
Proiectul autostrăzii Unirii: Ministrul Transporturilor recunoaște că întârzierile la A8 sunt o strategie raportată la „resursele tehnice și de personal”

Doi deputați ieșeni i-au cerut detalii despre parcursul proiectului încă din primele zile ale mandatului. Interpelările au primit răspunsuri abia săptămâna aceasta.
Cu două luni întârziere – de altfel, în linia mersului greoi al realizării Autostrăzii Unirii – ministrul Transporturilor a răspuns interpelărilor legate de stadiul construirii A8. Explicațiile au ajuns la deputații Monica Berescu și Alexandru Muraru, deși au ridicat întrebări și alți aleși.
Sorin Grindeanu a trecut în revistă situația fiecăruia dintre cele zece loturi de autostradă de la Tg. Mureș până la Lețcani, menționând ultimul tronson – Lețcani-Prut – ca fiind „în pregătire”.
De remarcat că, dacă în prezent se lucrează doar pe Moțca-Tg. Neamț/ Leghin, pe celălalt capăt al sectorului montan, Tg. Mureș-Miercurea Nirajului, nu se întâmplă nimic. În lungime de 24,4 km, lotul a fost atribuit turcilor de la Nurol prin contractul semnat pe 16 februarie anul trecut. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în pragul verii, primele șase luni fiind pentru proiectare – etapă care nu s-a încheiat nici până acum. Pe teren, unde durata lucrărilor propriu-zise a fost fixată la doi ani, s-a făcut doar o sumară amenajare de șantier.
CITIȚI ȘI: Începe construcția secțiunii Leghin-Tg. Neamț parte a Autostrăzii A8
La fel ca pe „capătul” Moțca-Tg. Neamț (29,9 km), unde Spedition UMB a început lucrările în urmă cu o lună, autostrada trebuie să fie gata până la sfârșitul anului viitor, condiție impusă de finanțarea pe PNRR a celor două segmente. Toate celelalte loturi ale A8 care au ajuns la licitație până acum sunt înscrise la finanțare din Programul Transport 2021-2027, sursă de finanțare supraofertată deja.
Sectorul montan: două loturi atribuite, patru în licitație
- Miercurea Nirajului-Sărățeni (23,4 km) a atras două oferte, una fiind tot a celor de la Nurol. Nominalizarea câștigătoarei este așteptată în aprilie.
- Sărățeni-Joseni (32,4 km) a fost atribuit asocierii SA&PE Construct S.R.L. (lider) – Tehnostrade S.R.L. – Spedition UMB – Euro-Asfalt, care va avea la dispoziție 54 de luni pentru proiectare și construirea propriu-zisă.
- Joseni-Ditrău (14,4 km) a atras cinci oferte, care se află acum în etapa evaluării lor.
- Ditrău-Grințieș (37,9 km) a fost adjudecat tot de asocierea SA&PE Cconstruct S.R.L. (lider) – Tehnostrade S.R.L. – Spedition UMB – Euro-Asfalt. Cel mai lung lot va trebui să fie gata în decurs de 54 de luni, dintre care 14 luni sunt pentru proiectare.
- Grințieș-Pipirig (31,5 km), considerat cel mai dificil dintre toate loturile montane, se află în etapa evaluării celor două oferte înregistrate.
- Pipirig-Vânători/ Leghin (19,3 km) a fost adjudecat tot de asocierea româno-bosniacă condusă de SA&PE Construct S.R.L.
Cu excepția celor două capete ale sectorului montan, care rămân la CNAIR, toate cele șase loturi de autostradă vor fi gestionate de Compania Națională de Investiții Rutiere.
CITIȚI ȘI: A8: Moldovenii se bat cu turcii pentru tunelurile spre Ardeal. Cel mai greu lot al autostrăzii
Dincoace de Siret, CNIR a scos la licitație și două din cele trei segmente ale Autostrăzii Unirii din județul Iași. Atât Moțca-Tg. Frumos (27 km), cât și Tg. Frumos-Lețcani (28,6 km) au termenul de înscriere a licitațiilor fixat pe 24 aprilie.
De ce Iașul a rămas la urmă
„În ceea ce privește Tronsonul 3 Lețcani-Iași/ DN 24 (17,7 km), Tronsonul 4 DN 24/ Iași-Golăiești (12,7 km) și Tronsonul 5 Golăiești-Pod Prut (2,77 km), documentațiile în vederea aprobării de către Consiliul de Administrație și a lansării licitațiilor pentru proiectare și execuție sunt în pregătire”, menționează laconic ministrul Transporturilor în răspunsul dat Monicăi Berescu.
„Nu este vorba despre un «blocaj birocratic», ci despre o strategie prin raportare la resursele tehnice și de personal disponibile”, explică el în răspunsul unei alte interpelări, a lui Alexandru Muraru. „S-a considerat a fi oportună prioritizarea și pregătirea documentației în vederea demarării procedurilor de atribuire a contractelor de proiectare și execuție a tronsoanelor de munte (parte a sectorului Tg. Mureș-Tg. Neamț), tronsoane fără de care tronsonul de autostradă Moțca-Lețcani, Autostrada A7, Drumul expres Focșani-Brăila nu ar fi avut aceeași deschidere către rețeaua europeană de transport”, susține ministrul Grindeanu.
Publicitate și alte recomandări video