Proiectele de pe șoselele Iașului, la apel. În ce stadiu sunt pasajele, centurile, lărgirile sau construirea unor artere rutiere noi?
Două pasaje care ar urma să fie construite pe DN 28 între municipiul Iași și orașul Podu Iloaiei mai au de așteptat până să treacă de stadiul de proiect.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a achiziționat pentru ele servicii de realizare a studiilor de fezabilitate, dar nu și licitațiile pentru proiectarea și construirea propriu-zisă.
Pasajele de pe Europeană
Primul pasaj care a intrat în etapa SF este cel de la Centura Iași Sud, între Dedeman și Metro. Licitația a fost adjudecată de asocierea Mega Mühendislik Müşavirlik A.Ş. – Total Business Land SRL, contractul fiind semnat pe 18 septembrie 2023 pentru 637 de mii de lei. Cum termenul de predare a documentației era de șase luni, studiul de fezabilitate este în mod cert finalizat.
Celălalt pasaj suprateran, prevăzut să traverseze calea ferată Iași-Dorohoi de la ieșirea din Lețcani spre Podu Iloaiei, se află și el în același stadiu. Contractul pentru realizarea SF a fost încheiat pe 1 martie 2024 cu firma ieșeană TQM Management.
Documentul prevede că termenul de finalizare a documentaţiilor este de 6 luni pentru SF şi două luni pentru Proiectul pentru autorizarea construcţiei.
Ambele proiecte sunt derulate de CNAIR, iar banii pentru construirea trecerilor denivelate de la rondul cu Centura Sud şi de la Leţcani vin printr-un credit de 50 de milioane de euro încheiat la sfârşitul anului 2022 de Guvernul României cu Banca Europeană de Investiţii.
Lista de așteptare
Planurile de intervenție asupra infrastructurii rutiere din județ sunt vaste, dar nimic nu s-a concretizat până acum. Astfel, pe lângă cele două pasaje, mai este vizată amenajarea (dirijarea/ semnalizarea) unor intersecţii importante, precum DN 28 cu DJ 248B (rondul de la ieşirea din Leţcani spre Iaşi), sensul giratoriu de la Vânători unde se intersectează DN 24 cu DJ 248B (spre Horleşti-Leţcani) şi cu DN 24C (spre Popricani) sau intersecția DN 28 cu DN2/E 85, aflată de fapt în Neamţ, imediat după limita dintre judeţe.
Centurile de la Podu Iloaiei, cea de trafic ușor Uricani-Dacia-Nicolina, dar și lărgirea DN 24 de la ieșirea din municipiu până la intersecția de la Vânători (cea care ar urma să treacă printr-un proces de modernizare) sunt, de asemenea, în așteptarea trecerii de la faza SF la cea a licitațiilor pentru proiectare și execuție.
Capitolul investițiilor încă nefăcute în rețeaua națională de transport rutier se încheie cu Autostrada Unirii, ale cărei prime două tronsoane, Moțca-Tg. Frumos-Lețcani, stau la rând să intre în licitație.
Ultimul proiect amplu finalizat de Compania de drumuri naționale în județul Iași este modernizarea DN 28B, Tg. Frumos-Botoșani, încheiată la sfârșitul anului 2023, iar singurul aflat acum în construcție este A7 (Mircești-Pașcani).
Publicitate și alte recomandări video