anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

sambata, 10.12.2022

Putem avea încredere în panourile CTP care anunţă timpii în staţii? Iată rezultatele unui experiment inedit!

GALERIE
ctp timpi (4)
  • ctp timpi (4)
- +

În anul 2020 Compania de Transport Public Iaşi (CTP) a montat mai multe panouri care au rolul de a afişa în format electronic timpul de aşteptare până când autobuzul sau tramvaiul cu care vrei să circuli va veni. Am mers prin mai multe staţii din Iaşi să vedem dacă timpul afişat pe panouri corespunde cu sosirea mijloacelor de transport în comun. Totodată, ne-am folosit şi de aplicaţii care se pot instala pe telefon pentru a vedea cât sunt de utile la Iaşi. Tranzy este o aplicaţie care oferă detalii actualizate despre trasee, minutele de sosire a mijloacelor de transport în staţie şi rutele optime. Conform descrierii de pe site, minutele de sosire a vehiculelor sunt calculate în timp real prin intermediul GPS instalate în fiecare mijloc de transport. Tranzy, o aplicaţie disponibilă şi în Cluj-Napoca, este recomandată pe pagina companiei ieşene de transport, dar nu aparţine CTP. Pe parcursul călătoriilor pe care le-am făcut, aplicaţia a sugerat acelaşi timp de sosire a mijloacelor de transport aşa cum era afişat şi pe panourile disponibile.

Am plecat de la capăt de linie din Dacia cu tramvaiul 6. Timpul pe care l-a sugerat Tranzy a fost unul în concordanţă cu sosirea vehiculului. Am verificat şi aplicaţia Moovit, aceasta dând o marjă de eroare de 4 minute.

Orele de vârf, un coşmar pentru călători

Odată cu orele de vârf apar şi întârzierile. În staţia Piaţa Nicolina panoul preconiza un timp de 15 minute până la venirea tramvaiului 11. Pe tot parcursul aşteptării, afişarea timpului s-a tot schimbat, uneori minutele rămase pe panou stagnau chiar dacă timpul trecea, fapt datorat traficului intens. Ulterior, timpul se derula pe repede înainte. Cele 15 minute de aşteptare s-au transformat în 25 de minute, panoul dând erori multiple, iar ecranul panoului închizând-se de câteva ori. Întârzieri au apărut şi în Podu Roş (3) atunci când elevii au ieşit de la ore. M-am uitat pe panou în cât timp vin mijloacele de transport şi le-am aşteptat pe toate să văd dacă ajung la timp. În afară de autobuzul 28 care a ajuns în timp util, celelalte autobuze şi tramvaie au avut întârzieri de la 3 minute până la 9 minute.

Tramvaiul 9 a avut cea mai mare marjă de eroare, iar pe lângă întârziere, tramvaiul a dispărut timp de câteva minute de pe panou şi Tranzy. Autobuzul 23 nici măcar nu a apărut pe panou sau în aplicaţie. GPS-ul acestuia fiind oprit. A sosit la o distanţă de 25 de minute de la sosirea mea în staţie şi acolo se aflau deja călători care îl aşteptau fără să ştie apromixativ în cât timp va sosi. Dacă mergi cu autobuzul 28 din staţia Familial şi până la podul din Nicolina unde începe banda unică, traficul din mijlocul zilei este foarte mare. Totodată, prin frecvenţa scăzută de circulaţie a mijloacelor de transport apare şi riscul de a nu a mai prinde loc în autobuz, fiind nevoit să îl aştepţi pe următorul. „Aşa este de aglomerat mereu în zona asta. Dacă schimbam tramvaiele ajungeam mai repede decât cu 28”, îi spune mama unei fetiţe care tocmai a întrebat-o de ce merge atât de greu autobuzul.

La Iaşi, vinerea „verde” e de fapt „neagră”

Cu toate că s-a implementat „vinerea verde” prin care CTP încurajează călătoriile cu transportul public gratis, ieşenii nu renunţă la maşinile personale pentru a merge cu autobuzele şi tramvaiele. O experienţă în acest sens a fost prezentată public printr-o postare pe Facebook şi de fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor Adrian Covăsnianu, ieşean de loc: „Aşteptând de 17 minute autobuzul 19 care este blocat în „oceanul” de automobilitate de pe Bulevardul Poitiers... Deşi Bdul. Poitiers este un blocaj continuu de la pasarela Cug până spre pasarela Bucium, ne încăpăţânăm să fim parte din trafic. E un cerc vicios uzitând de maşina personală şi în acelaşi timp aşteptând „din aer” o soluţie pentru ca transportul în comun să se strecoare prin „marea” de automobile şi să ajungă la timp. P.S. Vinerea transportul public este gratuit însă autobuzele sunt mediu ocupate şi blocate în trafic. Într-un final autobuzul 19 a ajuns în Podu Roş după 20 minute de blocaj pe Poitiers^Socola.”

În alte staţii, tramvaiul şi autobuzul au venit mai devreme faţă de ceea ce au afişat panourile. Am mers pe ambele sensuri de mers cu tramvaie diferite din Piaţa Unirii. În ambele situaţii tramvaiele au venit cu un minut mai repede faţă de ceea ce afişa panoul, şi verificând şi celelalte vehicule am constatat că timpul de sosire este cât se poate de corect.

Dacă foloseşti transportul în comun în Iaşi trebuie să iei în considerare că atât aplicaţiile care îţi arată mersul tramvaielor şi autobuzelor, cât şi panourile de afişare a timpului nu sunt 100% sigure. Uneori apar întârzieri, alteori ajung la timp sau chiar mai repede. Un alt aspect de care trebuie să ţii cont este faptul că nu în orice staţie sunt amplasate panouri, fiind nevoit ori să te foloseşti aplicaţiile disponibile, ori să aştepţi până când autobuzele şi tramvaiele vor veni. Când CTP a anunţat printr-o postare pe Facebook amplasarea noilor panouri în staţii, criticile nu au încetat să apară în comentarii: „E un pas mare pentru CTP, un pas mic pentru omenire. Urmează pasul decisiv: informarea corectă. Succes!”, a scris un internaut ieşean. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Victoria împotriva orgoliului

Nicolae GRECU

Victoria împotriva orgoliului

Fanii şi coechipierii îl pot ajuta pe Cristiano Ronaldo să treacă peste criza pe care o străbate acum.

opinii

Gh. Ivănescu. O poveste de iubire de odinioară (IV)

Eugen MUNTEANU

Gh. Ivănescu. O poveste de iubire de odinioară (IV)

Pledoaria epistolară pro domo a eroului central al poveștii de dragoste din mediile universitare de altădată capătă accente tensionate.

Proiectul de ţară

arh. Ionel OANCEA

Proiectul de ţară

În România, sintagma „proiect de ţară” este o vorbă în vânt confuză, în ciuda faptului că în preajma alegerilor mari politicienii o poartă ca pe odorul cel mai de preţ în meniul lor cu promisiuni. Au trecut treizeci şi trei de ani de pace, între timp războiul şi crizele generate de el sunt la graniţele noastre, şi proiectul de ţară nu a căpătat concreteţe. 

Interogaţii identitare

Alexandru CĂLINESCU

Interogaţii identitare

Într-un deceniu numărul adolescenţilor care se autodiagnostichează că sunt trans a crescut de 25 de ori! Un semnal de alarmă a fost tras, în urmă cu câteva luni, de manifestul lansat de zeci de oameni de ştiinţă şi intelectuali reputaţi, manifest în care este respinsă categoric teoria conform căreia sexele sunt construcţii sociale.

pulspulspuls

Se anunţă disvorţ cu năbădăi la un şef important. Iaca şi motivul ciudat!

Se anunţă disvorţ cu năbădăi la un şef important. Iaca şi motivul ciudat!

Dar gata, hai, ajunge cu veselia, vinul bun şi sarmalele calde cu varză fragedă: să vă spunem şi una tristă pe ziua de azi, ca să cadreze mai bine cu sfârşitul de săptămână ce bate la uşă, ce adesea nu-i prea plăcut. 

Caricatura zilei

Austria vrea

Editia PDF

Bancul zilei

Tata, tata! Avem lupi în bloc? Nu, puiule, vecinii îsi citesc facturile la curent si gaze!

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.