Proiectul A8 se transformă într-o veritabilă telenovelă! De ce întârzie începerea lucrărilor pe primul segment
Proiectul tehnic pentru cei 30 km ai Autostrăzii Unirii între Moțca și Tg. Neamț este gata, dar trebuie să fie avizat de CNAIR.
„Pornim Autostrada Unirii, în sfârșit trecem munții”, spunea premierul Marcel Ciolacu, în timp ce asista alături de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, cu un an în urmă, la semnarea contractului de proiectare și execuție pentru primul segment al A8. Este vorba de cei 30 km dintre Moțca și Tg. Neamț/ Leghin, contract adjudecat de Spedition UMB, care trebuie să-l finalizeze până în august 2026. Este termenul stabilit în Programul Național de Redresare și Reziliență prin care se finanțează aceste proiecte, termen în care trebuie să se înscrie și partea de A7 până la Pașcani, cu tot cu intersecția (turbionul) cu A8, unde lucrează tot UMB.
Durata de realizare a acestui obiectiv încă se încadrează în termen: 6 luni pentru proiectare și 24 pentru construirea propriu-zisă a celor 30 km de autostradă pe care se vor regăsi 13 poduri, 11 pasaje și două viaducte.
Încă nu trecem munții
Totuși, la un an de la semnarea contractului, încă nu au început lucrările. Amintim că ordinul de începere a fost emis abia în ianuarie, cu dată de start 1 februarie. Cătălin Urtoi, președintele Companiei Naționale de Investiții Rutiere, ne-a explicat că proiectul tehnic a fost făcut, dar că trebuie avizat de comisia tehnico-economică a CNAIR înainte să înceapă lucrările propriu-zise. El a estimat că la mijlocul lunii octombrie va fi deschis șantierul – primul de pe tot traseul A8, dacă excludem zona turbionului.
Tot de la Cătălin Urtoi am aflat că și celălalt capăt al sectorului montan, Tg. Mureș-Miercurea Nirajului, adjudecat de compania turcă Nurol Inșaat Ve Ticaret AS, este în curs de proiectare. Aici, această parte de contract a început la trei luni după primul capăt, ceea ce înseamnă că lucrările propriu-zise de construire vor începe anul viitor. Deși mai scurt decât Moțca-Leghin, capătul de vest al A8 va avea mai multe viaducte și poduri, 36 la număr.
Cele două segmente în continuarea capetelor din sectorul montan – Miercurea Nirajului-Sărățeni/Sovata și Leghin-Pipirig – sunt încă în etapa de evaluare a ofertelor. Scenariul cel mai optimist pentru Adrian Covăsnianu, de la Asociația „Moldova Vrea Autostradă”, este ca ambele să fie atribuite până la sfârșitul anului în curs. Mai rămân restante cele patru segmente din mijlocul sectorului montan al A8, de la Sărățeni la Pipirig.
Mai întâi prin munți, apoi și după dealuri
Pe de altă parte, tronsonul ieșean al A8 va intra săptămâna viitoare în comisia tehnico-economică interministerială (Ministerul Dezvoltării, al Finanțelor etc.), care va da ultimul aviz necesar pentru emiterea hotărârii de guvern. Actul ar putea fi emis de Executiv până la sfârșitul lui octombrie, ceea ce va deschide calea lansării licitației pentru contractul de proiectare și execuție chiar anul acesta – în cazul cel mai optimist.
În pragul semnării contractului se află și podul peste Prut. Amintim că luna trecută a fost desemnat câștigătorul licitației, firma Ness Proiect Europe SRL (aceeași care lucrează acum și la Spitalul Regional de Urgență). Ea va avea la dispoziție doi ani – 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru construire – să finalizeze cele două poduri lungi de 261 de metri, câte unul pe fiecare sens. În total, cu tot cu spațiile de vamă și control la frontieră, complexul de traversare a Prutului de la Golăiești-Ungheni va avea o lungime de aproximativ 1 km.
Publicitate și alte recomandări video