiile de organizare și desfășurare a examenelor naționale posibilitatea elevilor de a-și vizualiza lucrările înainte de contestații.

Din informațiile de care dispune, deputatul mai afirmă că Ministerul ar urma să „liniștească apele” printre elevi și părinți și că se are în vedere adăugarea acestei noi etape în organizarea examenelor, însă printr-o formă care mai mult va încurca beneficiarii – astfel, există riscul ca vizualizarea lucrărilor să se desfășoare în același timp cu perioada de depunere a solicitărilor pentru contestarea notelor, motiv pentru care elevii vor renunța la demersurile de a-și vizualiza lucrarea, pentru că ar urma să nu mai aibă timp să depună și contestații ulterior.

Practic, este o inițiativă redundantă din partea Ministerului Educației, doar pentru a închide gura elevilor care au cerut adăugarea acestei noi etape a desfășurării examenelor. Prin inițiativa depusă, acest lucru nu s-ar mai putea întâmpla.

„Practic, se creează beneficii de ambele părți: nu vor mai fi depuse contestații „în alb”, fără a ști cu exactitate conținutul lucrării, deci cadrele didactice evaluatoare nu vor fi nevoite să corecteze zeci de mii de lucrări din nou (având în vedere că există o posibilitate rezonabilă ca elevii să se răzgândească să mai conteste nota după vizualizarea lucrării) și numărul de contestații va scădea considerabil, iar, pe de cealaltă parte, elevii nu vor mai avea reticența să solicite recorectarea atât timp cât o eventuală cerere de soluționare a contestației va fi depusă în cunoștință de cauză, după etapa vizualizării lucrărilor.

De asemenea, se evită situațiile sensibile în care elevului i se scade foarte mult din punctaj, având în vreme că nu s-a putut autoevalua în mod corespunzător.”, mai adaugă parlamentarul Filip Havârneanu.

Faptul că la momentul de față nu există un mecanism de vizualizare a lucrărilor înainte de contestații este o utopie, din moment ce elevilor li se permite să își vadă lucrarea abia după soluționarea contestațiilor, fără a mai avea posibilitatea să solicite reevaluarea lucrării și fiind, deci, un demers fără niciun efect pragmatic, cu atât mai mult cu cât sistemul de corectare și evaluare la examenele naționale este complet digitalizat, iar lucrările sunt scanate.

Pasivitatea decidenților la realitatea socială a absolvenților de gimnaziu/liceu au determinat societatea civilă să lanseze o petiție prin care solicită acordarea posibilității elevilor de a solicita vizualizarea lucrării înainte de soluționarea contestațiilor și de publicarea rezultatelor finale.

Petiția este adresată Ministerului Educației și a adunat peste 20 de mii de semnături. În mod normal, în orice domeniu, o contestație trebuie să profite autorului său, iar aceasta nu ar putea atrage o situație mai gravă decât cea inițială.

Fiind vorba de contestații la notele de la examenele naționale, care dintotdeauna au putut rezulta în diferențe de punctaj prin creștere sau descreștere, este de natura evidenței că asemenea instrumente trebuie proiectate cu maximă atenție și grijă față de beneficiarii primari ai educației, în așa fel încât instrumentul pe care îl au la îndemână atunci când se simt nedreptățiți să nu devină, din contră, un factor care le poate prejudicial parcursul academic viitor.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii