Propunere suspectă la Aeroportul Iași, marca PSD. 7.800 de mp pentru elicoptere?
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Propunere suspectă la Aeroportul Iași, marca PSD. 7.800 de mp pentru elicoptere?

GALERIE
aeroport propunere
  • aeroport propunere
- +

Consilierii judeţeni urmează să decidă dacă vor face un centru de mentenanţă pentru elicoptere. Concesiunea a 7.800 mp va aduce profit, susţine directorul aerogării. Proiectul limitează extinderea terminalelor de pasageri. Mai mult, o licitaţie în acest sens este în derulare.

Pe fondul îngheţării traficului de pasageri şi al câtorva planuri de investiţii care, şi ele, avansează foarte lent, administraţia Aeroportului promovează în şedinţa de miercuri a Consiliului Judeţean un controversat proiect de hotărâre.

Intenţia a mai fost pusă pe tapet cu un an în urmă, dar nu a trecut din cauză că alianţa consilierilor PSD-ALDE nu dispunea de cele 26 de voturi necesare pentru decizii legate de patrimoniu. O ispravă la fel de controversată a Guvernului Dăncilă a creat între timp condiţii pentru adoptarea proiectului.

Service pentru elicoptere

În proiectul de anul trecut, era vorba de transformarea clădirii în care a funcţionat Aviaţia Utilitară într-un centru de reparaţii elicoptere, operat de firme din Republica Moldova.

Acum, proiectul de hotărâre vizează o suprafaţă de 7.800 mp, situată între Terminalul de pasageri T3 şi clădirea abandonată a Aviaţiei Utilitare (cedată între timp Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne, care va amenaja aici o unitate specială SMURD).

Destinaţia concesiunii este aceeaşi ca anul trecut: construirea unui hangar de mentenanţă elicoptere, după cum solicită directorul general al Aeroportului, Cătălin Bulgariu, în documentaţia remisă Consiliului Judeţean.

El susţine că, alături de Centrul de mentenanţă al Aerostar şi de staţia SMURD, „justifica­rea realizării acestui hangar de mentenanţă elicoptere este cu atât mai relevantă. Având în vedere aceste noi proiecte, Iaşul poate deveni în următorii ani unul dintre principalele hub-uri de mentenanţă aeronave din ţară“.

Directorul general nu uită să adauge profitul „considerabil“ pe care l-ar obţine CJ prin încasarea unei redevenţe din terenul concesionat, iar Regia Autonomă Aeroportul Iaşi, prin taxele de utilizare/administrare a infrastructurii aeroportuare.

Cap în cap cu dezvoltarea Aeroportului? Directorul aerogării spune că nu

Deşi Codul administrativ impus de Guvernul Dăncilă reduce posibilitatea adoptării în CJ cu doar 19 voturi - majoritatea absolută, adică exact numărul de consilieri ai PSD şi ALDE - există însă două impedimente pe care executivul Aeroportului şi conducerea Consiliului Judeţean le au de lămurit.

Primul dintre ele se referă la aparenta blocare a dezvoltării infrastructurii aeroportuare în rând cu actualele terminale de pasageri. Este subiectul licitaţiei organizate pentru elaborarea unui Master Plan cu exact această destinaţie - stabilirea extinderii aerogării pe partea de vest a pistei sau dincolo de ea (unde încă nu este nimic).

Directorul general susţine că nu se restrânge în niciun fel posibilitatea dezvoltării pe amplasamentul unde se află actualele terminale de pasageri, cu toate că pare să ştie deja cum va arăta Master Planul.

„Pe est va fi doar zona de pasageri. Pe partea de vest, unde sunt acum, va fi zona de mentenanţă. Ar fi extraordinar să fie toată zona tehnică“, ne-a spus Cătălin Bulgariu, referindu-se la Centrul Aerostar, la staţia SMURD şi la potenţialul centru pentru elicoptere.

Totuşi, el a admis că, „dacă dezvoltarea Aeroportului se va face pe partea de vest, aici unde suntem, ea vine spre T1. Adică ar trebui cuplate T3 cu T2 şi lăsat posibilitatea ca, ulterior, să fie dărâmat T3 şi extins, dacă va fi cazul“. Locul viitoarei zone cargo nu poate fi decât dincolo de pistă, a adăugat Bulgariu.

Adică pe unde va trece cândva şi şoseaua de centură, parte a Autostrăzii Unirii.

Trebuie menţionat că anunţarea câştigă­torului licitaţiei pentru atribuirea realizării Master Planului s-a prelungit până la sfârşitul acestui an, mult dincolo de termenul final prevăzut la iniţierea procedurii.

Când legea e slabă, grămada decide

Al doilea impediment ar putea fi lipsa unei hotărâri a Consiliului de Administraţie al Aeroportului care să susţină proiectul. S-a mai întâmplat însă ca hotărâri ale CA să ajungă în plenul CJ chiar în timpul şedinţelor.

Totuşi, la prima intenţie de concesionare în acelaşi scop a 13.000 mp de teren - respectiv clădirea şi o parte din curtea care au aparţinut Aviaţiei Utilitare - respinsă de consilierii judeţeni în noiembrie 2018, directorul general al aerogării a afirmat că nu e nevoie de o decizie a administraţiei regiei.

Terenul respectiv nu aparţine Aeroportului, care doar îl administrează, a argumentat el. Opoziţia liberală din CJ i-a atras atenţia atunci că nu de teren e vorba, ci de modificarea consistentă a Planului de administrare asumat de CA al Aeroportului la începutul mandatului, în 2017.

Amintim că intenţia de concesionare a apărut anul trecut la solicitarea a două firme de dincolo de Prut, Aim Air SRL şi Aim Helicopter Plant SRL, reprezentate în România de o altă firmă, abia înfiinţată, Heli Avia Service SRL.

Ar mai trebui încă o lună pentru a atinge ţinta de 1,4 milioane de pasageri anual

Sistarea comunicării de către conducerea Aeroportului a cifrelor de trafic ridică semne de întrebare. Cu atât mai mult cu cât acest lucru a fost preluat de fostul di­rec­tor al regiei, Marius Bodea, în vreme ce actualii şefi ai aerogării susţin că operatorii de trafic îşi consolidează cursele. Ceea ce e oarecum adevărat: avioanele zboară aproa­pe întotdeauna cu toate locurile ocupate.

Ultimul anunţ oficial despre traficul de pasageri vine de la Asociaţia Aeroportu­rilor din România: în primele şase luni ale anului, 617.000 de pasageri au trecut prin autogara ieşeană. Marius Bodea preia ştafeta şi anunţă 133.000 de călători pentru lunile iulie şi august şi 124.000 pentru septembrie, de fiecare dată în scădere cu câteva mii de călători faţă de anul trecut.

Altfel spus, dacă, anul trecut, pragul milionului de pasageri a fost atins - şi marcat de autorităţi - la mijlocul lunii octombrie, în 2019, acest moment a trecut neobservat la sfârşitul lunii septembrie.

Or, dacă tendinţa se menţine, ţinta de 1,4 milioane de pasageri anunţată de Cătălin Bulgariu se amână şi revine ca obiectiv de depăşit măcar cea de 1,3 milioane. Cum, anul trecut, traficul a însumat 1,26 de milioane de oameni, e de aşteptat ca şi rezultatele financiare ale regiei pe 2019 să fie similare celor din 2018.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Hai cu pensiile speciale: Poliţiştii tocmai au mai rupt un gât!

Dan CONSTANTIN

Hai cu pensiile speciale: Poliţiştii tocmai au mai rupt un gât!

După cum se poate observa din cele trei cazuri, atât intervenţia, cât şi neintervenţia Poliţiei provoacă pierderi de vieţi omeneşti.

Filmuletul zilei

opinii

Şerban Axinte şi anxietăţile sale

Nichita DANILOV

Şerban Axinte şi anxietăţile sale

Consider că nu e simplu să scrii un reportaj contemplându-ţi de pe marginea prăpastiei propriul tău abis existenţial în care simţi că luneci fără să găseşti un punct de echilibru.

Noii infractori

Dana ȚABREA

Noii infractori

În cadrul Maratonului dramaturgiei israeliene pe scene româneşti, derulat între 14 şi 16 aprilie, cele cinci teatre partenere (Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti, Teatrul „L.S. Bulandra” Bucureşti şi Teatrul de Stat din Constanţa), propun publicului, cu ocazia Zilei Naţionale a Israelului, montări ale pieselor unor autori israelieni de prestigiu, precum Edna Mazia, Hillel Mittelpunkt, Zadok Zemach, Savyon Liebrecht sau Hanoh Levin.

„Absolutismul” libertăţii de expresie

Michael ASTNER

„Absolutismul” libertăţii de expresie

Ultima întrebare a interviului (din Die Welt) luat de Mara Delius politologului Mark Lilla (despre care am scris săptămâna trecută) pune-n discuţie declaraţia unei critici a scrisorii deschise semnată anul trecut de 150 de intelectuali din SUA (majoritatea de stânga!, cum m-a asigurat la telefon un prieten…).

pulspulspuls

Un deştept Grămadă

Un deştept Grămadă

Până mai ieri, indiferent de guvern, PSD sau PNL, fostul dipotat local PMP Grămadă avea numai cuvinte de laudă despre orice ministru al Sănătăţii.

Caricatura zilei

Cu telefonu pe trecere

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.