Proiectantul autostrăzii A8, exasperat de frânele de la Consiliul Judeţean Iaşi. “Nu am avut cu cine să discut”
Vestea bună a săptămânii este că încă 24 km și jumătate din Autostrada Unirii intră în lucru – și, cu acest segment, toate autostrăzile finanțate prin PNRR sunt în lucru.
Pe A8, a fost semnat contractul de proiectare și execuție a capătului Tg. Mureș-Miercurea Nirajului. În sarcina asocierii conduse de turcii de la Nurol Inșaat VE Ticaret A.Ș. va fi și construirea a 36 de poduri, pasaje și viaducte. Prețul contractului este de 2,46 miliarde de lei (fără TVA), iar durata, 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție).
Vestea proastă este că, dincoace de munți, doar pe sectorul Tg. Neamț-Pașcani se va lucra anul acesta – dacă e să vorbim de A8. Pe traseul celeilalte autostrăzi, A7, lotul Mircești-Pașcani a început de câteva zile cu intersecția (turbionul) cu A8, în sudul municipiului de pe Siret. De menționat că A7 a făcut vineri încă un pas dincolo de Pașcani: prima comisie tehnico-economică, cea de la CNAIR, a aprobat studiul de fezabilitate pentru segmentul până la Suceava.
Pe sectorul ieșean, aprobarea acestui document în CNAIR mai are de așteptat. Proiectantul (Consitrans SRL) tocmai l-a predat Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care urmează să îl verifice pe parcursul săptămânii viitoare.
Bihorul e deja departe. Vine din urmă Suceava
Pe de altă parte, trebuie obținut avizul de mediu. Pentru acesta, proiectantul a invocat necesitatea obținerii unui alt aviz, de la Apele Române, pentru care va trimite documentația săptămâna viitoare, urmând ca undeva la sfârșitul acestei luni documentul cerut să ajungă la Agenția ieșeană pentru Protecția Mediului. În consecință, acordul de mediu ar urma să fie obținut în jurul datei de 15 august, adică o lună mai târziu decât se estima acum câteva zile.
La ultima ședință de progres, reprezentanții asociațiilor pro-autostradă au remarcat că alte proiecte merg foarte bine – în vestul și în sudul țării –, în vreme ce A8 mai mult stagnează. Irinel Bucur, de la Asociația „Hai că se poate!” ne-a spus că, atunci când au fost puse față în față proiectele A8 și drumul expres Arad-Oradea, reprezentantul Consitrans a arătat că la Consiliul Județean Iași nu a avut cu cine să discute, în timp ce la Consiliul Județean Bihor s-au rezolvat toate problemele ivite pe parcurs.
De altfel, vineri a și fost anunțată licitația pentru drumul expres menționat, cu o valoare estimată de 10,1 miliarde de lei pentru 120 km de drum, finanțare asigurată prin Programul Transport 2021-2027. Așa cum am relatat, acest proiect (și altele) au depășit proiectul A8, care încă așteaptă avize și acorduri pe care celelalte le-au obținut foarte repede. O eficiență ridicată se poate remarca și pe tronsonul Pașcani-Suceava de pe A7, pentru care am menționat că i-a fost aprobat SF-ul în CNAIR. Urmează Ministerul Transporturilor și comisia interministerială, apoi emiterea hotărârii de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici și poate intra și acest segment la licitație. Etapă în care se află de peste două luni segmentul montan al A8, cel dintre Miercurea Nirajului și Tg. Neamț.
Poate în 2025
Pentru segmentul ieșean al A8, Irinel Bucur a estimat că documentația (cu tot cu proiectul tehnic) va fi gata abia la sfârșitul acestui an, în cel mai bun caz, ceea ce ar însemna o întârziere de peste doi ani față de data stabilită la momentul semnării contractului CNAIR cu Consitrans. Practic, în loc să se apropie, aceste termene de îndeplinire a obligațiilor contractuale se depărtează.
„În concluzie, sectorul ieșean riscă să se îndepărteze și mai mult de finanțarea execuției din Programul Transport 2021-2027, dat fiind termenul extrem de îndepărtat al finalizării investiției (2028/2029)”, constată Adrian Covăsnianu, de la „Moldova Vrea Autostradă”.
UPDATE – Reacţia CJ Iaşi
În replică, vicele CJ, Marius Dangă, ne-a spus, sâmbătă dimineaţă, că administrația județului Iași „a sprijinit proiectantul cu tot ce a fost necesar, în toate etapele procesului de actualizare a Studiului de fezabilitate”. „Acum suntem alături de primării ca să accelerăm procesul de identificare a tuturor proprietarilor, pentru culoarul de expropriere”, a adăugat el. Cât privește mersul mai rapid al proiectelor de infrastructură rutieră la Bihor, „acolo toate instituțiile colaborează. La noi, DRDP-ul, care are și resursele umane pregătite pentru asta, e absent. A8 e cel mai important proiect pentru județul nostru și îl tratăm ca prioritate”, a subliniat Marius Dangă.
Publicitate și alte recomandări video