Protestul “vestelor galbene” din Valea Lupului: Care sunt soluţiile şi de ce nu se aplică?
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Protestul “vestelor galbene” din Valea Lupului: Care sunt soluţiile şi de ce nu se aplică?

GALERIE
11sedinta Prefectura pasarela ValeaLupului
  • 11sedinta Prefectura pasarela ValeaLupului
- +

Principala poartă de intrare în municipiul Iaşi şi calea de acces din oraş către vest, Drumul European 587, face tot mai multe victime printre locuitorii din Valea Lupului, iar autorităţile, de ani buni, sunt incapabile să facă ceva. Locuitorii de aici, exasperaţi, tremurând de frică în fiecare dimineaţă când le pleacă cei mici spre şcoală, spun că le-a ajuns cuţitul la os, iar alaltăseară au ieşit cu zecile în stradă, blocând artera. Culmea, drumul european care traversează Valea Lupului aparţine Primăriei Iaşi, Direcţiei Drumuri Regionale Iaşi, cât şi Primăriei Valea Lupului.

Mobilizate de fiecare de protestetele din ultima vreme, toate aceste instituţii au încercat şi ieri să găsească soluţii pentru a reduce numărul victimelor accidentelor rutiere. Până acum, se adunau după protest, vorbeau, nu stabileau nimic concret, apoi cu toţii uitau.

Şi ieri au ales să ignore soluţia cea mai rezonabilă: găsirea de finanţare pentru construcţia a trei pasarele, propunând tot felul de fantezii.

Pasarelele ar rezolva două mari probleme: fluidizarea traficului, dar şi reducerea la zero a numărului victimelor. Săptâmâna trecută a avut loc aici un nou accident rutier, care pare să fi umplut paharul: o tânără şi-a fracturat grav picioarele, riscând paralizia, după ce a fost lovită de un autoturism în timp ce fugea să prindă un autobuz spre Iaşi.

Revoltaţi, alaltăseară, zeci de localnici au ieşit în stradă şi au protestat traversând continuu, şi ameninţă că vor continua. Ce soluţii sunt ca să nu mai moară oameni, dar pe care autorităţile implicate nu vor să le vadă?

În ultimii trei ani, la întâlnirile autorităţilor ieşene cu localnicii din Valea Lupului pe tema reducerii accidentelor rutiere din zonă s-a subliniat de fiecare dată imposibilitatea construirii a trei pasarele peste drumul European, din cauza existenţei, sub pământ, a magistralei de apă Timişeşti care alimentează municipiul Iaşi. Reţeaua se află chiar lângă drumul European.

Minciuna „magistrala Timişeşti“

Ieri, la Prefectura Iaşi s-a desfăşurat o nouă întâlnire, iar primarul comunei Valea Lupului, Dumitru Mihăiliuc, din nou a motivat imposibilitatea achiziţionării acestor trei pasarele din cauza conductelor ce vin de la Timişeşti.

Ieri, jurnaliştii „Ziarului de Iaşi“ au sunat conducerea „Apavital“ pe această temă, iar şeful societăţii ne-a spus clar că din punctul lor nu e absolut nicio problemă: se poate înfige acolo în sol fundaţia unei pasarele.

„Chiar eu le-am spus că se poate face fundaţia, la un metru jumătate în pământ, pentru pasarele. Ori poate fi prelungită pasarela cu doi metri, peste conducte. Aici sunt soluţii. Am avut şi noi întâlniri cu ei şi le-am spus că se poate face. Aceasta este soluţia pentru zona respectivă, am spus şi acest lucru. În schimb, le-am spus că nu se poate face un sens giratoriu la poarta doi a fabricii Antibiotice deoarece pe dedesubt se află conducele de apă, şi nu suportă traficul greu. Doar să ramforsăm zona, însă necesită timp şi mulţi bani“, ne-a spus ieri Ion Toma, directorul companiei „Apavital“.

De asemenea, conducerea Direcţii Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, instituţia care gestionează drumul european, ne-a comunicat ieri că nu s-a opus niciodată construcţiei de pasarele peste drum.

„Noi nu suntem împotrivă, însă bani pentru achiziţia acestora nu avem, costurile ar trebui să le suporte Primăria Valea Lupului sau Primăria Iaşi“, a precizat Ovidiu Laicu, directorul Direcţiei Regionale de Drumuri Iaşi.

De ce nu sunt dorite pasarelele?

Problema pasarelelor din Valea Lupului ar putea fi încheiată scurt: consilierii din Valea Lupului ar trebui să plătească o expertiză pentru a se vedea dacă poate terenul suporta construcţia structurilor. Însă localnicii din Valea Lupului spun că primarul, în realitate, nu doreşte acest lucru.

„A promis că va face această expertiză, să ne lămurim odată, însă doreşte? Nu îi pasă de locuitori, niciodată nu a ieşit la proteste să sprijine acest lucru“, au spus protestatarii prezenţi la Prefectura Iaşi.

Costul unei pasarele ar fi de aproximativ 100.000 de euro, iar achiziţia a trei asemenea structuri nu ar trebui să fie o cheltuială prea mare pentru comunitate: primăriile Valea Lupului şi Miroslava sunt cele mai bogate din judeţul Iaşi.

Reprezentanţii Primăriei Iaşi ştiu acest lucru, şi nu vor să aloce bani pentru asta deoarece s-ar cheltui bani din bugetul municipiului Iaşi, iar beneficiarii direcţi ai investiţiei ar fi locuitori ai comunei Valea Lupului.

De aici interesul scăzut al Primăriei Iaşi pentru o asemenea idee. Primăria Iaşi are în patrimoniu zona din partea stângă a drumului european, pe sensul către Antibiotice, teren fără locuitori. În acest condiţii, reprezentanţii Primăriei Iaşi, cât şi cei din Valea Lupului au încercat ieri, în cadrul unei şedinţe care a avut loc la Prefectura Iaşi, să găsească soluţii de compromis.

Ar fi fiabile semafoare în zonă?

Una dintre idei a fost amplasarea unor semafoare la trecerile de pietoni din Valea Lupului, agreată de către primarul comunei Valea Lupului şi a Primăriei Iaşi.

Însă, cel mai probabil, acestea ar îngreuna şi mai mult traficul la intrarea în municipiu, lucru confirmat şi de către reprezentanţii Direcţiei Regionale de Drumuri. Conducerea Serviciului Rutier Iaşi spune însă că semafoarele nu vor îngreuna circulaţia, şi dă ca exemplu Târgu Frumos.

„Avem ca exemplu oraşul Târgu Frumos, unde pe drumul european sunt semafoare şi traficul se desfăşoară în condiţii bune. Din punctul nostru de vedere ar fi o soluţie bună semafoarele. De asemenea, vreau să atrag atenţia că sunt probleme pe drumul european până la Târgu Frumos, în sensul că la Leţcani şi Bălţaţi sunt mai multe accidente rutiere decât la Valea Lupului. În primele 9 luni ale acestui an, au fost şase accidente la Valea Lupului, în comparaţie cu 10 accidente la Bălţaţi şi Leţcani“, a precizat comisarul şef Mihai Şoric, de la Serviciul Rutier Iaşi.

Pentru prima dată, termene

Prefectul Iaşului a mai spus în cadrul şedinţei de ieri pe aceeaşi temă că s-au fixat termene pentru mai multe soluţii.

„Discuţiile au vizat stabilirea unor termene concrete pentru aplicarea măsurilor destinate creşterii siguranţei în trafic pentru pietoni, dincolo de proiectele mai ample care se vor desfăşura pe termen lung. Problemele din această periodă au fost cauzate în special de eliminarea limitatoarelor de viteză, acestea fiind scoase pe perioada iernii pentru a se putea face posibilă deszăpezirea. Ca măsură suplimentară, în momentul când vremea o va permite, cel târziu la sfârşitul lunii martie a anului viitor, vor fi instalate în zonă benzi rezonatoare, vor fi montate în consolă semafoare galben intermitent, cât şi iluminarea suplimentară a trecerilor de pietoni. De asemenea, soluţia aplicată la trecerea de pietoni de la Popas Păcurari, a unei insule de refugiu pentru pietoni, va fi aplicată şi la celelalte treceri, prin instalarea provizorie a unor balize din plastic de către Direcţia de Drumuri“, a precizat Marian Şerbescu, prefectul judeţului Iaşi.

Rămâne, aşadar, de văzut dacă instituţiile implicate vor găsi în final soluţii viabile, sau, ca şi până acum, vor fi uitat tot după ce au părăsit sala de discuţii. „Ziarul de Iaşi“ va urmări îndeaproape acest aspect.

Ultimul accident grav, acum o săptămână

Protestul spontan al localnicilor din Valea Lupului de duminică seară şi întâlnirea autorităţilor cu localnicii din Valea Lupului de ieri de la Prefectura Iaşi a avut la bază producerea unui alt accident în zonă, în care un pieton a fost accidentat grav pe trecerea de pietoni.

Pe data de 4 decembrie, la ora 7 dimineaţă, o tânără de 18 ani care traversa drumul european din Valea Lupului a fost rănită grav de un autoturism. Tânăra şi-a rupt un picior, fractură deschisă.

Ea a fost luată pe sus la propriu de un autoturism Fiat condus spre intrarea în municipiul Iaşi de către un bărbat de 43 de ani, din judeţul Neamţ. Acesta s-a ales cu dosar penal pentru vătămare corporală din culpă, însă victima va face sărbătorile de iarnă în cârje, cu o fractură deschisă la gamba dreaptă.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Experţi, foşti şi actuali oficiali, se întrec în a-i da sfaturi lui Joe Biden

Alexandru LĂZESCU

Experţi, foşti şi actuali oficiali, se întrec în a-i da sfaturi lui Joe Biden

Multe dintre opiniile experţilor despre ceea ce ar trebui să facă noua administraţie de la Washington în materie de politică externă ignoră complet noua realitate geopolitică şi sunt impregnate de o doză masivă de idealism utopic.

Filmuletul zilei

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

opinii

Pictorul Ion Neagoe, un simbol peste timp

Nichita DANILOV

Pictorul Ion Neagoe, un simbol peste timp

Pictorul Ion Neagoe a fost un nonconformist, un revoltat. Picta cu pasiune, dar refuza să se manifeste în afara atelierului. Oare exigenţa legată de propria sa creaţie n-a fost o barieră în calea afirmării sale?

Collingwood, glumind despre Ruskin

Dana ȚABREA

Collingwood, glumind despre Ruskin

Dacă glumele au la bază un gând serios, nu există glume nevinovate. Nici măcar în plan filosofic nu scăpăm de glumele serioase. De pildă, pamfletul intitulat în mod ironic „Ruskin’s Philosophy” pe care R.G. Collingwood l-a susţinut public la o conferinţă despre John Ruskin. Sesizarea poantei trebuie să se producă instantaneu şi fără apel la raţiune, discursivitate, ceea ce nu e tocmai cazul glumelor serioase. Pentru acestea din urmă îţi poţi propune să arăţi în ce constă seriozitatea lor.

Între progres şi progresism regresiv

Michael ASTNER

Între progres şi progresism regresiv

- (în)semnele timpului -

pulspulspuls

Aventurile lui Peni Hill la un ziar din capitală

Aventurile lui Peni Hill la un ziar din capitală

S-a dus Peni Hill deunăzi şi a dat interviu la un ziar din capitală, ca să mai scoată capul în lume după problemele cu justiţia. 

Caricatura zilei

1 martie

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.